طی مراسمی از امیر دانایی جوان ترین کوهنورد ایرانی فاتح اورست در مشهد تجلیل شد. در این مراسم که با حضور علاقه مندان به کوهنوردی و خانواده هایشان به همت هیات کوهنوردی خراسان رضوی و مجموعه تجاری ستاره شهر مشهد برگزارگردید از افتخارآفرینی های امیردانایی و جمعی از کوهنوردان مشهد و استان تجلیل شد.

فروش خانه ۶ میلیاردی برای صعود به اورست!

صعود به اورست با فروش خانه!
دانایی درحاشیه این مراسم گفت: خوشبختانه پس از ۷ سال تمرین و تلاش موفق شدم به عنوان جوان ترین فاتح به قله اورست صعود کنم.

وی افزود: برنامه صعود برای ۱۰۰ روز برنامه ‌ریزی شده بود اما من ۳۰ روز زودتر راهی شدم چون از شرایط بیماری‌های نپال اطلاع داشتم و اینکه باید به آب و هوا عادت می‌کردم و صعود قله اورست طی ۷۰ روز به اتمام رسید.

این کوهنورد خراسانی ادامه داد: تیم ما متشکل از کوهنوردانی از آلمان، لهستان و برزیل یک تیم چهار نفره موفق به صعود شدیم. زمانی که به اورست رسیدم و عظمت خداوند را دیدم اولین کاری که کردم بر فراز بام جهان دو رکعت نماز عشق اقامه کردم.

دانایی با بیان اینکه صعود به قله اورست ماندگارترین تصویر ذهنم است، عنوان کرد: از سال‌های گذشته در فکر صعود قله اورست بودم اما به علت عدم حمایت‌ها و مشکلات مالی میسر نمی‌شد در نتیجه تصمیم به فروش منزل مسکونی گرفتم، که ۶میلیارد تومان هزینه در برداشت متاسفانه حتی یک ریال اسپانسر نداشتم.

وی درخصوص انتظاراتش از متولیان ورزشی، بیان کرد: انتظارم از هیات و فدراسیون این است که شورا برون‌مرزی را صادر کنند، مدال و حکم قهرمانی جهان را اعطا کنند و انتظار حمایت‌های مالی ندارم. هزینه صعود بعدی من به K۲ سخت‌ترین قله جهان ۶۰ هزار دلار است که با هزینه شخصی انجام خواهد شد تنها انتظار من هماهنگی‌های مربوطه است به ویژه برای خروج ارز.

این کوهنورد خراسانی در نهایت بیان کرد: حداقل حمایت یک برگ کاغذ است حداقل به خاطر جوانانی که انگیزه گرفته‌اند دریغ نکنند.
سرپرست هیات کوهنوردی خراسان رضوی:

کوهنوردی صرفا صعود قله‌ها نیست

سرپرست هیات کوهنوردی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: کوهنوردی صرفا صعود قله‌ها نیست. کوهنوردان در کنار توانمندی خود به برخی شایستگی‌های اخلاقی نیز می‌رسند.

حمید دلگشا اظهار کرد: سلامتی تاجی به روی سرماست و زمانی که آن را ازدست بدهیم خواهیم دانست چه نعمتی را از دست داده‌ایم. پزشکان راه‌حل‌هایی از جمله تمرین‌های ۲۰ دقیقه‌ای برای حفظ سلامتی و انجام کارهای روزمره ارائه می‌دهند .اما بسیاری از افراد به همین ۲۰ دقیقه فعالیت ورزشی توجه نمی‌کنند اما در کنار این‌ها افرادی با اراده و با انگیزه می‌بینیم که فعالیت خود را ارتقا می‌دهند. توانمندی‌های جسم ما قطعا بیش از این است که از آن استفاده می‌کنیم. همه ما این سطح توانمندی را داریم اما توجه ما به توانمندی خودمان جلب نشده است.

وی هدف کوهنوردی را رسیدن به قله‌های بلند دنیا برشمرد و گفت: در جامعه نیز قلل بسیاری برای رسیدن وجود دارد بنابراین می‌توان گفت قهرمانان ورزشی بهترین الگوها هستند که بتوانیم به آن سطح از توانمندی و اراده برسیم.کوهنوردی صرفا صعود قله‌ها نیست. کوهنوردان در کنار توانمندی خود به برخی شایستگی‌های اخلاقی نیز  می‌رسند.

سرپرست هیات کوهنوردی خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: کوهنوردان علاوه‌بر عزم و اراده از خصوصیات اخلاقی از جمله صبر، بردباری، همیاری و ... برخوردار هستند. یک کوهنورد خود را به خطرنمی‌اندازد چرا که جان دیگری به خطر می‌افتد این تفاوت است که کوهنورد را از کوهنوردنماها تفکیک می‌کند.

دلگشا ادامه داد: امروز آنقدر کوهنوردنماها افزایش یافته که دیدگاه نسبت به کوهنوردان تغییر یافته کوهنورد طبیعت را خانه خود می‌داند و به آن احترام می‌گذارد.

وی در خصوص سایر فعالیت‌های هیات کوهنوردی بیان کرد: برخی کوهنوردی را صرفا فعالیت هیات کوهنوردی می‌دانند درحالی که سنگ نوردی، دره‌نوردی، یخ نوردی و... وجود دارد کمااینکه کوهنوردی به چند دسته تقسیم می‌شود از جمله هیمالیانوردی که در استان افراد با اراده زیادی از جمله امیر دانایی وجود دارد.

سرپرست هیات کوهنوردی خراسان رضوی در نهایت تاکید کرد: برخی از فعالیت‌های ما صعودهای ورزشی است که در استان ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است این در حالی است که در سایر کشورها مورد توجه است‌. سریع‌ترین مرد عمودی جهان، ایرانی است و باید حمایت‌ شوند.

منبع: قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.