۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
کد خبر: 870401

رئیس جامعه مدرسین گفت: شیخ صدوق اهل حدیث بوده ولی، فقیه هم هست و باید او را عالم ذوالفنون دانست که در حوزه‌های مختلف از خود کتاب دارد.

رئیس جامعه مدرسین: شیخ صدوق عالم ذوالفنون بود

آیت‌الله حسینی بوشهری، در اولین کنگره بین‌المللی بزرگداشت شیخ صدوق با نقل قولی از امام صادق(ع) گفت: حضرت امام صادق(ع) در حق شخصیت‌هایی که نسبت به ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) تلاش کرده‌اند، دعا می‌کنند و آنها را مصداق مشعل و چراغ پرفروزی برای کسانی می‌دانند که به دنبال اهل بیت(ع) و گرایش به آنها هستند و می‌خواهند راه حق را پیدا کنند.

وی در این رابطه افزود: امام صادق(ع) در بخش دیگری از بیاناتشان می‌فرمایند خدا رحمت کند انسان‌هایی را که چراغ پرفروز بودند و وجودشان در جامعه آنچنان اثربخشی داشته که فوج فوج دیگران را به سمت اهل بیت(ع) هدایت می کرد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه قم ادامه داد: شخصیت‌هایی مانند شیخ صدوق‌ها و شیخ مفیدها تمام تلاش خود را در این مسیر به کار گرفتند. در کل شیخ صدوق نسبت به فرهنگ نورانی عصمت و طهارت ارادت داشته و در این مسیر خدمات بسیاری ارائه داده است.

وی با بیان اینکه ای‌ کاش این کنگره در شعاع وسیع‌تری برگزار می‌شد و این جلسه را بیشتر باید جلسه مقدماتی دانست، گفت: به باور من باید کارهای بسیار فاخری در حق شیخ صدوق انجام گیرد. شیخ صدوق ۳۰۰ اثر دارد و در طول ۷۰ سال عمر بابرکت خود این آثار را نوشته است. همچنین این شخصیت ۲۵۲ استاد داشته، چون نگاه او نگاه بین‌المللی بود و در کسب علم و دانش این نگاه را داشته است و به مکان‌های مختلف جهان سفر می‌کرد و مانند انسان تشنه و فردی که به دنبال گمشده‌ای است، در جست‌وجوی گوهر و کلام اهل بیت عصمت و طهارت بود.

وی افزود: در بعضی از شهرها که حضور می‌یافت گاهی به عنوان استاد و گاهی هم به عنوان شاگرد ظاهر می‌شد. او در جوانی حافظ حدیث شد و تعجب همه را جلب کرد. تخصص ایشان در حدیث است و برخی که پندار درستی ندارند ایشان را اخباری خطاب می‌کنند ولی باید گفت درست است که او اهل حدیث بوده ولی فقیه هم هست و اینطور نیست هر حدیثی را که می‌شنید آن را همانطور بپذیرد و بیان کند بلکه آن را از لحاظ فقهی هم بررسی می‌کرد. در اصل شیخ صدوق عالم ذوالفنون است و در حوزه‌های مختلف کتاب نوشته است.

وی با تأکید بر این مطلب که حدیث میراث ماندگار معصومان(ع) و مادر علوم اسلامی است، گفت: اگر احادیث را امحاء کنیم، مفسران و مفتی‌ها نمی‌توانند فتوا دهند و لذا برای فهم قرآن باید در برابر حضرات معصومان(ع) زانو بزنیم، زیرا اینها اهل بیت(ع) و حق هستند و سراغ جای دیگر را نباید گرفت.

وی افزود: کار بزرگ محدثان، پاسداری از احادیث است. دشمنان اهل بیت(ع) تلاش کرده‌اند که احادیث را به انحراف بکشانند و وظیفه محدثان این است که به اینها اجازه انجام این کار را ندهند. شیخ صدوق(ره) در زمان خود با امکانات محدود، ۳۰۰ اثر نوشته و اگر امکانات امروز در اختیارشان بود چه‌ها که انجام نمی‌دادند ولی ما که امروز امکانات در اختیار داریم آنچنان کاری انجام نمی‌دهیم.

وی بیان کرد: یکی از ابعاد شخصیتی شیخ صدوق این است که نظرکرده امام زمان(ع) است و چه زیباست که انسان نظرکرده امام زمانش باشد. بی‌جهت نیست که می‌گویند وقتی به آستان شیخ صدوق می‌آیید هم زیارت شیخ کنید و هم زیارت امام زمان(ع) را. شیخ صدوق خودش را از هر جهت به احادیث اهل بیت(ع) مجهز کرده و تمام ابعاد یک چهره علمی در شخصیت وی متبلور شده است و نیز خوب نوشتن و خوب فهمیدن از دیگر ویژگی‌های شخصیتی شیخ صدوق است.

آقای حسینی بوشهری با بیان اینکه برخی تک‌بعدی هستند ولی شیخ صدوق تک‌بعدی نبود و در همه حوزه‌های علوم دینی دارای کتاب است، تأکید کرد: این جامعیت او را می‌رساند و لذا هم مدرس، هم محقق و هم مدبر است. از سوی دیگر شیخ صدوق فردی بود که جدیت داشت و خستگی‌ناپذیر بود و این ویژگی اخلاقی درس بزرگی برای ماست که تا پای جان برای اهل بیت(ع) تلاش کنیم و کاری را آغاز نکنیم اما اگر آغاز کردیم با جدیت آن را انجام دهیم.

وی شیخ صدوق را منادی وحدت دانست و در این رابطه گفت: منادی وحدت به معنای این نیست که او تحت تأثیر قرار گرفته بلکه بدین معناست که وی به دنبال تقریب و زندگی مسالمت‌آمیز در یک جامعه اسلامی به منظور خنثی‌سازی توطئه دشمنان بود.

وی در پایان درباره اعتقاد شیخ صدوق به پیوند فقه و حکومت عنوان کرد: شیخ صدوق کتاب‌هایش را طوری تدوین کرده که میان فقه و حکومت پیوند برقرار کند و ولایت فقیه، شهادت و صداقت جزء شئون حکومت اسلامی است و در عصر غیبت باید اینها مطرح شوند.

منبع: شفقنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.