درحالی که هنوز چشم‌انداز روشنی برای حل بحران سیاسی لبنان وجود ندارد، نماینده رئیس جمهوری فرانسه پیشنهاد تشکیل یک کمیته پنج‌جانبه به منظور رسیدگی به پرونده ریاست‌جمهوری این کشور را مطرح کرده است.

بررسی گمانه‌زنی‌ها درباره حضور ایران در کمیته حل بحران لبنان / مهر تأیید بر وزن منطقه‌ای مهم تهران

به گزارش قدس آنلاین، درحالی که هنوز چشم‌انداز روشنی برای حل بحران سیاسی لبنان وجود ندارد، نماینده رئیس جمهوری فرانسه پیشنهاد تشکیل یک کمیته پنج‌جانبه به منظور رسیدگی به پرونده ریاست‌جمهوری این کشور را مطرح کرده است، «ژان ایو لودریان» در ابتکار جدید خود خواهان تشکیل یک کمیته  متشکل از آمریکا، قطر، عربستان، مصر و فرانسه شده؛ مشروط به اینکه امانوئل مکرون در این زمینه با مقامات ایرانی ارتباط بگیرد. حتی اگر ایران جزء کمیته مذکور نباشد، برخی این موضوع را پیوستن جمهوری اسلامی به کمیته حل بحران لبنان تعبیر کرده اند. روزنامه البنا لبنان با اشاره به این مسئله مدعی شد که به پیشنهاد فرانسه، ایران به کمیته حل بحران لبنان پیوسته است و در نشست آتی آن مشارکت خواهد کرد.

پارلمان لبنان ۲۴ خرداد در دوازدهمین نشست خود برای انتخاب رئیس جمهور ناکام ماند،  پیش از این، حزب الله حمایت خود را از سلیمان فرنجیه اعلام و راه را برای پایان دادن به یک بحران سیاسی هموار کرده بود. فرنجیه یک سیاستمدار مسیحی لبنان است که از او به عنوان یک سیاستمدار معتقد به ضرورت حفظ استقلال سیاسی لبنان نام برده می‌شود.

علت تشکیل کمیته پنج جانبه

دکترسیدرضا صدرالحسینی، تحلیگر مسائل غرب آسیا در گفت و گو با قدس درباره علت دعوت ایران برای مشارکت در این کمیته می‌گوید: در تحولات اخیر لبنان این موضوع به اثبات رسید نقش آفرینان اصلی در مسائل منطقه مقاومت و در راس آن جمهوری اسلامی ایران است، از طرف دیگر فرانسوی‌ها علاقه مند به  نقش آفرینی در مسائل  لبنان هستند و با توجه به اینکه این کشور عقبه ای از مسیحیان لبنان  را در شهرهای مختلف از جمله بیروت دارد احساس می‌کند با تعامل با ایران می‌تواند از این شرایط سیاسی در لبنان خارج شود، در واقع امروز در لبنان  فرایند انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر با مشورت جمهوری اسلامی بعنوان یک بازیگر اصلی منطقه ای در حال انجام خواهد بود.

موضع تهران چیست؟

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در پاسخ به این پرسش که تهران به درخواست فرانسوی‌ها پاسخ مثبت می‌دهد؟ عنوان می‌کند: جمهوری اسلامی در این خصوص اظهار نظری نکرده است،  باید به این نکته توجه داشته باشیم که مسئله لبنان موضوعی جدیدی نیست، مردم این کشور در گذشته نیز بدون دولت و رئیس جمهور توانستند به زندگی سیاسی خود ادامه دهند در حال حاضر نیز در چنین شرایط غیر متعارف به سر می‌برد و آقای نجیب میقاتی بعنوان نخست وزیر نتوانسته  برنامه‌های توسعه ای خودش را اجرایی کند و در مسائل سیاسی مشکلات مواجه شده است.

سیدرضا صدرالحسینی درباره دیدگاه مردم و مقامات لبنان به ویژه حزب الله نسبت به ایران هم تشریح می‌کند: دعوت رسمی چندباره بیروت از مقامات دیپلماتیک و سیاسی ایران برای مشورت با آنها نشان دهنده علاقه مندی این کشور نسبت به جمهوری اسلامی ایران است، در طول شش ماه گذشته وزیر خارجه و معاون سیاسی و برخی دیگر از مقامات سیاسی کشورمان چندین مرتبه به این کشور سفر داشته اند و بارها با نظرات راهگشای خود راه برون رفت از شرایط کنونی را به مقامات لبنانی گوشزد کردند، از طرف دیگر بخشی از مردم لبنان به ویژه مسلمانان و شیعیان این کشور به نقش آفرینی ایران در ثبات سیاسی و اقتصادی لبنان نظر مثبت و بارها نسبت به حضور جمهوری اسلامی در این کشور از خود علاقه مندی نشان دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.