به گزارش قدس آنلاین، قیام عاشورا، واقعهای بود که در ظاهر به شکست امام معصوم و شهادت ایشان منجر شد و پس از این حادثه هم حکومت اموی به مسیر غاصبانه خود ادامه داد. حتی پس از بنیامیه هم زمام قدرت به خاندان رسول الله برنگشت و بهدست بنیعباس افتاد.
پس با هر خطکش ظاهری که بنگریم واقعه عاشورا جز شکست، چیزی نداشت. اما آیا امام معصوم که حتی خواب او هم حجتی بر مسلمانان است، بدون هیچ مبنایی صرفاً خود و خانوادهاش را قربانی کرد؟ دکتر ابراهیم فیاض، جامعهشناس و استاد دانشگاه تهران ضمن حضور در استودیو حرف نو به مبانی فقهی قیام عاشورا و در ادامه نسبت میان این قیام و انقلاب اسلامی پرداخته است. بخشهایی از این نشست را که برای نخستین بار بخشهایی از آن توسط روزنامه قدس منتشر میشود در ادامه بخوانید.
فیاض در ابتدای این نشست گفت: امامان معصوم (ع) سخن، رفتار و سکوتشان نشانه و حجت شرعی بر مسلمانان در دین اسلام است و این امر از دوره حضرت علی (ع) آغاز و تا دوره ظهور حضرت مهدی (عج) وجود دارد. متأسفانه در طول تاریخ اسلام بسیاری فکر میکنند فقه ائمه اطهار(ع) از دوره امام محمد باقر(ع) شکل گرفته، در صورتیکه اینطور نیست. در واقعه روز عاشورا کاری که امام حسین(ع) در کربلا انجام دادند، یعنی همان امر به معروف و نهی از منکر برخاسته از فقه ایشان و مبتنی بر یک حجت شرعی بود. اولین حکم فقهی ایشان در روز عاشورا ایستادگی در مقابل حکومت سراسر ظلم و فساد یزید بود. البته ایشان بنایی بر شروع جنگ نداشتند و در روز عاشورا هم به لشکر دشمن گفتند ما آغازگر جنگ نخواهیم بود. اینها همه مبتنی بر حجت فقهی بود.
این جامعهشناس ادامه میدهد: امروز هم تنها حکومتی که بر مبنای فقه و اصول امام حسین (ع) در جهان اسلام شکل گرفته، جمهوری اسلامی ایران است. نهضتی که به رهبری امام خمینی(ره) برای احیای امرمعروف و نهی از منکر در جهان اسلام برپا شد. امام(ره) مبنای انقلاب اسلامی را بر اصول امر بهمعروف و نهی از منکر قرار دادند، ایشان در دوران قبل از انقلاب مبارزات مسلحانه علیه حکومت پهلوی را رد میکردند و در برخی موارد اقدامات مسلحانه گروه فدائیان اسلام را قبول نداشتند.
این استاد دانشگاه همچنین به مسئله مردمسالاری دینی در دوران پس از انقلاب پرداخته و اضافه کرد: امام خمینی(ره) فردای برگزاری انتخابات ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ یعنی روز سیزدهم فروردین در سخنانی فرمودند: امروز روزِ امامت امت در جامعه است یعنی باید مردم نسبت به یکدیگر و مسئولان امر به معروف و نهی از منکر کنند. امام(ره) خودشان را از امت یعنی مردم میدانستند و این امر هم بر اساس فطرت و امامت در جامعه اسلامی است. این رفتار و سخن امام خمینی(ره) بر مبنای همان فقه حکومتی است که امام حسین(ع) و ائمه اطهار به دنبال احیای آن در جامعه اسلامی بودند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه گفت: خمینی کبیر بارها فرمودند مردم رهبر ما در جامعه هستند این کار ایشان نشان از احترام به فطرت، عقل و حکمت مردم در جامعه اسلامی است.
حاج قاسم، الگوی بهروز امر به معروف و نهیاز منکر
فیاض به رفتار حاج قاسم سلیمانی در جنگ با داعش اشاره کرده و ادامه داد: حاج قاسم سلیمانی همواره در برابرنیروهای تکفیری و داعشی در سوریه و عراق همان رفتار و کاری که امام حسین(ع) در کربلا در مقابل لشکر یزید داشت، انجام داد تمام رفتار شهید سلیمانی بر مبنای امرمعروف و نهی از منکر بود و این کار تا امروز ادامه دارد.
وی همچنین به مسئله قرآنسوزی در دو کشور اروپایی پرداخته و افزود: یکی از علل قرآن سوزی در دو کشور سوئد و دانمارک ترس از گسترش اسلام در غرب و به بنبست رسیدن آنان است. بهخصوص اینکه اقدامات ضداسلامی آنها در سالهای اخیر مثل نشر کاریکاتور و توهین علیه پیامبر اکرم (ص) با شکست مواجه شده است. بنابراین امروز دشمنان اسلام از هر اقدامی برای نابودی مقدسات مسلمانان استفاده میکنند.
او در ادامه تصریح کرد: غربیها به ویژه صهیونیستها نمیخواهند مسلمانان به یکدیگر نزدیک شوند. آنها بهدنبال اختلاف میان شیعه و سنی هستند و تلاش میکنند با قرآنسوزی توسط یک فرد عراقی مسیحی در امت اسلامی درگیری ایجاد کنند. البته این همه علتها نیست. یکی از عللی که دشمنان به سراغ عراق رفتهاند، این است که میخواهند دو کشور عراق و سوریه را به سمت مسیحی و یهودیسازی ببرند.
این جامعه شناس در پایان نقشههای غرب برای ایجاد اختلاف در جهان اسلام را ناموفق خوانده و افزود: تنها کشوری که امروز در برابر نظام لیبرالیسم و سرمایهداری ایستاده جمهوری اسلامی ایران است؛ کشوری که فرمانده نظامی آن یعنی شهید سلیمانی نه تنها در میان مسلمانان بلکه تمام مردم جهان محبوبیت دارد، فرماندهای که نگذاشت غرب با پروژه داعش دو کشور عراق و سوریه را به سمت مسیحیسازی ببرد.
نظر شما