۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۴
کد خبر: 838336

زمزمه‌هایی که از چندین ماه پیش در مورد تغییر رویکرد ترکیه در برابر سوریه و احتمال دیدار مقام‌های ارشد آن‌ها به گوش می‌رسید با دیدار وزیران دفاع دو کشور سرانجام رنگ واقعیت به خود گرفت.

چرا نشست سه‌جانبه مسکو مهم است؟

بر این اساس، وزارت دفاع ترکیه دو روز پیش در بیانیه‌ای از دیدار «حلوصی آکار» وزیر دفاع و «هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات این کشور با وزیران دفاع و رؤسای سازمان‌های اطلاعات روسیه و سوریه «در فضایی سازنده» در مسکو خبر داد. در این نشست که حدود دو ساعت طول کشید، سه طرف، مشکلات آوارگان سوری و جنگ مشترک با سازمان‌های تروریستی را مورد بحث و بررسی قرار داده و بر ادامه نشست‌ها به منظور تضمین ثبات سوریه توافق کردند. ساعتی پس از این اتفاق، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز در نشستی از برنامه خود برای دیدار با همتای سوری‌اش به عنوان مرحله دوم نقشه راه خبر داد؛ او همچنین از برنامه‌ریزی برای دیدار اسد، اردوغان و پوتین گفت.
پس از ۱۱ سال، این نخستین بار است که وزیران دفاع سوریه و ترکیه با یکدیگر دیدار می‌کنند. دمشق و آنکارا با وقوع بحران سوریه در سال ۲۰۱۱، روابط غیرعادی و همراه با تنشی داشته‌اند. با این حال، پس از ناکامی در ساقط کردن بشار اسد، به نظر می‌رسد ترکیه نیز مانند بسیاری از کشورهای منطقه، درصدد سوار شدن بر قطار عادی‌سازی روابط با دمشق است. روزنامه «خبر ترک» با اشاره به این مسئله درباره اهمیت دیدار اخیر می‌نویسد: در نشست مسکو بر سر هفت مورد از ۹مسئله مربوط به سازمان‌های مسلح و پ.ک.ک توافق حاصل شد. این روزنامه ترکیه با اشاره به همگرایی منافع آنکارا و دمشق در جنگ با نیروهای کردی مورد حمایت آمریکا، تأکید کرد: «به احتمال زیاد مسئله ادلب سخت‌ترین موضوع باقی مانده خواهد بود». اورهان میر اوغلو، نماینده حزب حاکم «عدالت و توسعه» در ترکیه هم با تأیید اینکه تماس‌های ترکیه و سوریه در سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت تا یخ روابط بشکند، خاطرنشان کرد ایران نیز در نشست‌های بعدی حضور خواهد داشت. بی‌تردید عادی‌سازی روابط میان ترکیه و سوریه از ابعاد مختلف دارای اهمیت زیادی است. نخست اینکه در صورت عادی‌سازی روابط طرفین، مناسبات منطقه‌ای وارد مرحله جدیدی خواهد شد و تمایل بازیگران دیگر و به‌ویژه اعراب برای عادی‌سازی روابط با سوریه دوچندان خواهد شد. از سوی دیگر، تسلیم ترکیه در مقابل واقعیت دوام نظام حاکم بر دمشق هم پیروزی بزرگی برای محور مقاومت محسوب شده و جایگاه این ائتلاف را در معادلات بعدی مستحکم‌تر خواهد کرد. در این بین برخی معتقدند اردوغان به عادی‌سازی روابط با سوریه به دلیل انتخابات ژوئن ۲۰۲۳ نیاز مبرم دارد تا روابط با دمشق را به‌ یک مانور سیاسی تبدیل کند. از این منظر هر چند آنکارا آمادگی خود را برای برآورده‌کردن مطالبات دمشق ابراز کرده، اما سوریه انتظار گام‌های عملی از ترکیه دارد نه‌فقط کلام صرف. در نهایت به نظر باید آمریکا را بازنده بزرگ تحولات اخیر دانست چرا که با این اتفاق امکان مانور ارتش سوریه در شرق این کشور گسترده شده و آزادی عمل گروه‌های کردی مورد حمایت واشنگتن به‌شدت محدود خواهد شد. گروه‌های معارض سوری مستقر در ادلب نیز بازنده دیگر تحولات هستند. آن‌ها که به وعده و وعیدهای رنگارنگ اردوغان دل خوش کرده بودند حال گیج و سردرگم شده‌اند. در این راستا گروه‌های معارض در شمال سوریه از روز گذشته برای تظاهرات و تجمع با شعار «هرگز مصالحه نمی‌کنیم» فراخوان داده‌اند.

خبرنگار: مهدی خالدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.