۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 898687

دولت ژاپن روز چهارشنبه اعلام کرد جمعیت این کشور در سال ۲۰۲۲ با ۸۰۱ هزار نفر کاهش نسبت به سال قبل به ۱۲۲ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۳۸ نفر رسید که حاکی از بزرگترین کاهش در تاریخ این کشور است.

کاهش شدید جمعیت ژاپن

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس بررسی جمعیتی وزارت امور داخلی و ارتباطات ژاپن، از اول ژانویه سال ۲۰۲۳، جمعیت کشور، شامل ساکنان خارجی، به ۱۲۵,۴۱۶,۸۷۷ نفر رسید که حدود ۵۱۱,۰۰۰ نفر نسبت به سال قبل کاهش نشان می دهد. این اولین بار است که همه ۴۷ استان این کشور از زمان آغاز نظرسنجی ها در سال ۱۹۶۸ کاهش داشته اند.

از سوی دیگر، در سال گزارش شده جمعیت خارجی های ژاپن برای اولین بار طی سه سال گذشته با حدود ۲۸۹ هزار تن افزایش به ۲ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۸۳۹ نفر رسید. کاهش کنترل های مرزی سختگیرانه کرونایی و بازگشت دانشجویان بین المللی و کارآموزان فنی علت این افزایش عنوان شده است.

موسسه ملی تحقیقات جمعیت و تامین اجتماعی ژاپن تخمین زده است اتباع خارجی تا سال ۲۰۷۰میلادی ۱۰ درصد از جمعیت کشور را تشکیل دهند. برخی از استان های ژاپن مستمرا در تلاش برای جذب استعدادهای حرفه ای از آسیا هستند.

از نظر استانی، تنها توکیو به دلیل هجوم زیاد خارجی ها به پایتخت، شاهد افزایش کلی جمعیت بود. در حالی که استان آکیتا در شمال شرقی ژاپن با ۱.۶۵ درصد بیشترین کاهش جمعیت را تجربه کرد.

طبق آمار اعلام شده، افراد ۱۴ ساله و کمتر ۱۱.۸۲ درصد از جمعیت ژاپن را تشکیل می دهند که نسبت به سال قبل ۰.۱۸ درصد کاهش داشته است؛ در حالی که تعداد افراد ۶۵ سال و بالاتر با ۰.۱۵ درصد افزایش به ۲۹.۱۵ درصد رسیده اند.

جمعیت شاغل یا افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال این کشور آسیای شرقی نیز با ۰.۰۳ واحد افزایش به ۵۹.۰۳ درصد از کل جمعیت رسید.

کارشناسان روند فعلی را نشان دهنده نیاز فوری ژاپن به اقداماتی برای رسیدگی به کاهش نرخ زاد و ولد و بهبود فرصت های شغلی برای جوانان و زنان می دانند.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن چندی پیش خواستار اجرای اقدامات "فوق العاده" برای افزایش نرخ زاد و ولد شد. با این حال تردیدها در مورد اینکه آیا چنین ابتکاراتی که عمدتاً بسط سیاست های موجود هستند، موثر خواهند بود یا خیر به قوت خود باقی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.