۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 882447

یک روزنامه عبری با اشاره به ناکامی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مقابله با جمهوری اسلامی گفت: سیاست نتانیاهو در قبال ایران همواره شکست خورده است.

هراس تل‌آویو از کشف ذخایر لیتیوم در ایران

به گزارش قدس آنلاین، وطن امروز نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که برای فرار از آشوب‌ها و مشکلات داخلی خود حساب ویژه‌ای روی اغتشاشات داخلی سال گذشته ایران و پروژه ایران‌هراسی در جهان باز کرده بود، بعد از شکست پروژه آشوب در داخل ایران و توافق ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط بین ۲ کشور، حالا با شکست راهبردی سیاست‌های خود در قبال ایران مواجه شده است. همچنین نتانیاهو شاهد دور شدن و حتی از دست دادن مهم‌ترین حامی وجودی خود، ایالات‌متحده است. نتانیاهو بعد از به قدرت رسیدن دوباره خود، تاکنون سفری به واشنگتن نداشته و چند ماه است که منتظر دعوت جو بایدن از او برای سفر به آمریکاست. 

در همین رابطه «آلون پینکاس» دیپلمات و مشاور سیاسی صهیونیست که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ به عنوان سرکنسول تل‌آویو در نیویورک خدمت می‌کرد، در مقاله‌ای برای روزنامه «یدیعوت آحارانوت» از شکست سیاست نتانیاهو در قبال ایران و توافق هسته‌ای نوشت. پایگاه اینترنتی شبکه المیادین به نقل از این روزنامه عبری نوشت: پینکاس می‌نویسد سال‌های اخیر نشان‌دهنده شکست مستمر سیاست اسرائیل در قبال پرونده هسته‌ای ایران است؛ در گذشته نتانیاهو در متقاعد کردن ایالات‌متحده به میزان تهدید بودن ایران تا حدی موفق بود اما امروز این موفقیت از بین رفته است. وی در ادامه می‌گوید: در ابعاد راهبردی بزرگ‌تر، نتانیاهو چندین شکست بزرگ دارد که مهم‌ترین آنها روابط با ایالات‌متحده است. امروز تغییر قابل توجهی از تحقق مبانی و انحراف از اصل مقدس برای چندین دهه در سیاست تل‌آویو دیده می‌شود؛ قبلا حمایت احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا از اسرائیل، به موضوعی فراتر از سیاست داخلی آمریکا تبدیل شده بود.

دیپلمات صهیونیست در ادامه به عدم تاثیرگذاری مواضع نتانیاهو در جهان اشاره کرد و نوشت: سطح ارزش نهادن به سخنان نتانیاهو در جهان بویژه در آمریکا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و حالا به سخنان وی توجهی نمی‌شود. همچنین ایالات‌متحده حتی در یک مانور ساختگی علیه ایران نیز شریک نتانیاهو نیست و جو بایدن همچنان ترجیح می‌دهد با نتانیاهو دیدار نداشته باشد. درباره «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هم باید بگویم او حتی نمی‌فهمد چرا نتانیاهو هفته گذشته منتقد توافقی شد که هنوز وجود ندارد.

پنجشنبه هفته گذشته، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با وزیر خارجه آمریکا گفت‌وگوی تلفنی داشت و درباره چند موضوع مهم از جمله برنامه هسته‌ای ایران صحبت کرد. طبق گزارش رسانه‌های عبری، نتانیاهو و بلینکن در این گفت‌وگو پرونده هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار دادند.  بر اساس بیانیه دفتر نتانیاهو، او موضع قاطع خود را در این باره اعلام کرده و گفته بود هرگونه توافق هسته‌ای که برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نکند، اسرائیل را ملزم به عدم اقدام علیه ایران نخواهد کرد. بلینکن که طی روزهای گذشته سفرش به اراضی اشغالی را لغو و به جای آن، راهی عربستان سعودی شده بود، در گفت‌وگو با پایگاه الشرق‌الاوسط اذعان کرده بود دولت آمریکا کماکان دیپلماسی را بهترین روش در قبال ایران می‌داند. 

بر این اساس، یدیعوت آحارانوت معتقد است آغاز شکست برای نتانیاهو زمانی بود که باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا روند دیپلماتیک با ایران را آغاز کرد و نتانیاهو با این ادعا که توافق بهتری وجود دارد، با آن مخالفت کرد اما هرگز به خود زحمت ارائه آن [توافق بهتر] را نداد. در ادامه تحلیل این روزنامه عبری آمده است: پس از اینکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شد، نتانیاهو تلاش کرد کمپینی برای خروج یک‌جانبه ایالات‌متحده از توافق به راه بیندازد؛ این همان چیزی بود که اتفاق افتاد اما هیچ جایگزینی از سوی تل‌آویو برای آن ارائه نشد. این دیپلمات صهیونیست در ادامه تحلیل خود، پیشرفت‌های اخیر ایران را به دلیل اقدامات نتانیاهو دانست و اذعان کرد: پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای، ایران یک سال بعد اعلام کرد دیگر به آن توافق پایبند نیست و شروع به غنی‌سازی اورانیوم تا حدود ۶۰ درصد کرد. زمانی که بایدن در دو سال گذشته تلاش کرد توافق هسته‌ای را از سر بگیرد، دوباره نتانیاهو با آن مخالفت کرد و از اینکه ایران توافق امضا شده در سال ۲۰۱۵ را نقض می‌کند، شکایت داشت در حالی که این توافقی است که نتانیاهو با آن مخالف بود و ایالات‌متحده را تشویق به خروج از آن کرد.

این روزنامه عبری در ادامه خبر داد: در پس‌زمینه این تحولات یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، پنجشنبه این هفته در یکی از کشورهای اروپایی با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت. به نوشته یدیعوت آحارانوت، دلیل برگزاری این نشست در خارج از واشنگتن این است که نتانیاهو از برگزاری دیدار وزرای خود با مقامات دولت آمریکا در واشنگتن تا زمانی که دعوتنامه‌ای از سوی کاخ سفید دریافت نکند، جلوگیری خواهد کرد.

پیش از یدیعوت آحارانوت، یک روزنامه صهیونیستی دیگر هم به پرونده هسته‌ای ایران پرداخته و آن را بزرگ‌ترین شکست برای بنیامین نتانیاهو و کابینه‌اش توصیف کرده بود. روزنامه هاآرتص در گزارش تحلیلی خود نوشته بود: برای نخست‌وزیری که همواره به شایستگی‌هایش در زمینه سیاست خارجی و امنیت ملی افتخار کرده و از فتوحاتش سخن گفته، همین بس که بگوییم کارنامه نتانیاهو نه‌تنها حرفی برای گفتن ندارد، بلکه شکستی بزرگ در ۳ موضوع اساسی دارد. در ادامه گزارش روزنامه هاآرتص آمده است: موضوع نخست، موضوع فلسطین است که نتانیاهو در این پرونده به صورت عامدانه و به دور از دوراندیشی، اسرائیل را به ورطه تک کشوری کشانده است. موضوع دوم به برنامه هسته‌ای ایران مربوط می‌شود که سیاست او درباره برنامه هسته‌ای ایران اثری کاملا معکوس داشته؛ به این معنا که پیشرفت ایران را تسریع کرده و توانمندی‌هایش را در این زمینه افزایش داده است. تغییر ماهیت رابطه میان آمریکا و اسرائیل سومین شکست است. او تلاش‌ها و ماهیت سیاسی رابطه اسرائیل - آمریکا را تغییر داده و بحرانی عمیق ایجاد کرده به گونه‌ای که این رابطه از یک حالت فراحزبی برای آمریکا خارج شده و وارد روند بازی بین احزاب آمریکایی شده است.

هراس تل‌آویو از کشف ذخایر لیتیوم در ایران

ماه مارس گذشته (اسفندماه ۱۴۰۱) ایران از کشف ذخایر بزرگی از لیتیوم خبر داد و صداوسیما به نقل از محمدهادی احمدی، معاون وزیر صنعت، معدن‌ و تجارت ایران اعلام کرد برای نخستین‌بار ذخایر بزرگی از لیتیوم در همدان کشف شده است و میزان آن ۸.۵ میلیون تن [کانسنگ] تخمین ‌زده می‌شود. 

از زمان انتشار خبرکشف معدن لیتیوم در ایران و پیامدهای بالقوه آن، این موضوع به یکی از سوژه‌های مهم در محافل رسانه‌ای جهان تبدیل شد و تحلیلگران و ناظران سیاسی مختلف به بررسی تبعات مختلف این اکتشاف مهم پرداختند و این تحلیل‌های کارشناسی تا به امروز ادامه دارد. در چنین فضایی، روزنامه صهیونیستی «معاریو» نیز در شماره روز گذشته نوشت این اکتشاف توازن قوا را تغییر خواهد داد و فرصت بی‌سابقه‌ای برای ایران است.

۱) اکتشاف لیتیوم در ایران و تغییر موازنه قدرت

آنات هوخبرگ ماروم، کارشناس مسائل ژئوپلیتیک در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی معاریو می‌گوید کشف منابع لیتیوم در ایران می‌تواند به تغییر موازنه قدرت منطقه‌ای منجر شود و یک موقعیت بی‌سابقه ژئوپلیتیکی و اقتصادی را به تهران بدهد. وی افزود: اسرائیل با اهتمام تمام، این موضوع را دنبال می‌کند تا بداند که تهران چگونه تلاش خواهد کرد از این کشف به نفع خود استفاده کند. روزنامه معاریو در ادامه نوشت: قدرت نظامی ایران و ازسرگیری روابطش با کشورهای عربی و در رأس آنها، عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر، در کنار مانورهای نظامی دریایی این کشور با کشورهایی چون هند و پاکستان، منبع اصلی نگرانی اسرائیل است. این روزنامه صهیونیستی همچنین درباره روابط نزدیک ایران با اندونزی، بزرگ‌ترین کشور جهان اسلام و تقویت روابط راهبردی تهران با روسیه و چین ابراز نگرانی کرد. 
معاریو پیش‌بینی کرد بزودی وضعیت اقتصادی و نفوذ ژئوپلیتیک ایران بشدت افزایش می‌یابد و این در شرایطی رخ می‌دهد که یک میدان بزرگ لیتیوم حاوی ۸.۵ میلیون تن - دومین میدان بزرگ لیتیوم جهان پس از شیلی - در استان همدان واقع در غرب ایران کشف شده است. معاریو نوشت: به این ترتیب ایران، دارای ۱۰ درصد از ذخایر طلای سفید جهان که در حال حاضر ۸۹ میلیون تن تخمین ‌زده می‌شود، است و این اکتشاف که می‌تواند اقتصاد ایران را نجات دهد و ظاهراً اثربخشی تحریم‌های اعمال شده علیه آن را باطل کند یک کارت برنده برای این کشور به حساب می‌آید. به باور آنات هوخبرگ ماروم، این اکتشاف می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر بازارهای جهانی انرژی و معدن و همچنین صنایع جهانی باتری‌های لیتیومی و خودروهای الکتریکی داشته باشد و انتظار می‌رود همه این امور به نوبه خود منجر به تغییرات گسترده در اقتصاد و سیاست جهانی شود و بار دیگر خاورمیانه مرکز ثقل شود.

روزنامه رای‌الیوم نیز با انتشار این گزارش، به نقل از یک مقام ارشد وزارت صمت نوشت: این بزرگ‌ترین مخزن لیتیوم جهان است که در خارج از آمریکای جنوبی قرار دارد. ایران پس از شیلی که دارای ذخیره ۹.۲ میلیون تنی لیتیوم است، دومین کشور بزرگ جهان از نظر ذخایر لیتیومی است. 

روزنامه معاریو در ادامه گزارش خود اذعان می‌دارد این اکتشاف، یک فرصت بی‌سابقه و عظیم در بخش اقتصاد و انرژی به ایران می‌دهد. روشن است که با وجود آنکه کیفیت و هزینه استخراج این لیتیوم اکتشافی مشخص است اما حفظ حدود یک‌دهم مصرف لیتیوم جهان و تحت کنترل داشتن این ماده خام راهبردی، ایران را به یک بازیگر مهم ژئوپلیتیکی در سیاست و اقتصاد جهانی تبدیل خواهد کرد. 

بر اساس این گزارش، در سایه تشدید بحران آب و هوایی، کشف این میدان لیتیومی - همراه با سایر منابع انرژی از جمله انرژی هسته‌ای - منبع قدرت، نفوذ سیاسی، اقتصادی و انرژی برای تهران خواهد بود. انتظار می‌رود ایران از همه این امور و بازتاب‌های آن در کشورهای منطقه و حتی صحنه بین‌المللی بهره‌برداری کند، لذا این موضوع نه تنها نفوذ ایران را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد که حتی بر نفوذ کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و به طور مشخص، تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان به رهبری عربستان سعودی و امارات غلبه خواهد کرد و حتی ممکن است این  توازن قوا و نیروهای منطقه‌ای را به نفع ایران تغییر دهد. به نوشته معاریو، به این ترتیب، این موضوع، موقعیت مذاکراتی ایران در چارچوب ائتلاف‌ها و توافقات مختلف اقتصادی و امنیتی را تقویت می‌کند و آن را به وزنه‌ای در بین بازیگران مختلف خاورمیانه تبدیل می‌کند و تمرکز توجه را از بازار نفت به سمت طلای سفید و صنایع معدن لیتیوم در منطقه می‌کشاند. 

علاوه بر این، از منظر اقتصادی میان‌مدت تا بلندمدت، انتظار می‌رود قیمت‌های لیتیوم که در سال‌های اخیر به دلیل افزایش مداوم تقاضای جهانی برای این ماده معدنی و همچنین باتری‌های لیتیوم یونی برای خودروهای الکتریکی، افزایش یافته، حفظ شود؛ امری که در نتیجه آن، اقتصاد ایران به میزان زیادی غنی‌تر می‌شود.

معاریو در ادامه گزارش می‌دهد که اکتشاف ذخایر لیتیوم در ایران به منزله یک پیروزی در مقابل ایالات‌متحده و اسرائیل است. ضمن اینکه، این امر می‌تواند منجر به روابط نزدیک‌تر ایران با چین و سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی، بویژه اندونزی شود و روابط بین خاورمیانه و آسیا را تقویت کند. در ادامه این گزارش آمده است: از نظر تهران، کشف این ذخایر لیتیومی در واقع توانایی آن را برای مانور در میان تعداد زیادی از بازیگران افزایش می‌دهد که می‌تواند باعث وابستگی کمتر به آمریکا و غرب شود.

۲) واکنش یک رسانه هندی به کشف لیتیوم در ایران

وبگاه نشریه هندی ایندین اکسپرس گزارشی درباره کشف لیتیوم در ایران منتشر کرده که در بخشی از آن نوشته است:‌ این کشف یک دستاورد بزرگ برای ایران خواهد بود که اقتصاد آن دهه‌ها تحت تحریم‌های آمریکا آسیب دیده است. با توجه به نقش مهم لیتیوم در ساخت باتری‌ها، انتظار می‌رود طی دهه‌های آتی و همزمان با اقبال جهانی به مصرف انرژی‌های پاک و جدید به جای انرژی‌های فسیلی، نقش مواد معدنی همچون لیتیوم حتی بسیار مهم‌تر از امروز شود. این نخستین کشف ماده معدنی لیتیوم در ایران است. 

۳) کاربرد لیتیوم

لیتیوم که وجودش در دنیای امروز یکی از ملزومات تکنولوژی محسوب می‌شود، ‌یک فلز قلیایی نقره‌ای- سفید و نرم با عدد اتمی ۳ است. این عنصر در شرایط استاندارد دما و فشار سبک‌ترین فلز و کم‌چگالی‌ترین عنصر جامد است. این ماده به دلیل ارزش و اهمیت بالای این فلز در تولید باتری برای صنایع مختلف الکترونیکی از جمله خودروهای برقی، لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه، پنل‌های خورشیدی و لوازم جانبی و همچنین برای اهداف ذخیره‌سازی انرژی به منزله جواهری در تاج است. علاوه بر این، لیتیوم نیروی کششی زیادی دارد و به دلیل وزن کم آن گزینه بسیار مناسبی برای باتری‌های کم‌وزن و پرانرژی است. همچنین این ماده معدنی همراه با سرب آلیاژی را تولید می‌کند که در ساختن بلبرینگ چرخ‌های قطار استفاده می‌شود. از دیگر مصارف لیتیوم می‌توان به کاربرد آن در صنعت داروسازی اشاره کرد.

شیلی با ۸ میلیون تن ذخایر لیتیوم، بیشترین میزان ذخایر این ماده معدنی را در جهان دارد. پس از آن ایران با ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن قرار دارد و استرالیا و آرژانتین به ترتیب با دارا بودن ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن و ۲ میلیون تن ذخایر لیتیوم در رتبه‌های سوم و چهارم جهان قرار دارند. البته لیتیوم در ایران به تولید و فناوری نرسیده و اقتصادی بودن اکتشاف و فرآوری لیتیوم بسیار پراهمیت است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.