امیر سرتیپ ابراهیم محمدزاده، خلبان و رزمنده دفاع مقدس و جانشین اسبق فرماندهی هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: وفیق السامرایی یکی از فرماندهان بعثی در جایی نوشته است: «هدف نیروهای ما از یورش به خرمشهر، تصرف بندر امام خمینی(ره) بود».

زمینگیر شدن دشمن در برابر غیرت ایرانی/ در گفت‌وگو با امیر سرتیپ ابراهیم محمدزاده، جانشین اسبق فرماندهی هوانیروز عنوان شد

به گزارش قدس آنلاین، وی ادامه داد: دشمنان خرمشهر، آبادان، اهواز و مناطق جنوب را تصرف شده می‌دانستند و خیال داشتند با اتکا به تیپ زرهی سنگین، مناطق اصلی نوار ساحلی جنوبی را در مدت ۶ روز تصرف کنند. چه چیزی ما را نجات داد؟ وجود یک رهبری داهیانه و نگاه جوانان و مردم پرشور انقلاب به حضرت امام(ره) بود که نهضت را تقویت کرد.

ماهر عبدالرشید، فرمانده لشکر سوم عراق در جایی حرف عجیبی زده است: «ما وقتی به خرمشهر رسیدیم، یک ایران را در خرمشهر دیدیم». بعثی‌ها آنجا با غیرت نیروهای نظامی و مردمی مواجه شدند و تمام محاسبات دشمن به‌هم ریخت. آن‌ها با تمام امکاناتشان آمده بودند، ولی چهار روزه زمینگیر شدند. حرکت لشکر زرهی آن‌ها از مرز عراق تا شهر بُستان فقط ۳۰ دقیقه زمان می‌خواست، پس از رسیدن به شهر ۲۲ روز زمینگیر بودند. تاریخ روایت کرده فرماندهان عراقی در روز ششم جنگ به صدام گزارش دادند ما این جنگ را باخته‌ایم. چیزی که برنامه‌ نظامی دشمن را خراب کرد، ایثار و همت نیروهای نظامی و مردمی بود که از همان لحظات آغازین جنگ برجسته شد.

یکی دیگر از اهداف اصلی عراق، دشت عباس بود. لشکر ۱۰ زرهی عراق از طرف موسیان و لشکر یکم پیاده‌مکانیزه آن‌ها از کرخه به سرعت به جنوب دشت عباس نزدیک می‌شدند. اما باز هم با مقاومت فداکارانه نظامیان و مردم زمینگیر شدند. عراقی‌ها چهار برابر ما لشکر آورده بودند و پشتیبانی ادواتشان را بسیاری از کشورهای دنیا انجام می‌دادند. صدام قاطعانه مصاحبه‌اش با خبرنگار خارجی را رها و ادعا کرد ادامه مصاحبه یک هفته دیگر در تهران انجام می‌شود. جنگ با این ادعا شروع شد، اما در انتها جوانان پرحرارت و فداکار ما جنگ را داخل خاک عراق کشاندند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.