معصومه نجفی پازوکی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه شروع سال تحصیلی کی اتفاق بزرگ است، اظهار کرد: ۱۶ میلیون دانشآموز، یک میلیون فرهنگی و ۳۲ میلیون خانواده و در مجموع حدود ۵۰ میلیون ایرانی در این رویداد بزرگ سهم دارند.
وی از برگزاری جشن شکوفه ها در روز چهارشنبه ۲۹ شهریور خبر داد و گفت: دانشآموز کلاس اولی برای اولین بار در نهاد بزرگی به نام مدرسه به صورت مستقل حضور پیدا میکند؛ در ابتدای این فضا برایشان مبهم است و تا زمانی که به شناخت برسند، نگران هستند، به همین دلیل از خانواده در خواست دارم که قبل از آغاز سال تحصیلی به همراه فرزندانشان به مدرسه گردی بروند.
نجفی پازوکی با بیان اینکه امسال به والدین کلاس اولی، یک ماهنامه از نکات تربیتی و آموزشی تقدیم می کنیم، عنوان کرد: در نخستین شماره این ماهنامه درباره زبان آموزی است زیرا فارسی مهم ترین درس در دوره ابتدایی است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه بیشترین سهم زبانآموزی، خواندن است، افزود: از معلمان ابتدایی میخواهم، بچهها را درگیر رونویسی بدون فکر نکنیم؛ چرا که هیچ پیشرفتی ایجاد نمیشود. کمک کنید با آن چیزی که متناسب با فطرت و شرایط سنی کودک است، موقعیت یادگیری ایجاد کنید تا کودک لذت ببرد و خودش کشف کند و بیاموزد.
وی با بیان اینکه بیشترین مشکلات دوره ابتدایی در شاخصها مربوط به پایه اول است، اظهار کرد: اگر پایه اول به خوبی شکل گیرد، خروجی دوره ابتدایی مسلط به شایستگیهای پایه است؛ در همین ماهنامه اول ابتدایی از والدین خواستیم که با بچهها کتاب داستان زیاد بخوانند.
نجفی پازوکی ادامه داد: موضوع مشاهده میدانی مهر سال گذشته باعث شد به سرعت بستههای آموزشی خودآموز معلم را برای نشانههای الفبایی آماده کرده و ۸۲۰۰ کلاس روستایی را با این بستهها مجهز کردیم و امسال تعداد دیگری را مجهز میکنیم.
وی در ادامه از معلمان ابتدایی خواست که مفاهیم فضای آموزشی را بابازی وار سازی باشد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت اموزش و پرورش با اشاره به اینکه در نظر داریم دورههای آموزشی را برای والدین طراحی کنیم و والدین را پای کار تربیت بیاوریم، اضافه کرد: امسال قرار است در ۶۴۰ کلاس اولی ابتدایی، نظام دوری را اجرا کنیم یعنی معلم کلاس اولی همراه دانشآموزان به پایه دوم و سپس به پایه سوم میرود. به عبارت دیگر قرار است دوره اول ابتدایی خودش یک نظام باشد و اجزایش همراه با هم کنار هم باشند.
نجفی پازوکی گفت: دوره ابتدایی، شکلگیری شخصیت و شایستگیهای پایه را دنبال میکند و در نظام دوری، سه سال فرایند تربیت توسط یک معلم پیگیری میشود که در نتیجه همافزایی معلم، دانشآموز و خانواده را افزایش میدهد. در این حالت دانشآموز احساس امنیت میکند چرا که وقتی دانشآموز کلاس اولی به کلاس دوم میرود، با تغییر معلم انگار به او شوک وارد میشود و همچنین در نظام دوری نقش خانواده پررنگتر میشود.
نظر شما