عید باستانی نوروز فرصت بسیار مناسبی است برای دید و بازدیدها و به جا آوردن صله رحم. در خصوص این کردار مناسب و زیبای دینی، در قرآن و روایات به اهمیت آن تأکید شده است.
دکتر معین در ابتدا با اشاره به آیه یک سوره نساء میگوید: خداوند بزرگ در این آیه فرموده است یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثِیراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَیْکُمْ رَقِیباً. ای مردم، بترسید از پروردگار خود، آن خدایی که همه شما را از یک تن بیافرید و هم از آن، جفت او را خلق کرد و از آن دو تن خلقی بسیار در اطراف عالم از مرد و زن پراکند، و بترسید از آن خدایی که به نام او از یکدیگر مسئلت و درخواست میکنید و درباره ارحام کوتاهی نکنید، که خدا مراقب اعمال شماست.
او به تفسیری از این آیه نیز اشاره کرده و توضیح میدهد: در این آیه «و الارحام» عطف بر «اللَّه» است. بنابراین معنی آن چنین میشود که و اتقوا الارحام یعنی از قطع پیوند با خویشاوندان بپرهیزید. ذکر این موضوع در اینجا نشانه اهمیت فوقالعادهای است که قرآن برای صله رحم قائل شده تا آنجا که نام ارحام بعد از نام خدا آمده است و دیگر اینکه اشاره به مطلبی است که در آغاز آیه ذکر شده و آن اینکه شما همه از یک پدر و مادرید و در حقیقت تمام فرزندان آدم خویشاوندان یکدیگرند و این پیوند و ارتباط ایجاب میکند که شما نسبت به همه انسانها از هر نژاد و هر قبیلهای همانند بستگانفامیلی خود محبت بورزید. کلمه «ارحام» جمع کلمه «رحم» است، و رحم در اصل به معنای محل نشو و نمای جنین در شکم مادران میباشد. این معنای اصلی کلمه رحم است ولی بعدها به عنوان استعاره در معنای قرابت و خویشاوندی استعمال شد، چون خویشاوندان همه در اینکه از یک رحم خارج شدهاند مشترکند پس کلمه «رحم» به معنای نزدیک و ارحام به معنای نزدیکان انسان است، و قرآن شریف در امر رحم نهایت درجه اهتمام را بکار برده است.
این فعال قرآنی یادآور میشود: این آیه اهمیت صله رحم و توجه به خویشان و نزدیکان را میرساند. خویشاوندان حقوقی بر گردن انسان دارند که باید آن را ادا کنند و یکی از نشانههای ایمان، صله رحم و محکم کردن پیوندهای خویشاوندی است. این موضوع در آیات دیگری هم آمده است، از جمله در آیه 6 سوره احزاب که آمده است: وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلی بِبَعْضٍ فِی کِتابِ اللَّهِ.
صله رحم در چارچوب آیین خدا
دکتر معین یادآور میشود: در روایات اسلامی نیز درباره صله رحم و اثر آن در زندگی انسان مطالبی فراوانی آمده است. این تقوی هم درباره خداوند است و هم خویشاوندان و در آیه شریفه در کنار یکدیگر ذکرشده است چون، همکاری و همدردی با خویشاوندان باید در چارچوب آیین خدا باقی بماند و وسیله فساد و رشوه و غصب حقوق و اشاعه فحشا نگردد. از این رو نخست از تقوای خدایی سخن گفت و آن را مرکز سازمان و سامان اجتماعی قرار داد، سپس به بیان اهمیت خویشاوندان و نزدیکان پرداخت. تعبیر قرآن در عبارت «تساءلون به» به این معنی است که خدا مقیاس نهایی و آخری است که میتوان آن را مرکز تعاون اجتماعی قرار داد. جامعه انسانی که از ایمان بهره یافته میتواند میان فرزندان خود بر اساس عدالت و مساوات، تعاون حقیقی ایجاد کند ولی اگر جامعه ایمان نداشته باشد هر گونه سازمان و سامانی چیزی جز نقشی بر روی کاغذ نخواهد بود که بازیچه دست مردم است. از اینجاست که قرآن میگوید: باید جامعه اسلامی در ابتدا بر بنیان ایمان و تقوی بنا شود.
این پژوهشگر علوم قرآنی به سخنی از مرحوم علامه طباطبایی نیز اشاره کرده و میگوید: علامه طباطبایی در این خصوص میگوید که معنای کلمه رحم عبارت از آن جهت وحدتی است که به خاطر تولد از یک پدر و مادر و یا یکی از آن دو در بین اشخاص بر قرار میشود. در حقیقت باعث اتصال و وحدتی میشود که در ماده وجودشان نهفته است. این یک امر اعتباری و خیالی نیست، بلکه حقیقتی است جاری در بین ارحام و آثار حقیقی در خلقت و در خوی آنان دارد و نیز در جسم و در روحشان موجود است که به هیچ وجه نمیشود آن را منکر شد. هر چند که احیاناً عواملی دیگر با آن یافت میشود که اثری مخالف آن را دارد و اثر آن را ضعیف و یا خنثی میکند تا جایی که ملحق به عدم شود ولی با آن عوامل نیز به کلی از بین نمیرود. به هر حال رحم یکی از قویترین عوامل برای التیام و آشتی و دوستی بین افراد یک عشیره است و استعداد قویترین اثر را دارد و به همین جهت است که میبینیم نتایجی که عمل خیر در بین ارحام میبخشد، شدیدتر است از نتایجی که همین خیر و احسان در دیگران دارد. همچنین اثر سویی که بدرفتاری در میان ارحام میبخشد بسیار قویتر است از آثار سویی که اینگونه رفتارها در بین غیرخویشاوندان دارد.
نظر شما