۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۸
کد خبر: 839419

یکی از مهم‌ترین گزارش‌های سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (اُای‌سی‌دی) که با عنوان «چشم‌انداز اقتصادی اُای‌سی‌دی» در نوامبر ۲۰۲۲ در سه بخش اصلی انرژی، تولید ناخالص داخلی و تورم منتشر شد؛ حاکی از آن است که اقتصاد جهانی با چالش‌های مهمی مواجه است.

چشم‌انداز اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳

رشد اقتصادی شتاب خود را از دست داده، تورم بالا در سراسر کشورها گسترده شده و نشان می‌دهد تورم، پایدار خواهد بود. کمبود عرضه انرژی می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد. افزایش نرخ بهره که برای مهار تورم ضروری است موجب می‌شود آسیب‌پذیری‌های مالی تشدید شود. جنگ روسیه در اوکراین خطر مشکلات بدهی در کشورهای کم‌درآمد و ناامنی غذایی را افزایش می‌دهد.

بخش انرژی
جهان در حال مقابله با شوک عظیم قیمت انرژی است. جنگ روسیه علیه اوکراین، شوک عظیمی در قیمت انرژی ایجاد کرد که از دهه ۱۹۷۰ مشاهده نشده بود. افزایش قیمت انرژی ضربه سنگینی به اقتصاد جهانی وارد می‌کند که در صورت کوتاهی در ذخیره‌سازی گاز اروپا، بدتر می‌شود. این امر می‌تواند سهمیه‌بندی را به اروپا تحمیل کند و با افزایش قیمت جهانی گاز به کشورهای سراسر جهان آسیب برساند. همچنین رشد اقتصادی کمتر و افزایش قیمت‌ها در اروپا و سراسر جهان بالاتر خواهد بود.

تولید ناخالص داخلی
رشد تولید ناخالص داخلی در جهان کُند شده است. انتظار می‌رود سیاست‌های پولی سخت‌تر و نرخ‌های بهره واقعی بالاتر، قیمت‌های بالای انرژی مداوم، رشد ضعیف درآمد واقعی خانوارها و کاهش اعتماد، همگی سبب کاهش رشد اقتصادی شوند. اقتصاد ایالات متحده و اروپا به شدت در حال کند شدن است و انتظار می‌رود اقتصادهای عمده بازارهای نوظهور آسیایی نزدیک به سه چهارم رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص دهند.

تورم
فشارهای تورمی عمدتاً به دلیل جنگ در اوکراین تشدید شده و قیمت انرژی و کالاهای غذایی را افزایش داده است. قیمت بالاتر انرژی به افزایش قیمت‌ها در سبد وسیعی از کالاها و خدمات کمک کرده است. سیاست‌های پولی سخت‌تر و کاهش رشد به تعدیل تورم در نهایت کمک می‌کند و از سوی دیگر تورم بالا و گسترده خواهد بود.

ترجمه، زینب اصغریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.