سید احسان خاندوزی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در شرایطی کشور را تحویل گرفت که تأمین آب و برق مردم به برخی توافق‌های خارجی گره زده شده بود و قطعی ۸ ساعته برق در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شده بود، گفت: دولت گذشته ایده‌ای بجز معطل نگه داشتن مسائل و انتقال آن به آینده و دولت بعد نداشت.

دولت قبل ایده‌ای بجز معطل نگه داشتن مسائل اقتصادی نداشت/ هدف گذاری دولت سیزدهم رشد اقتصادی ۸ درصدی است

سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری مشترک با رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی، که برای ارائه گزارش عملکرد دولت سیزدهم در آستانه دوسالگی آن برگزار شد، با بیان اینکه زمانی کشور اینگونه عنوان می‌شد که  «مردم به خادم نیاز ندارند بلکه مدیر می‌خواهند»؛ گفت: با آن نگاه در اتاق‌های در بسته تصمیماتی گرفته شد که دهه ۹۰ در اقتصاد ایران به دلایل متعددی دهه افول بسیاری از شاخص‌های اقتصادی شد و اقتصاد ایران نه‌تنها رشد نکرد بلکه سرمایه‌گذاری‌ها ۴۷ درصد کاهش داشت.

وی افزود: در دهه ۱۳۹۰ رشد اقتصادی ماشین آلات با کاهش ۶/۱ و سرمایه ثابت ساختمان با کاهش ۴۱ درصد مواجه شد که در سال ۱۴۰۰ در رشد سرمایه‌گذاری با رشد ۶/۷ درصدی رو به رو شدیم که ۱۵/۳ درصد رشد بخش ماشین آلات و ۱/۲ درصد رشد در حوزه ساختمان داشتیم.

وی در خصوص وضعیت اشتعال گفت: دولت گذشته مشکلات را به سمت آینده و وضعیت خارجی شوت می‌کرد اما در حال حاضر شاخص‌ها نشان می‌دهد شاهد کاهش مستمر نرخ بیکاری هستیم. آمارها نشان می‌دهد ۸/۲ درصد کاهش بیکاری در بهار امسال داشته‌ایم که از ابتدای دولت ۴/۲ درصد رشد بیکاری را شاهد بودیم و قریب به یک میلیون نفر صاحب شغل شدند که البته برای دولت رضایت‌بخش نیست.

خاندوزی بیان کرد: در سال گذشته بیش از ۲۷۳ هزار میلیارد تومان پرداخت بودجه عمرانی از سوی سازمان برنامه و بودجه را داشتیم؛ یعنی دولت بیش از ۱۰۰ درصد بودجه عمرانی مصوب خود را محقق کرده است. که این عدد چیزی حدود ۹۴ درصد بوده است.

وی افزود: افزایش ۹۴ درصد بودجه عمرانی نشان‌دهنده این است که دولت به تحقق این بخش اهتمام دارد. پس در کنار احیای پروژه های معطل مانده اقتصادی، تحریک اقتصادی هم صورت گرفته و کشور تبدیل به کارگاه عمرانی

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه تلاش دولت این بود که بنیان های رشد بلند مدت را اصلاح کند، خاطر نشان کرد: براساس آمار در زمینه سرمایه گذاری ماشین الان و بخش ساختمان روند دهه ۹۰ تغییر یافت و در سال ۱۴۰۱ با حدود۶.۷ رشد سرمایه‌گذاری مواجه بودیم و از این عدد ۱۵.۳ افرایش رشد تشکیل سرمایه ثابت در ماشین آلات و ۱.۳ درصد در حوزه ساختمان بود 

خاندوزی تصریح کرد: در ادوار قبل بخش زیادی در کشور شاخص های رشد و افزایش قیمت ها دچار سخت جانی شد و ناشی از این بود که اقتصاد ایران در دام و تله رشد منفی و پایین گرفتار بود و امیدواریم این روند ادامه دار باشد تا از رشد پایین و سرمایه گذاری منفی خارج شویم.  

وزیر اقتصاد با اشاره به روند اشتغال در دولت سیزدهم گفت: تورم در کنار مسئله بیکاری دو اصل مهم اقتصادی است، در ایجاد اشتغال در سنوات گذشته تحرک جدی در سیاست اشتغال زایی به چشم‌ نمی خورد و نرخ بیکاری و اشتغال قفل بود و دولت گذشته ایده ویژه‌ای جز معطل نگه داشتن اقتصاد و پرتاب کردن مشکلات به سمت آینده به کار نمی برد.
 وی اظهار داشت: با اقدامات دولت طی دو سال گذشته انگیزه ورود به کار افزایش یافت، همزمان نرخ مشارکت اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری حاکی از این است که مجموع متغیرهای بازار کار به سمت خوبی حرکت می‌کند. عدد ۸.۲ نرخ بیکاری بهار امسال در کنار چند فصل نشان از آن دارد که نرخ بیکاری ۴/۴ کاهش یافته و شاغلان کشور افزایش حدود یک میلیون نفری داشته است.

دهه ۹۰ دهه افول اقتصاد ایران بود

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه تلاش دولت این بود که بنیان های رشد بلند مدت را اصلاح کند، خاطر نشان کرد: براساس آمار در زمینه سرمایه گذاری ماشین الان و بخش ساختمان روند دهه ۹۰ تغییر یافت و در سال ۱۴۰۱ با حدود۶/۷ رشد سرمایه‌گذاری مواجه بودیم و از این عدد ۱۵.۳ افرایش رشد تشکیل سرمایه ثابت در ماشین آلات و ۱.۳ درصد در حوزه ساختمان بود 

خاندوزی تصریح کرد: در ادوار قبل بخش زیادی در کشور شاخص های رشد و افزایش قیمت ها دچار سخت جانی شد  و ناشی از این بود که اقتصاد ایران در دام و تله رشد منفی و پایین گرفتار بود و امیدواریم این روند ادامه دار باشد تا از رشد پایین و سرمایه گذاری منفی خارج شویم.  

وزیر اقتصاد با اشاره به روند اشتغال در دولت سیزدهم گفت: تورم در کنار مسئله بیکاری دو اصل مهم اقتصادی است، در ایجاد اشتغال در سنوات گذشته تحرک جدی در سیاست اشتغال زایی به چشم‌ نمی خورد و نرخ بیکاری و اشتغال قفل بود و دولت گذشته ایده ویژه ای جز معطل نگه داشتن اقتصاد و پرتاب کردن مشکلات به سمت آینده به کار نمی‌برد.
 وی اظهار داشت: با اقدامات دولت طی دو سال گذشته انگیزه ورود به کار افزایش یافت، همزمان نرخ مشارکت اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری حاکی از این است که مجموع متغیرهای بازار کار به سمت خوبی حرکت می‌کند. عدد ۸/۲ نرخ بیکاری بهار امسال در کنار چند فصل نشان از آن دارد که نرخ بیکاری ۴/۴ کاهش یافته و شاغلان کشور افزایش حدود یک میلیون نفری داشته است.

دهه ۹۰ دهه افول اقتصاد کشور بود

خاندوزی به شاخص رشد اقتصادی اشاره کرد و آن را مهم ترین متغیر در سنجش وضعیت اقتصاد دانست و گفت: کشوری که نزدیک به یک دهه نرخ رشد اقتصادی نزدیک صفر را تجربه کرده، طبیعی است که بدانیم چه مشکلاتی بر سر اقتصاد آن کشور و درآمد سرانه آمده است. بنابراین می توان گفت دهه ۹۰ دهه افول اقتصاد ایران بود.

وی ادامه داد: مقایسه متوسط رشد نرخ اقتصادی کمتر از یک درصد در طول هشت سال قبل با رشد اقتصادی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نشان می‌دهد این نرخ بیش از ۴ درصد افزایش داشته و بیانگر اراده و اولویت تیم‌ اقتصادی دولت در بخش حقیقی اقتصاد است به این معنا که از طریق تدابیر سیاست های اقتصادی در قالب بودجه سنواتی و بازگشت به مسیر مثبت، تعبیر ریل از صفر به نرخ‌ مثبت رخ داده است.  

وی با اشاره به کمک به بخش تولید در فضای خرد اقتصادی و بازار و بنگاه ها گفت: از دولت ها توقع می‌رود در سطح سیاست کلان متوقف نشوند.  

خاندوزی با اشاره به مجوز های کسب و کار بیان کرد: در حوزه مجوزهای کسب و کار تا دو سال قبل جوانان برای کسب مجوز ماه ها در صف های دریافت و رفت و آمدهای زمان بر و روند های نامناسب معطل می شدند اما اولین‌ گام دولت در این زمینه شفاف کردن شروط مجوزها در دستگاه های صادر کننده کشور بود، این پروژه بزرگی بود که ابعاد سیاسی و اقتصادی پیچیده‌ای دارد و این دستور شخص رئیس جمهور بود تا کسب و کار تسهیل شود.  

خاندوزی به شاخص رشد اقتصادی اشاره کرد و آن را مهم ترین متغییر در سنجش وضعیت اقتصاد دانست و گفت: کشوری که نزدیک به یک دهه نرخ رشد اقتصادی نزدیک صفر را تجربه کرده، طبیعی است که بدانیم چه مشکلاتی بر سر اقتصاد آن کشور و درآمد سرانه آمده است و باید گفت دهه ۹۰ دهه افول اقتصاد ایران بود

وی ادامه داد: مقایسه متوسط رشد نرخ اقتصادی کمتر از یک درصد در طول هشت سال قبل با رشد اقتصادی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نشان می‌دهد این نرخ بیش از ۴ درصد افزایش داشته و بیانگر اراده و اولویت تیم‌ اقتصادی دولت در بخش حقیقی اقتصاد است به این معنا که از طریق تدابیر سیاست های اقتصادی در قالب بودجه سنواتی و بازگشت به مسیر مثبت، تعبیر ریل از صفر به نرخ‌ مثبت رخ داده است.  

وی با اشاره به کمک به بخش تولید در فضای خرد اقتصادی و بازار و بنگاه ها گفت: از دولت ها توقع می رود در سطح سیاست کلان متوقف نشوند.  

در دولت قبل قطعی ۸ ساعته برق برنامه ریزی شده بود

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: ما در شرایطی دولت را گرفتیم که بنا بود آب و برق کشور به سیاست خارجی و برخی توافق های خارجی گره بخورد. برق در سیم‌ها و گاز در لوله‌ها نباشد و قطعی ۸ ساعته برق برنامه‌ریزی شده بود اما افزایش تولید ۱۵ هزار مگاواتی برق در دو سال گذشته نشان‌دهنده اقدامات دولت است و ما حدود ۷ هزار مگاوات به صورت سالانه در این دولت رشد برق داشته‌ایم در حالی که متوسط آمار گذشته سه هزار مگاوات بوده است.

وی در خصوص رشد اقتصادی بیان کرد: در مورد کشوری که حدود ۱۰ سال رشد اقتصادی صفر درصد را تجربه کرده است تردیدی نیست چه بلایی سر رشد اقتصادی‌اش آمده است. اگر کمتر از یک درصد رشد اقتصادی در ۸ سال قبل با رشد اقتصادی ۴ درصدی را در سال ۱۴۰۱ ملاحظه کنیم، نشان‌دهنده این است که تیم اقتصادی مسئله رشد اقتصادی و هدف‌گذاری را پیگیری می‌کند، بله رشد اقتصادی تا رشد اقتصادی برنامه ششم و هفتم فاصله دارد اما هدف‌گذاری رسیدن به رشد ۸ درصدی است.

صدور ۷۲۰ هزار مجوز و پروانه کسب در درگاه ملی کسب و کارها

خاندوزی تاکید کرد: در رشد تولید هدف این است که حتی فعال اقتصادی خود فعالیت داشته باشد تا قدم‌ها به سمت تولید کلان برداشته شود. در جریان هستید تا ۲ سال پیش اگر جوانی می‌خواست کسب و کار خودش را راه بیندازد چه کاری باید انجام می‌داد و چه راهی باید می‌رفت و یا باید به فلان مدیر شیرینی می‌داد اما امروز مسئله کسب و کار تسهیل شده است و از درگاه ملی مجوزها صادر می‌شود که ۶۲۰ هزار مجوز تا حال به کارآفرینان کشور داده شده است و در سال ۱۴۰۲ در مسیر تکمیلی، مجوزهای صنفی را هم به درگاه ملی مجوزها متصل کردیم که امروز صد هزارمین مجوز صنفی صادر خواهد شد.

وی درباره اصلاحات نظام پایدار درآمدهای دولت گفت: امروز توانستیم با کاهش ۷ درصد مالیات بر تولیدکنندگان که بی‌سابقه است، هم درآمدهای کل بودجه را وصول کنیم و هم درآمدهای متصل نفتی بودجه را کاهش دهیم. تا پیش از این گفته می‌شد بخش بیشتری از مالیات بر دوش شفاف‌بگیران از جمله کارمندان و شاغلان بود اما سعی کردیم سراغ مؤدیان برویم که در تور مالیاتی نبودند که در سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مؤدی مالیاتی جدید شناسایی شدند که آن کسانی که فرار مالیاتی می‌کردند و مؤدیان اصلی مالیاتی بودند، به بخش اصلی درآمدهای مالیاتی تبدیل شوند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه دولت بیش از ۱۰۰ درصد بودجه عمرانی مصوب خود را محقق کرده است، گفت: در سال گذشته بیش از ۲۷۳ هزار میلیارد تومان پرداخت بودجه عمرانی از سوی سازمان برنامه و بودجه داشتیم به گونه ای که بعد از سال های طولانی شاهد محقق شدن بیش از ۱۰۰ درصد این بودجه هستیم و نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۹۷ درصد رشد را ثبت می‌کند. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.