به گزارش قدس آنلاین، حسن شمشادی در تشریح سیمای حضور اقتصادی و تجاری ایران در سوریه پس از داعش به خبرنگار ما می گوید: آمار مربوط به تبادلات تجاری دو کشور، تفکیک شده نیست و در آمار گمرک، سهم تبادلات بخش خصوصی و دولتی در سال گذشته که رشدی آرام را تجربه می کند، ۲۵۰ میلیون دلار اعلام شده اما رقم دقیق این تبادلات با رشدی ۱۱ درصدی نزدیک به ۲۷۲ میلیون دلار و تراز تجاری در این تبادلات ۹ به یک است.
سطح تجارت ایران و سوریه، مطلوب نیست
شمشادی سهم صادرات ایران به سوریه را در سال گذشته حدود ۲۴۳ میلیون دلار اعلام می کند و ادامه می دهد: تجار ایرانی در حوزه زیرساختهای صنعتی و تولیدی فرصتهای خوبی برای حضور در سوریه پس از داعش و جنگ دارند. سال گذشته ماشین آلات، رادیودارو؛ پلیمر، الکل، اجزا توربینها، مس، مخمر، شیرآلات، میله های آهنی... به این کشور صادر شد و طرف سوری هم ۲۸ میلیارد دلار فسفات و قطعات هواپیما به ایران وارد کرد.
او با اشاره به حسن روابط ایران و سوریه پس از انقلاب اسلامی اضافه می کند: روابط تجاری دو کشور در دهه های گذشته و متناسب با حسن رابطه سیاسی، قابل قبول نیست. علیرغم آرام شدن فضای سوریه در چند سال اخیر هنوز زمینه تعاملات اقتصادی و تجاری دو کشور به میزان قابل قبول نرسیده است و ایران با این متحد راهبردی خود نتوانسته روابط اقتصادی مطلوب را رقم بزند به ویژه آنکه دو کشور تحت تحریم قرار دارند و می توانند مبتنی بر این نقطه مشترک، روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه را توسعه دهند.
شمشادی اضافه می کند: واقعیتی که نباید فراموش شود اینکه تجار ایرانی نمیتوانند کالاهای متنوعی به سوریه صادر کنند و از بازار این کشور، درآمد ارزی بالایی داشته باشند. سوریه با پایان گرفتن جنگ ۱۰ ساله به دلیل تخریب گسترده زیرساختها، شبکه های حمل و نقل و نیروگاهها و نبود امکان بهره مندی از ظرفیت توریسم و بخشی از چاههای نفت به صدها میلیارد دلار برای بازسازی صنعتی و مسکونی نیاز دارد و در عین حال با در پیش گرفتن اقتصاد مقاومتی واردات کالاهای زیادی را ممنوع کرده است.
بازار سوریه را به رقبا نسپاریم
وی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به سوریه می گوید: برنامه جامع راهبردی امضا شده بین دو کشور می تواند به توسعه تبادلات تجاری دو جانبه، افزایش حضور بخش خصوصی ایران در سوریه و توسعه سرمایه گذاری های مشترک منجر شود.
شمشادی معتقد است برای حضور موثر و موفق بخش خصوصی ایران در سوریه باید ضمن همنوایی و همگرایی سازمانهای حاضر در این کشور، برندینگ و معرفی محصولات ایرانی در سوریه تقویت شود. به گفته وی قانون سرمایه گذاری ۲۰۲۱ سوریه، امکان حضور مهندسان و خدمات فنی و مهندسی ایران در این کشور را فراهم کرده است و اگر موانع مربوط به حمل و نقل کالا، مسافر، نقل و انتقالات بانکی و مالی مرتفع شود، می توانیم حداکثر بهره ممکن را از بازار سوریه ببریم.
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه ادامه می دهد: سوریه قبل از جنگ، نیمه صنعتی بوده و در حوزه برندینگ عملکرد خوبی داشته و در برخی اقلام از جمله نساجی، لوازم خانگی و صنعت کشاورزی به اروپا صادارت داشته است. امروز این کشور به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی و تقویت بخش خصوصی است. ما در چنین شرایطی باید از شعارزدگی و بروکراسی پرهیز و با حمایت از بخش خصوصی، امکان استفاده از ظرفیتهای بازار سوریه را به ویژه با حضور ترکیه در این بازار، بالا ببریم.
نظر شما