سید احسان خاندوزی با اشاره به اینکه برنامه مشخص و به‌روز شده‌ای برای مهار تورم و افزایش تولید در وزارت اقتصاد طراحی و آماده‌شده به تشریح محورهای اصلی این برنامه پرداخت.

برنامه وزارت اقتصاد برای مهار تورم و افزایش تولید بروز شد
سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد

آرش خلیل خانه: سید احسان خاندوزی با اشاره به اینکه برنامه مشخص و به‌روز شده‌ای برای مهار تورم و افزایش تولید در وزارت اقتصاد طراحی و آماده‌شده به تشریح محورهای اصلی این برنامه پرداخت.

وزیر اقتصاد که در حیاط دولت با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد با اشاره به شروع فرآیند تسهیل صدور مجوز کسب و کارها از سال گذشته به‌عنوان ابتدایی‌ترین اقدام در این زمینه که درنتیجه آن تا امروز ۲۸۴ هزار کارآفرین و فعال اقتصادی توانستند مجوز خود را دریافت کنند گفت: اقدامات جدیدی ازجمله استفاده از ظرفیت‌های بازارهای سرمایه‌ای کشور برای تأمین مالی تولید در کشور فراهم کرده‌ایم.

وی بابیان اینکه در سال گذشته موفق شدیم ۱۰۰هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه شرکت‌های غیردولتی و بورسی را اضافه برافزایش سرمایه سال ۱۴۰۰ داشته باشیم و این رقم را به ۲۹۳ همت برسانیم، خاطرنشان کرد: بخش غیردولتی در سال ۱۴۰۱ در بازار سرمایه ۹۰ هزار میلیارد تومان بیشتر از طریق انتشار اوراق توانست تأمین مالی کند و  علت فضای بیشتر بخش غیردولتی این است که دولت در سال گذشته استقراض کمتری انجام داد و کمتر از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کرد.

وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه شرکت‌های سهامی عام‌پروژه و همچنین گواهی سپرده‌های کالایی نیز دو مسیر جذاب برای سرمایه‌گذاری عامه مردم با نرخ‌های سودآوری خیلی بالاتر از فعالیت‌های متعارف هستند که بستر آن‌ها فراهم‌شده، اظهار داشت: این اقدام نیز مسیری است که امسال فضا را باز می‌کند تا مردم حتی نقدینگی‌های خرد خود برای سرمایه‌گذاری‌های مولد اقتصاد استفاده کنند، نه آنکه به سمت سفته‌بازی و سوداگری یا سایر فعالیت‌های غیرمولد بروند.

وی افزود: در همین راستان  از سویی رئیس سازمان بورس و مجموعه مدیران سرمایه کشور در استان‌ها حضور یافته و به تأمین مالی پروژه‌هایی که غیر از منابع بانکی قابل تأمین هستند، کمک می‌کنند.

وزیر اقتصاد گفت: در سال گذشته ۳ درصد سهم تسهیلات خرد بانکی به مردم و خانواده‌ها افزایش یافت که امسال این مسیر ادامه می‌یابد. ۹۱ درصد پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در سال گذشته افزایش یافت. از سویی باید نقش مردم در مدیریت شرکت‌های سهام عدالت پررنگ شود که درگذشته این کار توسط دولت انجام می‌شد. بنای وزارت اقتصاد این است که نقش مردم در مدیریت شرکت‌های سهام عدالت که ۳۶ شرکت مهم است، افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.