موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

رئیس اورژانس کشور، کمبود آمبولانس و نیروی انسانی را مهمترین چالش های این سازمان دانست و گفت: برای رفع این چالش ها و پاسخگوی مناسب به نیازها، دولت و مجلس شورای اسلامی باید از این سازمان حمایت کنند و بودجه و ارز کافی برای این منظور تخصیص بدهند.

رئیس اورژانس کشور خبر داد/کمبود ۳هزار دستگاه آمبولانس وحذف کاغذ از چرخه عملیات اورژانس

جعفر میعاد فر، ظهر امروز  و در نشست رسانه ای که به مناسبت هفته دولت و با عنوان  «روایت سلامت در دولت مردمی»   برگزار شد، در پاسخ به قدس در خصوص مهمترین چالش سازمان اورژانس کشور با بیان این مطلب ، افزود: در حال حاضر حدود ۵۷۰۰ دستگاه آمبولانس در کشور داریم که از این تعداد حدود ٣٠٠٠ آمبولانس در کشور فرسوده هستند و باید از چرخه خارج شوند. البته مابرای خرید ۵۰۰ دستگاه آمبولانس مناقصه برگزار کردیم  و درحال حاضر هم  مشغول رایزنی برای تامین ارز مورد نیاز با بانک مرکزی هستیم. یعنی اگر ارز مورد نیاز آن  تامین شود حتی می‌توانیم این تعداد را به ۶۵۰ دستگاه افزایش دهیم. چون اعتبارات ریالی خرید ۱۵۰۰ دستگاه آمبولانس را  داریم بنابراین در صورت تامین ارز مورد نیاز بلافاصله به سراغ ثبت سفارش آمبولانس‌های جدید می‌رویم.

میعافر با بیان اینکه ۲۶ هزار پرسنل در اورژانس داریم افزود: حجم نیروی انسانی ما از برخی وزارتخانه ‌ها بیشتر است. در سازمان اورژانس کشور اکثر نیروهای ما عملیاتی هستند.

وی به آمارهایی از ماموریت اورژانس طی دو سال اخیر پرداخت و گفت: بیش از ٣١ میلیون تماس با ١١۵ طی دو سال گذشته انجام شد، به‌طوری که بعد از پلیس با آن همه خدمات، اورژانس کشور دومین سازمان پرتماس در کشور بوده است. در این مدت هشت میلیون و ۵٠٠٠ هزار مأموریت توسط اورژانس انجام شده است.
میعاد فر، در پاسخ به سوال دیگر قدس درباره میانگین زمان حضور نیروهای اورژانس  در صحنه حوادث هم گفت: در حال کاهش مدت زمان حضور در صحنه هستیم. ضمن این که  از خیلی از سازمان های امدادی  در این زمینه بهتریم.  در واقع ما در شهرهای کوچک ومتوسط و همچنین در جاده ها به موقع حاضر می شویم  اما  در دو سه کلانشهر  مثل مشهد و تهران  به دلیل ترافیک سنگین   کمی مشکل داریم. مثلا دیشب در مشهد بودم واقعا نمی شود در این شهر رانندگی کرد. البته  در حال تقویت واحد اورژانس موتوری خود در آنجا هستیم.به طوری که ۱۵ پایگاه اورژانس موتوری  را در مشهد راه اندازی کردیم  و بزودی هم ۳۰  اورژانس موتوری دیگر به آنها اضافه می شود چون  این بهترین راهکار ممکن برای تسریع درکاهش حضور عوامل اورژانس در صحنه حوادث در شهرهای پرترافیک است.   البته در کنار  آموزش عمومی را افزایش بدهیم .  

میعادفر به آمار اورژانس هوایی نیز در این دوسال اشاره کرد و گفت:  ۶۶۵٠ ماموریت اورژانس هوایی داشتیم که قابل توجه است. در این ماموریت‌ها٧٧٣٠ بیمار منتقل شدند که عمدتا در مناطق صعب‌العبور و ... بوده است.

رئیس اورژانس کشور با اشاره به انجام  ٣٧٣٧ مورد زایمان در آمبولانس در دوسال اخیر، اظهار کرد: ٢٩٨ پایگاه طی دور سال اخیر راه‌اندازی شد که از این تعداد ١١۶ پایگاه را خودمان ساختیم.

به گفته وی، مراکز اورژانس هوایی بروجرد، مسجد سلیمان، بستک و پایگاه دوم اورژانس هوایی تهران در دو سال اخیر راه‌اندازی شد. در این مدت ٧۵ پد بالگرد و هشت آشیانه اورژانس هوایی نیز احداث و ۱۴ دستگاه آمبولانس‌ با کمک خیرین خریداری شد.

میعادفر از حذف کاغذ از چرخه عملیات اورژانس خبر داد و گفت: حدود ٩٠ درصد کار در استان‌ها و سراسر کشور انجام شده است و گزارش‌ها به وسیله دست افزارها و به شکل آنلاین ثبت می‌شود. مابقی کار نیز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مرکز پیام در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور یکپارچه شد، گفت: همچنین اولین جلسه شورای‌ عالی سلامت نیز با محوریت اورژانس برگزار شد و ١۶ مصوبه خوب نیز در این جلسه داشتیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.