به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی با همکاری پانزده نهاد، دانشگاه و دستگاه اجرایی؛ کنگرۀ ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور را برگزار میکند، استادان و پژوهشگران فرهیخته و مدیران آموزشی میتوانند ایدهها و مقالات کوتاه خود را در قالب فایل word ۳۰۰۰ کلمهای (مشتمل بر طرح مسأله، یافتههای اصلی، نتیجهگیری و پیشنهادات و راهکارهای اجرایی و فهرست منابع) تا تاریخ ۲۰ خرداد به رایانامه congress irphe.ac.ir ارسال کنند.
عناوین ایدهها و مقالات کوتاه به شرح زیر است:
مطالعات نظری و بنیادی:
- چیستی آموزش مهارت محور
- چرایی آموزش مهارت محور
- مبانی نظری و مفهومی آموزش مهارت محور
- چالشها، موانع و مشکلات آموزش مهارتی در ایران
- جایگاه آموزشهای نیاز محور در گام دوم انقلاب اسلامی وسندتحول دولت مردمی
- آسیبشناسی آموزشهای هدفمند، مهارتی و نیاز محور
- جایگاه آموزشهای مهارتی ونیاز محور در برنامههای قبلی و آتی توسعه کشور
مطالعات تطبیقی:
- مطالعه تطبیقی سیاستها و برنامههای آموزش عالی هدفمند ومهارتی ونیازمحوردر کشورهای مختلف جهان و مقایسه آن با ایران
- شیوههای آمادهسازی دانشجویان برای ورود به دنیای کسب و کار
- مهارتآموزی در رشتههای علوم پایه و علوم انسانی
- تحلیل وضعیت آموزش عالی مهارتی قبل و بعد از انقلاب اسلامی
آموزش و برنامه درسی:
- تلفیق آموزش عالی مهارتی با آموزشهای نظری
- آموزش باز، آموزش پودمانی، آموزش حین کار، آموزش مادامالعمر
- ویژگیهای برنامه درسی هدفمند و مهارتی در آموزش عالی
- روشهای بازآموزی استادان و مربیان در آموزش عالی مهارتی
- شیوههای سنجش و ارزشیابی در آموزش عالی مهارتی
الزامات و اقتضائات:
- ساختار مناسب سازمانی برای توسعه آموزش عالی مهارتی در کشور
- نظام پایش و ارزیابی کیفیت و اثربخشی آموزشهای مهارتی
- مهارتهای آینده، مشاغل آینده و آینده مشاغل مهارتی
- نظام ملی صلاحیت حرفه و آموزشهای مهارتی
- فرصتهای نوظهور در بازار کار و آموزشهای مهارتی (اقتصاد دیجیتال، متاورس، کار منعطف و ترکیبی و ...)
- تدوین اطلس ذینفعان و نظام مسائل آموزش عالی هدفمند، مهارتی و نیاز محور
نظر شما