آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا گفت: سازمان‌دهندگان اجلاس دوم دموکراسی که این هفته تحت حمایت آمریکا و به صورت مجازی برگزار می‌شود، شرکت‌کنندگان را ترغیب می‌کنند تا در بیانیه نهایی این اجلاس از لحن ضد روسی استفاده کنند.

سفیر روسیه: آمریکا در پی افزودن لحن ضدروسی به بیانیه اجلاس دموکراسی است

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری تاس نوشت: آناتولی آنتونوف در مصاحبه با مجله نیوزویک گفت سازمان دهندگان اجلاس دوم دموکراسی با جدیت در تلاش هستند تا دیگران را به استفاده از لحن ضد روسی در پیش نویس بیانیه نهایی ترغیب کنند.

این دیپلمات گفت: متن پیش نویس نشست های آینده، این احساس را بر می انگیزد که واشنگتن در سال جاری در پی ایجاد ائتلافی حقوق بشری علیه روسیه است و شرکایش را به بهانه گسترش دموکراسی به تله ضد روسی سوق می دهد. بدیهی است که بیانیه نهایی به‌عنوان یک موضع بین‌المللی مشترک در محکومیت کشورم به دلیل حمایت از حاکمیت ملی و دفاع از آزادی‌های دموکراتیک مردم روسیه در شرق اروپا نمودار خواهد شد.

وی اظهار داشت: نه تنها فهرست افراد دعوت شده به این اجلاس سوال برانگیز است که برخی از آنها از نظر ما غیردموکراتیک هستند بلکه در اصل، توانایی و عمدتا حق اخلاقی آمریکا که با بسیاری از مناقشات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی در داخل این کشور دست و پنجه نرم می کند، برای تحمیل خواسته و سبک زندگی خود بر دیگران، ابهاماتی را ایجاد می کند.

اجلاس دوم دموکراسی قرار است به صورت مجازی در روزهای ۲۹ و ۳۰ مارس (۱۰ و ۹ فروردین) به میزبانی مشترک زامبیا، کره جنوبی، کاستاریکا، هلند و آمریکا برگزار شود.

ودانت پاتل (Vedant Patel) معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که در این اجلاس مجموع گسترده ای از مسائل از جمله اوضاع اوکراین بررسی خواهد شد.

اجلاس دموکراسی به بهانه تجدید دموکراسی در داخل و مقابله با خودکامگی های خارج از کشور برگزار می شود. اجلاس نخست با میزبانی آمریکا و به صورت مجازی در ۹ تا ۱۰ دسامبر (۱۸ و ۱۹ شهریور) ۲۰۲۱ برگزار شد. دفاع در برابر خودکامگی ها، مبارزه با فساد و پیشبرد احترام به حقوق بشر موضوعات اصلی این اجلاس را تشکیل می دهد.

آمریکا مقامات ۱۱۰ کشور و منطقه را برای شرکت در اجلاس نخست دعوت کرد. در این اجلاس تایوان هم شرکت داشت اما چین، روسیه، ترکیه، مصر و برخی دیگر از کشورها دعوت نشده بودند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت این اجلاس کشورهایی را گردهم می آورد که از سیاست واشنگتن پیروی می کنند و کشورهایی را شامل می شود که به رغم این که دیدگاه خود را درباره نظام جهانی دارند به دنبال حفظ روابط با آمریکا هستند.

آمریکا پیشتر اعلام کرده که کشورهایی به اجلاس دوم دموکراسی دعوت می شوند که در اجلاس نخست شرکت داشتند.

آمریکا درحالی در یک اقدام نمایشی اجلاس دموکراسی را برگزار می کند که اتفاقاتی همچون سرکوب خیزش های مدنی، رفتارهای نژادپرستانه و آنچه در ششم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۷ دی ماه ۱۳۹۹) و درحمله به کنگره آمریکا رخ داد، دموکراسی در این کشور را از سوی معتبرترین نهادها و موسسات بین المللی زیر سوال برده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.