کارگردان مستند «فرزند ایران» گفت: هدف من از ساخت این مستند به تصویرکشیدن زندگی و آثار زنده‌یاد محمدعلی اسلامی‌ندوشن بود. همچنین تاثیری که سرزمین مادری یعنی ندوشن و ایران بر استاد گذاشت، مورد بحث قرار گرفت.

هدفم تصویر راه زندگی محمدعلی اسلامی ندوشن بود/ اکران «فرزند ایران» در سرزمین مادری

به گزارش قدس آنلاین به نقل از صبا، علیرضا حسینی، تهیه کننده و کارگردان مستند «فرزند ایران» گفت: این فیلم به زندگی و آثار استاد زنده‌یاد استاد محمدعلی اسلامی ندوشن می‌پردازد. سال ۹۵ تصمیم داشتم که پرتره‌ای درباره استاد بسازیم. قرار بود استاد اسلامی ندوشن نیز به تهران بیایند و فیلمبرداری را آغاز کنیم اما متاسفانه به‌دلیل کسالت ایشان، امکان سفرشان به ایران فراهم نشد.

او ادامه داد: با شیوع بیماری کرونا امکان سفر منتفی شد اما در این مدت مرحله تحقیق و پژوهش و گفت‌وگو با شاگردان و نزدیکان ایشان و همچنین تعدادی از استادان ادامه داشت .

این مستندساز گفت: با شرایطی که پیش آمد برای ساخت مستند از تصاویر آرشیوی و همین‌طور گفت‌وگو با نزدیکان و صاحب‌نظران استفاده شد. استادشیرین بیانی (استاد دانشگاه تهران) و همسر زنده‌یاد استاد محمدعلی اسلامی ندوشن و فرزندانشان نیز در ساخت این کار همکاری و همراهی کردند و البته دکتر علی اکبر جعفری ندوشن که از ابتدا در کنار ما و یاری رسان ما بودند.

حسینی بیان کرد: در سی سال گذشته تهیه‌کننده مستندهای پرتره بزرگان فلسفه وفرهنگ و ادب و هنر ایران بوده‌ام. بسیاری از کارها به کارگردانی دوست عزیزم بیژن شکرریز وچند کارگردان دیگر بود. اما خودم نیز چند فیلم مستند کارگردانی کرده‌ام. روال کار هم اغلب به این شکل بود که با شخصیت اصلی رو در رو گفت‌وگو می‌کردم اما با مرگ استاد ندوشن این امکان برای ساخت «فرزند ایران» فراهم نشد.

او ادامه داد: هدف من از ساخت این مستند به تصویرکشیدن زندگی و آثار اوبود. همچنین تاثیری که سرزمین مادری یعنی ندوشن و ایران بر استاد گذاشت، مورد بحث قرار گرفت. هدف این بود تا تاثیری که استاد بر ندوشن و مردم آن دیار گذاشته‌اند به تصویر درآید لذا بخش عمده ای از تولید کار درندوشن و یزد بود. امیدوارم با ساخت این اثر زمینه بیشتری برای شناخت ایرانیان از استاد محمد علی اسلامی ندوشن فراهم شده باشد.

حسینی گفت: من این فیلم را برای عموم مخاطبان ساختم تا با تماشای این مستند به شناخت بیشتری از استادمحمدعلی اسلامی ندوشن و آثار و افکار او نائل شوند. در این مستند بحث‌های تخصصی را کمتر مورد مداقه قرار داده ایم و تمرکز بر چگونگی رشد و نمو چنین شخصیت بزرگی بوده است. اعتقاد دارم با ترسیم روند رشد این بزرگان می‌توان برای عموم مخاطب‌ها انگیزه‌ ایجاد کرد.

او درباره رونمایی از فیلم و اکران ویژه مستند «فرزند ایران» در شهر یزد گفت: مراسم در شهر یزد که سرزمین پدری و مادری استاد محمد علی اسلامی ندوشن است با حضور سخنرانان و استادان دانشگاه که درباره شخصیت علمی و ادبی و آثار استاد اسلامی ندوشن صحبت کردند اغاز شد و سپس کتاب استاد محمود رهبران رونمایی شد و بخش اصلی رویداد به اکران مستند «فرزند ایران» اختصاص یافت .

این کارگردان بیان کرد: این مراسم با حضور فرهیختگان و مردم فرهنگ دوست استان یزد و شهر ندوشن و با همکاری گروه سینمایی هنر و تجربه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، موسسه اندیشه روشن، بخشداری و شهرداری ندوشن و اداره فرهنگ وارشاد اسلامی میبد برگزار شد.

او درباره بحث اکران آثار مستند گفت: جایگاه پخش مستند فقط پرده سینما نیست، البته اکران‌های ویژه‌ای برای پخش بعضی از آثار شکل می‌گیرد یا برخی سینماتک‌ها یا بسترهایی چون «هنر و تجربه» آثار مستند را اکران می‌کنند. اما بستر اصلی نمایش فیلم مستند تلویزیون و فضای مجازی است. نمی‌توان از همه مخاطبان انتظار داشت که برای تماشای فیلم مستند به سالن سینما بروند. این روزها در مورد سینمای داستانی هم این امر صادق است اما همچنان تلویزیون و فضای مجازی و پلتفرم‌ها بستر مناسبی برای رفع نیاز مخاطب به تماشای فیلم مستند هستند.

مستند «فرزند ایران» به کارگردانی علیرضا حسینی و تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، پرتره‌ای از زندگی استاد محمد علی اسلامی ندوشن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.