در حالی که فضای هنری و نمایشی کشور ما در پرداختن به شخصیت‌های مهم فرهنگی و ملی ضعیف عمل کرده است، این شب‌ها در تالار مولوی نمایشی روی صحنه می‌رود که برگرفته از زندگی ادبی و سیاسی علامه دهخدا است.

درباره نمایش «کابوس‌های آنکه نمی‌میرد» به کارگردانی نادر فلاح / مرور ذهنی زندگی علی اکبر دهخدا روی صحنه

نمایش «کابوس‌های آنکه نمی‌میرد» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی نادر فلاح و نویسندگی امیرحسین طاهری از روز بیست و هشتم فروردین در سالن اصلی تالار مولوی به مدت یک ساعت و چهل دقیقه هر شب ساعت ۱۹:۳۰ روی صحنه می‌رود. این نمایش که 35 بازیگر دارد از سوی تماشاگران هم مورد اقبال قرار گرفته است.

«کابوس‌های آنکه نمی‌میرد» تصویری است از کابوس‌های علی اکبر دهخدا که به نوعی مرور تاریخ و زندگی این شخصیت فرهیخته را در حالت کابوس و وهم روایت می‌کند. دهخدا دانش آموخته علوم سیاسی بوده و در ایام جوانی شخصیتی به شدت سیاسی داشته است و به همراه جهانگیر خان صوراسرافیل در روزنامه صوراسرافیل برعلیه محمدعلی شاه و در حمایت از مشروطه مطالب زیادی منتشر می‌کرده است. تا زمانی که مجلس به توپ بسته می‌شود و او چند بار مورد سوءقصد قرار می‌گیرد، از کنش سیاسی مستقیم فاصله می‌گیرد و به نوعی به اروپا تبعید می‌شود و شرایط سختی را از سر می‌گذراند.  

نادر فلاح که پیش چشم مخاطب، تجربه بازیگری در فیلم‌ها و سریال‌هایی چون «ملاقات خصوصی» و « آتش و باد» دارد، این‌بار در مقام کارگردان ظاهر شده و با یک گروه جوان از دانشجویان تئاتر به شیوه زیبایی به این ادیب، شاعر، سیاستمدار و لغت‌شناس ایرانی، ادای دین کرده است.

فلاح در گفتگویی در خصوص بازه زمانی از زندگی دهخدا که در این نمایش به تصویر درآمده، اینگونه توضیح داده است: «دهخدا در طول ۷۷ سالی که عمر کرده ۷ پادشاه را دیده است یعنی از زمان مرگ ناصرالدین شاه تا زمان پهلوی دوم زندگی کرده است. دهخدا بعد از سال‌ها کار فرهنگی در زمان ملی شدن صنعت نفت دوباره فعالیت سیاسی را شروع و از مصدق حمایت می‌کند که همین مساله باعث می‌شود که محمدرضا شاه با او زاویه پیدا کند و دادستانی ارتش نیز او را احضار می‌کند. در این احضار او را در سرمای زمستان ساعت‌ها معطل می‌کنند که باعث می‌شود از خستگی و ناتوانی بیهوش شود. بعد از بیهوش شدن دهخدا، او را سوار ماشین کرده و جلو در خانه‌اش می‌اندازند تا اگر فوت کرد، مرگش گردن ارتش نیفتد. دهخدا بعد از این ماجرا تب می‌کند و ذات‌الریه می‌گیرد که نمایش ما نیز همین مقطع را به تصویر می‌کشد و در این فاصله تب‌آلودگی و رنج جسمانی به مرور ذهنی زندگی دهخدا می‌پردازد تا بخش‌هایی از تاریخ زندگی‌اش را به تصویر بکشد.»

به گفته او از آنجا که نمایش فضای ذهنی دهخدا را به تصویر می‌کشد در صحنه‌پردازی، نورپردازی، طراحی حرکت و بازی‌ها به مکتب اکسپرسیونیستی نزدیک است.

گفتنی‌ست نمایشنامه «کابوس‌های آنکه نمی‌میرد» نوشته دکتر امیرحسین طاهری پیش‌تر با عنوان «در آستانه» توسط انتشارات نمایش نیز چاپ شده است و در دسترس علاقه‌مندان به خواندن این آثار قرار گرفته است. 

درباره نمایش «کابوس‌های آنکه نمی‌میرد» به کارگردانی نادر فلاح / مرور ذهنی زندگی علی اکبر دهخدا روی صحنه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.