۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 885909

آموزش ۳۰ هزار نظامی اوکراینی در اروپا، اعتراف پنتاگون به تلفات سنگین و دشواری ضد حمله، ارسال ۶ میلیارد دلار سلاح از آمریکا به کی‌یف، آمادگی روسیه برای ادامه درگیری و راز گورهای قدیمی سربازان کشته شده اوکراینی، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

آموزش ۳۰ هزار نظامی اوکراینی در اروپا

 به گزارش قدس آنلاین، در شرایطی که عملیات ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین در شرق این کشور بدون هیچ موفقیت خاصی همچنان ادامه دارد، این امکان وجود دارد که صحنه درگیری‌های نظامی در منطقه عملیاتی در حال تغییر و کشیده شدن به بخش‌های غربی اوکراین باشد.

یوری ایگنات، سخنگوی فرماندهی نیروی هوایی اوکراین، اعتراف کرد که اخیراً پهپادهای تهاجمی روسیه کل خاک اوکراین را بمباران کرده و برای اولین بار  به سمت شهر لووف، در غرب اوکراین پرواز کرده و زیرساخت‌های حیاتی در این منطقه را هدف قرار دادند.

ظاهراً چنین حملاتی از سوی روسیه در این منطقه در آینده فعال‌تر خواهد شد. واقعیت این است که بر اساس برخی اطلاعات نظامی، شرکت کنندگان در به اصطلاح مثلث "ورشو، ویلنیوس و کی‌یف" در حال برنامه ریزی برای انتقال واحدهای یک تشکیلات نظامی لیتوانی-لهستانی-اوکراینی  که اخیراً تحت عنوان LITPOLUKRCORPS تشکیل شده به مناطق غربی اوکراین در ماه جولای هستند.

کشورهای همسایه غربی روسیه ۱۰ سال پیش تصمیم گرفتند گروه نظامی متشکل از نظامیان لیتوانی-لهستانی-اوکراینی را به این نام  ایجاد کنند. طبق برنامه ریزی ناتو، قرار بود ماموریت این گروه برای مشارکت در عملیات های بین المللی حفاظت از صلح و اقدامات انسان دوستانه باشد و  این برنامه در واقع بخشی از طرح ائتلاف برای حمایت از اوکراین بود که در یکی از اجلاس های سران آن تصویب شد. این تشکیلات نظامی در واقع بر اساس یک توافق سه جانبه تنها در اواخر دسامبر ۲۰۱۴ - اوایل ژانویه ۲۰۱۵ ایجاد شد که مقر آن نیز در منطقه شهر لوبلین (لهستان) مستقر شد.

در فوریه ۲۰۱۵، نیروهای مسلح اوکراین رسما اعلام کردند که این گروه شامل ۳.۵ هزار نظامی لهستانی، حداکثر ۳۵۰ نظامی لیتوانیایی و ۵۶۰ نظامی اوکراینی است. این تشکیلات، مطابق با اهداف تعیین شده از سوی مقامات ناتو، بارها در تمرینات مشترک متحدان در خاک اوکراین شرکت کرده است. با این حال، تاکنون، هیچ یک از واحدهای نظامی از سایر کشورهای شرکت کننده در پروژه لوبلین (یعنی از سوی لیتوانی و لهستان) در خاک اوکراین حضور نیافته است. این در حالی است که ورشو با حمایت مقامات ناتو مایل است در آینده نزدیک وضعیت موجود را بشکند و در این زمینه فعالتر عمل کند. 

طبق گزارش برخی رسانه‌ها، در چارچوب تشکیلات نظامی LITPOLUKRBRIG، با مشارکت فعال لهستان، گردان نظامی بزرگی در حال تشکیل است که هدف اصلی او قبلاً مشخص شده و آن "انجام عملیات نظامی در خاک اوکراین" است. اکثر نیروهای فعال آن از نیروهای آموزش دیده و حرفه‌ای لهستانی، لیتوانیایی، بلاروسی و البته اتباع اوکراینی که در لهستان و سایر کشورهای ناتو حضور دارند، تشکیل می شوند.

به عقیده کارشناسان نظامی مأموریت این گردان نظامی بین المللی، ورود تدریجی به خاک اوکراین و استقرار در مناطق مسکونی مختلف در غرب این کشور است.  البته چنین سناریویی تحت نظارت ناتو غیرممکن است، زیرا این اقدام به معنای آغاز جنگ بین روسیه و ائتلاف خواهد بود و بدین ترتیب است که نقش لهستان در این رابطه و در مشارکت در درگیری نظامی در اوکراین پر رنگ تر می شود.  

پیش از این، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با رد عضویت فوری کی‌یف در پیمان آتلانتیک شمالی، یادآور شد که "البته برخی از متحدان این ائتلاف در حال بررسی امکان انعقاد توافقات دوجانبه و چندجانبه" برای ارائه کمک نظامی به اوکراین هستند تا این کشور بتواند به ناتو نزدیکتر شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.