احمد محمودزاده در مورد دورههای ارتقای توانمندی برای مدیران مدارس غیردولتی توضیح داد: مدیر مدرسههای غیردولتی نیز مانند مدیران مدارس دولتی هستند. این مدیران نیز دارای شرایط عمومی تعریف شدهای هستند که در ماده ۲۱ قانون تاسیس مدارس غیردولتی به طور کامل توضیح داده شده است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی تصریح کرد: تقریبا ۱۰ مورد در این قانون در خصوص ویژگیها و ضرورتهای یک مدیر عنون شده که سلامت روانی، التزام و اهتمام به نظام جمهوری اسلامی ایران، وضعیت نظام وظیفه، تطابق جنسیت مدیر مدرسه با دانش آموزان و… را شامل میشود. شرایط اختصاصی مدیران در این قانون نیز مشابه مدیران مدارس دولتی است و هیچ فرقی ندارد و توسط شورای عالی آموزش و پرورش همهساله ابلاغ میشود. در دستورالعمل سالانه توسعه نیروی انسانی نیز این موضوع مورد توجه قرار میگیرد.
محمودزاده تاکید کرد: برای حکمرانی بهتر مدیران و ارتقای کیفیت کار آنها در طول مسیر لازم است مدیران توانمندیهای خود را بالا ببرد. ما به این نکته توجه ویژهای داریم و امسال در کنار دورههایی که برای افزایش مهارتهای معلمین خود برگزار میکنیم، بهسازی یا توانمندسازی مدیران را نیز خواهیم داشت.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدیران مدارس غیردولتی حدود ۶۰ ساعت دوره بهسازی و ارتقای توانمندی را طی میکنند، اضافه کرد: این دورهها شامل صلاحیتهای عمومی و مباحث تربیتی و مدیریتی میشود. به عنوان نمونه بکارگیری فناوریهای نوین، ظهور آسیبهای اجتماعی جدید در بین دانش آموزان و راهکارهای مواجهه، کاهش و جلوگیری از وقع آن، الگوهای تدریس تمام ساحتی، حجاب و عفاف از جمله موضوعات مطرح در این دورههاست.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی ضمن اشاره به اینکه برای بهسازی تواناییهای موسسان، مدیران و معاونان و معلمان، مشاوران و مربیان پرورشی مدارس غیردولتی برنامه ریزی شده است، بیان کرد: مدیریت آموزشگاهی با رویکرد اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش از دیگر برنامههای ماست و برای اولین بار امسال در مدارس غیردولتی اجرا میشود.
محمودزاده ادامه داد: در ساخت اعتقادی بحث ایمان و توحید برای برادران و ایمان و توحید و فلسفه حجاب و عفاف برای خواهران برگزار میشود در کنار این موضوع در قالب پروژه مهر همایشی را برای تمام موسسان و مدیران مدارس غیردولتی در طول ایام باقی مانده تا بازگشایی مدارس با همکاری شورای موسسان کشوری برگزار میکنیم.
محمودزاده همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص ریشهیابی علل تخلفات برخی مدارس غیردولتی بیان کرد: همه موارد تخلف از یک نوع نبودهاند مثلا مدرسهای تخلف شهریهای کرده است و به جای ۲۰ میلیون تومان شهریه ۲ میلیون بیشتر دریافت کرده است. این تخلفات متفاوت است و برای هر کدام حکمی صادر میکنیم که از توبیخ و تذکر تا بستن مدرسه را شامل میشود.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی خاطرنشان کرد: چند هفته گذشته در تهران به دلیل همین تخلفات وعدم توجه مسئولان مدرسه به تذکراتی که پیشتر به آنها داده بودیم و شکایت خانواده ها، مدرسه را بستیم. از سال ۱۴۰۱ تا کنون هزار و ۱۱۶ مدرسه غیردولتی تذکر گرفتهاند یا تعطیل و توبیخ شده اند؛ از این تعداد ۱۰۵ مورد اخطار کتبی و توبیخ، ۲۳ مورد عزل و محرومیت، ۹۳۶ مورد تعطیلی موقت مدرسه داشتیم که گاهی به دلیل عدم وجود استاندارد در فضای آموزشی بوده است. همچنین تخلف شهریه نیز از جمله دلایل تعطیلیهای موقت برخی مدارس غیردولتی بوده است. در مورد مدارسی که اقداماتی مانند تذکر، توبیخ، عزل و… را انجام دادهایم، اما مدرسه روند تخلفاتی خود را ادامه داده، دستور به تعطیلی موقت مدرسه دادهایم.
وی ادامه داد: در همین بازه زمانی ۱۸ مورد لغو مجوز نیز داشته ایم و سایر آرا هم حدود ۱۴ مورد بوده است. مجموع این موارد در یک سال اخیر هزار و ۱۱۶ پرونده بوده است.البته هر بار آمارهای ما تغییر میکند به این دلیل که دو هفته یک بار شورای نظارت، آمار پروندههای شکایت یا تخلف مدارس غیردولتی در کل کشور را به ما اعلام میکند و ما این آرا را قطعی میکنیم.
محمودزاده در ادامه اینطور توضیح داد: راهکارهای قانونی برای هرکدام از این مشکلات وجود دارد؛ به عنوان نمونه اگر وسط سال تحصیلی مدیر مدرسهای دولتی انتخاب میشود و ماموریت مدرسه را برعهده میگیرد تا سال تحصیلی به پایان برسد و در آخر سال تحصیلی موسس اقدام به حل مشکل مدرسه میکند. اگر تابستان باشد که مدیر جدیدی برای مدرسه تعیین میکنیم. ما نسبت به این موضوع با توجه به شرایط عمومی و اختصاصی و آموزشهایی که مدنظر داریم کار را پیش میبریم تا مشکلات مرتبط با مدارس و مراکز غیردولتی به سرعت برطرف شود و جلوی وقع هر نوع تخلف جدیدی نیز گرفته شود.
نظر شما