۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۴
کد خبر: 840651

به گزارش قدس آنلاین، وعده ورود کمک داور ویدئویی به فوتبال ایران به علت تکرار فراوان از سوی مسئولان و متولیان این حوزه دیگر برای افکارعمومی هیچ جذابیتی ندارد.

با این حال مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در تازه‌ترین اظهارنظر خود مرتبط با این حوزه اعلام کرده از شروع فصل آینده این فناوری در فوتبال ایران مورد استفاده قرار خواهد گرفت، در حالی که ابهامات بسیار جدی در این باره وجود دارد که با بررسی آن‌ها به این نتیجه می‌رسیم که وعده مهدی تاج قابلیت اجرا ندارد، مگر اینکه معجزه‌ای شگرف رخ دهد.

برای استفاده از این فناوری، جدا از هزینه اولیه برای خریداری آن، نیاز به افراد آموزش دیده دارید که این افراد باید زیر نظر فیفا آموزش‌های تخصصی را سپری کنند تا لایسنس این دوره را دریافت کنند، در حالی که امروز هیچ یک از داوران شاغل در لیگ ایران این دوره را پشت سر نگذاشتند و تنها فغانی و کوبلش این لایسنس را داشتند که او هم به استرالیا مهاجرت کرد.

حالا تصور کنید فدراسیون تصمیم بگیرد داوران خود را با رایزنی با فیفا به سرعت آموزش دهد، فیفا طبق برنامه زمان‌بندی خود دوره های آموزش کمک داور ویدئویی را برگزار می کند، به جز آن مبلغی قابل توجه را بابت آموزش داوران به عنوان ورودی دریافت می کند که این مبلغ باید از سوی فدراسیون فوتبال به شکل ارزی پرداخت شود.

فارغ از این موضوع یک سؤال دیگر برای کارشناسان و صاحبنظران به وجود می آید که آیا تمام ورزشگاه‌های کشور که درگیر مسابقات لیگ برتر هستند، قابلیت نصب و راه اندازی این سامانه به روز را دارند یا بناست پروژه تنها در چند ورزشگاه به صورت آزمایشی به اجرا درآید؟

طبیعتاً اگر تنها چند ورزشگاه به این سامانه تجهیز شوند، از هم‌اکنون بایستی خود را برای یک چالش بزرگ میان تیم‌های شرکت کننده در مسابقات آماده کنیم؛ اما اگر قرار به تجهیز تمام ورزشگاه‌ها به این سامانه باشد، این پرسش پیش می‌آید که آیا زیرساخت لازم برای اجرای این طرح در استان‌ها وجود دارد؟

زمانی امکان بهره‌برداری ایده‌آل از سامانه کمک‌داور ویدئویی برای برگزارکننده مسابقات مهیا می‌شود که ما سیستم تصویربرداری مدرن و مجهزی را در اختیار داشته باشیم، در حالی که چنین کیفیتی در اکثر قریب به اتفاق استان ها وجود ندارد، به شکلی که برخی بازی‌های لیگ برتر تنها با دو دوربین تصویربرداری می‌شوند.

با این محاسبات به نظر می‌آید ادعای مهدی تاج نه تنها واقعی نیست، بلکه صرفاً راه‌حلی برای عبور از مقطع حساس کنونی به حساب می‌آید! با این حال همچنان اهالی فوتبال و کارشناسان امیدوارند این وعده آقای رئیس تبدیل به واقعیت شود تا در ایامی که تمام دنیا به دنبال خرید سامانه تشخیص آفساید توسط دستگاه‌های مدرن هستند تا همانند جام جهانی قطر میزان اشتباهات را به صفر نزدیک کنند، فوتبال ایران به عنوان یکی از آخرین کشورهای خریدار این سامانه از مزیت کمک داور ویدئویی برخوردار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.