استقبال مخاطبین سینمای ایران از اکران نوروزی آثار به میانگین ۴۲ مخاطب در هر سانس رسیده است.

 یکه تازی کمدی ها در گیشه سینما/ ۴۲ مخاطب در هر سانس

به گزارش قدس آنلاین، تعداد مخاطبین سینما در سال ۱۴۰۲ برای مشاهده آثار اکران نوروزی مطابق با اطلاعات سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) به ۸۰۷ هزار و ۹۳۶ مخاطب در ۱۹ هزار و ۸۴۷ سانس رسیده است که این آمار میانگین ۴۲ مخاطب در هر سانس را نشان می‌دهد.

در میان آثار روی پرده سینمایی کمدی «فسیل» همچنان در صدر آثار بوده و با ۶۷۷ هزار و۱۰۸ مخاطب به فروش حدود ۳۴ میلیارد تومان  نزدیک شده است.

رتبه دوم پرمخاطب‌ترین فیلم نیز متعلق به سینمایی «غریب» است که البته با رتبه اول فیلم‌ها فاصله بسیاری دارد و رقم فروش بیش از ۳ و نیم میلیارد را داشته است. «عروس خیابان فرشته» هم با فاصله کمی از غریب در رتبه سوم نشسته و به رقم حدود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است.

در این میان اما همچنان «بچه‌های طوفان» شکستی عجیب را در گیشه تجربه کرده و تنها با  ۴۳۰مخاطب در ۱۲۱ سانس، فروشی زیر ۲۰۰ میلیون تومان را داشته است.

نکته قابل توجه در این آمار اختصاص ۸۵ درصدی مخاطبان به یک فیلم و همچنین اختصاص ۹۱ درصدی آن به آثار کمدی است. آنچه این آمار نشان می دهد یکه تازی کمدی در سینمای ایران است که تنور گیشه را داغ می کند.

با وجود اهمیت بالایی که اکرانهای نورزوی برای سینمای ایران دارد اما سازمان سینمایی در انتخاب فیلم های اکران نوروزی، خوش سلیقگی به خرج نداده و به باور برخی، سیاستهای اکرانش مبتنی بر عدالت نبوده است. چهار فیلم در ترکیب اکرانهای نوروزی امسال قرار داشتند که دو تای آنها کمدی بودند، یکی فیلم دفاع مقدس ودیگری هم فیلم کودک و نوجوان.

فیلم های کمد در دهه اخیر سینمای ایران، پیشتاز بی چون و چرا در فروش بوده اند و پرفروش ترین فیلم های اجتماعی هم نتوانستند رکورد فروش کمدی ها را بشکنند بنابراین وجودشان در اکرانهای نوروزی ضرورت دارد اما بایستی فیلم های اجتماعی و دغدغه مند هم در سبد اکران نوروزی، سهمی داشته باشند. وجود فیلمی همچون «بچه های طوفان» که در گیشه با شکست مواجه شده، نشان می دهد که صرفا زمان طلایی اکران نوروزی باعث فروش و دیده شدن یک فیلم نمی شود و سلیقه مخاطبان هم در سبد اکران اهمیت دارد، سبد اکرانی که انتظار می رود متنوع باشد.

خبرنگار: زهره کهندل

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.