ناصر کنعانی از تبادل پیش‌نویس دومین سند همکاریهای کلیدی و راهبردی میان تهران و مسکو خبر داد و با اشاره به بررسیهای نهایی این سند در کمیسیونها و کارگروه‌های تخصصی گفت بر مبنای تمایل سیاسی رهبران دو کشور برای توسعه روابط به محض توافق در خصوص پیش نویس سند مقدمات امضای سند جامع جدید فراهم خواهد شد.

تبادل پیش‌نویس دومین سند همکاری راهبردی میان ایران و روسیه

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار قدس انلاین در خصوص اظهارات اخیر معاون وزیر خارجه روسیه مبنی بر مذاکرات تهران و مسکو درباره یک معاهده بزرگ جدید، و جزئیان این توافق جدید، از جمله اینکه مکمل توافق همکاریهای راهبردی ۲۵ ساله دو کشور خواهد بود یا به موازات آن، با اشاره به اینکه مناسبات دو کشور در حوزه‌های مختلف در حال رشد است، اظهار داشت: موضوعات عدیده‌ای در حوزه مسائل دوجانبه از جمله همکاری‌های  اقتصادی تجاری فرهنگی و همکاری در زمینه های هنری و ورزشی گردشگری میان دو کشور وجود دارد و در نشست‌های مختلف درباره آنها تبادل نظرها صورت می‌گیرد.

کنعانی خاطرنشان کرد: برای اینکه روند همکاری‌ها بتواند نقشه راه جامع و کاملی داشته باشد و هدفگذاری درستی صورت بگیرد و دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولتی بتوانند بر مبنای هدفگذاری انجام شده به پیگیری روابط دوجانبه با حوزه‌های مرتبط بپردازند گفتگوهای دو کشور برای تنظیم یک سند جامع جدید در حال انجام است پیش نویس این سند بین  دو کشور تبادل شده است.

وی تصریح کرد: تبادل نظر در خصوص این سند ادامه دارد و  در نشست‌های تخصصی و کارگروه‌ها در حال بررسی و تکمیل است و بر مبنای تمایل سیاسی رهبران دو کشور برای توسعه روابط در تمامی زمینه‌های مورد علاقه به محض تکمیل روند بررسی‌ها و توافق در خصوص پیش نویس سند مقدمات امضای سند جامع جدید فراهم خواهد شد که نقشه راه جدید برای گسترش همکاری‌ها و مراودات ایران و فدراسیون روسیه خواهد بود.

امنیت مرزهای شمالی

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان در خصوص برخی تحرکات و احتمال بروز تنش مجدد میان ارمنستان و آذربایجان هم به اشاره به تماس‌های برقرار شده با مقامات باکو و ایروان در روزهای اخیر، گفت: مقامات ارمنستان نسبت به یک احتمال درگیری نظامی جدید از سوی آذربایجان اظهار نگرانی کردند اما مقامات باکو به ما پیام دادند که هیچ قصدی برای حمله نظامی ندارند و نقل و انتقالات اخیر یک اقدام متعارف نظامی در آستانه زمستان ست که تردد در مناطق کوهستانی دشوار می‌شود.

وی تاکید کرد: ایران نسبت به امنیت مرزهای مشترک با همسایگان شمالی حساس است و ما اطمینان می‌دهیم مرزهای جمهوری اسلامی ایران امن است.

امیدواری به تبادل زندانیان در آینده خیلی نزدیک

کنعانی درخصوص روند اجرای تبادل زندانیان و انتقال اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی به قطر هم با یادآوری اینکه رفع انسداد از دارایی‌های ایران و تبادل زندانیان دو موضوع جدا از هم هستند و ماهیت آنها متفاوت است، اظهار داشت: در موضوع تبادل زندانیان اعلام کردیم با توجه به ماهیت انسانی موضوع آمادگی داریم تبادل زندانیان را انجام دهیم و این موضوع مدت‌ها قبل می‌توانست رخ دهد. خوشبین هستیم که موضوع تبادل زندانیان در آینده کوتاه نزدیک صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: رفع انسداد مالی و وصول دارایی‌های مالی ایران نیز براساس تفاهم صورت گرفته اقداماتی انجام شده و امیدواریم طی روزهای آینده این انتقال به صورت کامل صورت بگیرد و ایران به دارایی‌های خودش به صورت کامل دسترسی پیدا کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر اینکه در مورد نحوه مصرف دارایی‌ها ایران، ایران با این دارایی‌ها و منابع مالی رفع انسداد شده می‌تواند تمامی کالاهای غیرتحریمی را خریداری کند و از آن به صورت کامل استفاده کند. این مبتنی بر تفاهم صورت گرفته است و هیچ ارتباطی با موضوعات دیگری تحت عنوان غذا و دارو ندارد و اظهارات رسانه‌ای فاقد هرگونه ارزش است.

مذاکرات مثبت با نماینده ویژه اتحادیه اروپا

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اهداف سفر نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور خلیج فارس به تهران  و اینکه آیا حامل ابتکاری از سوی اتحادیه اروپا بود، اظهار داشت: ایشان نماینده ویژه اتحادیه اروپا در حوزه خلیج فارس هستند که به تازگی منصوب شده است و در چارچوب ماموریتش اظهار تمایل کرد به ایران سفر کند. ب

وی افزود: ا اتحادیه اروپا موضوعات مختلفی را برای گفت‌وگو و تبادل نظر داریم. طبیعتا موضوعات دوجانبه و مرتبط با کشورهای اروپایی است. همواره تأکید کردیم به مشورت و همکاری توأم با احترام و منافع متقابل با اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی و علاقه‌مند هستیم اما بدیهی است روابط باید مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک و عدم مداخله در امور داخلی کشورها باشد.

مهلت عراق برای خلع سلاح تروریست‌ها تمدید نخواهد شد

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه العهد عراق درباره اجرای توافقنامه میان تهران و بغداد برای خلع سلاح گروه‌های ترویستی حاضر در اقلیم کردستان نیز تصریح کرد:  طبق توافق انجام شده با دولت عراق موعد پایای توافق ۲۸ شهریور ماه برای خلع سلاح نیروهای تروریستی و تجزیه طلب در خاک عراق در منطقه اقلیم پایان می‌یابد و این موعد تمدید نخواهد شد. این موضوع به مقامات عالی عراق و اقلیم اعلام شده است.

وی افزود: خوشبختانه دولت عراق در این زمینه هم اقدامات خوبی ناجام داده و هم تاکید کرده به تعهد خود پایبند است. آقاین خست وزیر هم اخیرا اظهارات خبوی در این زمینه داشتند وامیدواریم در موعد یاد شده شاهد اجرای کامل تعدهات عراق باشیم.  سفر مقام اتحادیه میهنی به تهران هم در چارچوب همکاریهای دوججانبه با اقلیم است و نه برای چانه زنی و تمدید مهلت نیست. پاسخ من روشن است و این پیام را آنها که باید دریافت کرده‌اند.

شورای حکام و مدیرکل فنی و حرفه‌ای عمل کنند

همکاری ایران و آژانس در چارچوب بیانیه مشترک چهارم مارس بین سازمان انرژی اتمی و آژانس ادامه دارد و در همان چارچوب دیدارها و گفت‌وگوهایی انجام شده یا خواهد شد. امیدواریم در نشست جاری آژانس در قالبی کاملا حرفه‌ای برگزار شود و مدیرکل آژانس هم بتواند در قالبی کاملاً حرفه‌ای فارغ از فشارهای سیاسی به ماموریت حرفه‌ای خود بپردازد و این ماموریت را به درستی و دقت انجام دهد.

کنعانی تصریح کرد: آژانس یک سازمان تخصصی، فنی و حرفه‌ای است و به هیچ عنوان نباید مورد سوءاستفاده سیاسی برای اهداف سیاسی به منظور اعمال فشار بر دیگر کشورها قرار بگیرد. تماس‌ها با آژانس ادامه دارد و دلیلی برای هیچ گونه اقدام غیراصولی وجود ندارد.

دولت انگلیس باید پاسخ دهد

کنعانی در واکنش به دیدار وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی با شماری از فعالان رسانه‌ای شبکه های فارسی زبان و ضد ایرانی در لندن هم با بیان اینکه بارها گفته‌ایم در دامن زدن به اغتشاشات طرف های زیادی نقش آفرینی کردند و بارها تاکید شد که در نقش آفرینی مقامات اورپایی آمریکایی و رژیم صهیونیستی تردیدی نیست، اظهار داشت:  البته آن کشورها تکذیب کردند 

وی افزود: نشست اخیر وزیر اظلاعات اسرائیل با برخی عناصر ضد انقلاب و رسانه‌ای در خصوص حمایت مالی از آنها تنها گوشه کوچکی از یک ماجرای بزرگتر است که در یکسال گذشته شاهد بودیم.

وی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر اطلاعات در خصوص کشف و خنثی سازی ۴۰۰ عملیات بمب گذاری که ۴۰ مورد ان برای اربعین طراحی شده بود، اظهار داشت: اینها بخش کوچکی از طراحی تروریست‌ها و حامیانشان برای ایجاد نامانی و کشتار در ایران است و وزیر اطلاعات اشاره کردند که بیش از ۵۰ سروریس اطلاعاتی جلساتی را دزر کشورهای مختلف برگزار کرده و بیش از ۲۰۰ رسانه را برای آموزش دادن اغتشاش و حمایت از اغتشاشگران آموزش دادند. این بخش دیگری از اقدامات آمریکا و اسرائیل  است. من تشکر می کنم از نقش امنیت ساز همه مدافعان امنیت کشور ازج مله وزارت اطلاعات برای مجاهدت های شبانه رزی برای خنثی سازی توطئه های بیگانیگان .

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: دولت انگلستان باید پاسخ دهد و این توضیح را از مقامات انگلیس در کانال‌های دیپلماتیک خواستیم بگویند چه اهداف و طراحی پشت این اتفاق‌ها وجود دارد.

طرحی برای توجیه عادی سازی روابط با اسرائیل

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح آمریکا برای اتصال هند به اروپا از مسیر امارات عربستان و رژیم صهیونیستی و ارتباط این طرح با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: نگاه ایران به ماهیت جعلی و غیرمشروع رژیم صهیونیستی روشن، واضح و تغییرناپذیر است. این رژیم را جعلی می‌دانیم و حضور آن را در منطقه مخل امنیت و ثبات و آرامش می‌دانیم. حضور این رژیم را مخل اهداف و اصول تعریف شده برای همکاری‌های چندجانبه می‌دانیم. این اصل خدشه ناپذیر است و دیدگاه ایران تغییر نخواهد کرد. در نشست‌های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای عربی و اسلامی نگاه خود را درباره ماهیت این رژیم و مخاطرات ناشی از حضور این رژیم در ساختارهای منطقه‌ای اعلام کردیم و دیدگاه خود را به مقامات سعودی در تهران و ریاض اعلام کردیم.

سفیر فرانسه فعلا احضار نشده

سخنگوی وزارت خارجه درباره تعرض اخیر به سفارت ایران در پاریس بیان کرد: این اقدام را شدیدا محکوم می‌کنیم این تعرض به بخش بیرونی درب بخش کنسولی سفارت صورت گرفته است. تعرض به یک مکان دیپلماتیک تلاش برای اخلال در روند بخش کنسولی سفارت و تعرض به حقوق شهروندانی است که برای دریافت خدمات کنسولی به سفارت مراجعه می‌کنند. اعتراض خود را در یادداشتی رسمی به مقامات فرانسه اعلام کردیم. قبل از این تعرض با توجه به احتمالی که می‌دادیم برخی با سوءاستفاده از شرایط مجددا دست به اقدامات تعرض آمیز به اماکن دیپلماتیک ما بزنند به دولت فرانسه و برخی دولت‌های اروپایی تذکر لازم را دادیم که تدابیر حفاظتی لازم را در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ وین تقویت و به مسؤولیت‌های خود در چارچوب تامین امنیت اماکن دیپلماتیک و فعالیت امن دیپلمات‌های ما متعهد باشند.

وی تصریح کرد: دولت فرانسه در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ وین مسؤول تامین امنیت سفارت و اماکن دیپلماتیک ایران است. سفیر فرانسه در تهران در گفت‌وگو با مدیرکل اروپای وزارت خارجه گفت که این اقدام را شدیدا محکوم می‌کنیم و این موضوع توسط مقامات و جهات ذیربط دولت فرانسه در حال پیگیری است که هم هویت تعرض کنندگان روشن و هم این افراد تحت تعقیب قرار بگیرند. این موضوع از سوی ما و دولت فرانسه در دست پیگیری است.

روند اداری تعیین سفیر ایران در فرانسه در حال انجام

وی همچنین درباره تعیین سفیر ایران در فرانسه نیز گفت: روند اداری در حال انجام است و امیدواریم در بازه زمانی آینده این روند تکمیل شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی بیان کرد: همکاری‌های دوجانبه با هند در مورد افزایش ظرفیت‌های بندری بندر چابهار ادامه دارد. کشورهای زیادی هستند که علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت چابهار برای استفاده‌های ترانزیتی خود هستند. این موضوع در گفت‌وگوهای دوجانبه ما با کشورهای مختلف طرح می‌شود. 

به گزارش فارس،‌ کنعانی در پاسخ به سؤالی گفت: تفاهم با واسطه ما با آمریکا درباره رفع انسداد دارایی‌های ایران موضوع مشخص و معینی است و هیچ ارتباطی با موضوعات دوجانبه ما با دیگر کشورها ندارد و موضوعات مرتبط با سهام و دارایی‌ها ما با دیگر کشورها در چارچوب اسناد و موافقت‌نامه‌ها با دیگر کشورها انجام و موضوعات ما دنبال می‌شود و هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد.

متناسب با شرایط اقدام می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره فرارسیدن دومین بند عروب برجام و برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران و اینکه اگر این تحریم‌ها برداشته نشود ایران چه واکنشی خواهد داشت، اظهار کرد: درباره رفع تحریم‌ها انتظار ایران این است که کشورهای متعاهد در چارچوب برجام به تعهدات خود پایبند باشند و در قبال هر اقدام غیرسازنده ایران این حقوق را برای خود قائل است که متناسب با هر اقدام، اقدام صورت دهد و برای حقوق خود از کسی اجازه نخواهد گرفت. اجازه دهید شرایط را بببینم و متناسب با شرایط اقدامات ایران انجام خواهد شد.

مذاکره با کویت درباره میدان نفتی آرش

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره میدان نفتی آرش هم عنوان کرد: موضوع فنی است و در چارچوب مذاکرات فنی بین ایران و دولت کویت این موضوع دنبال خواهد شد. حفظ حقوق ایران حتما مورد توجه دولت جمهوری اسلامی ایران است و در این زمینه غفلت و کوتاهی صورت نخواهد گرفت. موضوعات فنی ماهیت خود را دارند و طرح آنها در رسانه‌ها کمک کننده نیست.

* برگزار عمره؟

وی درباره برگزاری عمره نیز بیان کرد: این موضوع در گفت‌وگوهای دوجانبه دیپلماتیک بین مقامات ایران و عربستان در تهران و ریاض طرح شد. انجام این کار از منظر اجرایی نیازمند گفت‌وگوهای مقامات ذیربط دو کشور در حوزه حج و زیارت و همتایان عربستان سعودی است. مانعی برای طرح و پیگیری این موضوع وجود ندارد و این موضوع مورد توجه و اهتمام ایران و سازمان حج است و این موضوع دنبال می‌شود. 

جزایر سه گانه ایرانی

وی درباره بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس و ژاپن اظهار داشت: درباره جزایر سه گانه ایرانی و همیشه ایرانی ایران موضع خود را صریح و روشن و واضح اعلام کرد. ایران در ارتباط با اراضی خود هیچگونه اظهارات غیراصولی و مغایر با مقررات و قوانین بین‌المللی را بر نمی‌تابد و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد و واکنش لازم نشان داده شد.

تبادل زندانیان ایرانی در ترکیه

کنعانی درباره پیگیری وضعیت زندانیان ایرانی در ترکیه هم با بیان اینکه گفت‌وگوهایی در این زمینه انجام شده، گفت: تعداد قابل توجهی از زندانیان ایرانی در خارج از کشور در زندان‌های ترکیه هستند. با توجه به حجم رفت و آمدهای بین اتباع دو کشور و سفرهای متعدد شهروندان ایرانی به ترکیه این موضوع هم زمینه ساز تبدیل این کشور به یکی از کشورهایی است که می‌تواند تعداد قابل توجهی از زندانیان را در بربگیرد. گفت‌وگوها و همکاری‌های دوجانبه قبلا بوده است. درباره نشست اخیر اطلاعات به روزشده‌ای ندارم.

وی درباره مانور نظامی آمریکا و ارمنستان نیز تصریح کرد: حضور نیروهای فرامنطقه‌ای را در منطقه مخل امنیت منطقه می‌دانیم. امنیت در منطقه لازم است توسط کشورهای منطقه تامین شود. نیروهای فرامنطقه‌ای منافع خود را دنبال می‌کنند. نگاه ما به حضور فرامنطقه‌ای نیروهای نظامی آمریکا در منطقه کاملا روشن است این نیروها هیچگاه به دنبال ثبات و امنیت نبودند و هر جا حضور یافتند زمینه ساز بی ثباتی و ناامنی شد. انتظار ما از کشورهای منطقه این است که به سازوکارهای دوجانبه و منطقه‌ای اهتمام بورزند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تهدید رئیس موساد به ترور مقامات ایرانی که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز تصریح کرد: این گونه موضع گیری صریح و واضح و اعلام قصد و اراده مبنی بر اینکه مقامات رسمی کشور دیگری را مورد ترور قرار دهد بیانگر ذات و ماهیت این رژیم تروریستی است و به عنوان رژیم جعلی و غاصب که مبتنی بر تروریسم است در استفاده از ترور و شیوه‌های تروریستی برای دسترسی به منافع نامشروع خود غفلت نمی‌کند. 

وی گفت: غلط می‌کنند چنین اقدامی صورت بدهند. ایران اثبات کرده که در تامین امنیت خود و در پاسخ به هرگونه تعرض احمقانه نسبت به هیچ طرفی از جمله رژیم صهیونیستی مسامحه نخواهد کرد. این رژیم بارها سیلی‌ها و ضرب شست‌های ایران را تجربه کرده و طعم آن را چشیده است. ایران نسبت به پاسخ به هرگونه اقدام احمقانه تردید نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی با تعدادی از عناصر ضد انقلاب گفت: این توضیح را از مقامات انگلیسی خواستیم که برای میزبانی پاسخگو باشند.

وی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز گفت: مسیر گفت‌وگوها بسته نیست و کانال‌های ارتباطی به قوت خود باقی است و انجام مذاکرات جدید منتفی نیست. ایران همواره اعلام کرده به مسیر دیپلماتیک به عنوان مسیرهای تامین حقوق و منافع ملت ایران پایبند است و از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق خود و رفع تحریم‌های ظالمانه استفاده می‌کند و همواره از ابتکارات استقبال کردیم. مسیر مذاکره با واسطه بسته نیست و امکان گفت‌وگوهای با واسطه جدید هم وجود دارد و دور از ذهن نیست. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.