به گزارش قدس آنلاین، شب نخست از اولین دوره سلسله نشستهای تخصصی با عنوان « بر سینمای ایران چه گذشت» به همت سازمان سینمایی سوره و به میزبانی امیر قادری و با حضور فریدون جیرانی، بهروز افخمی، سیدضیا هاشمی و مهدی فخیمزاده در سالن شهر هفتم سینما آزادی برگزار شد. بخش اول این نشست با هدف واکاوی شیوه شکلگیری و مدیریت سینمای پس از انقلاب در چهار شب برگزار میشود.
سید ضیا هاشمی تهیه کننده و مدیر فرهنگی که فعالیتهای سینمایی خود را از حوزه هنری شروع کرده است، پیرامون سالهای ابتدایی شروع به کار این نهاد گفت: در آن سالها تعدادی از جوانهای متعهد در بخشهای مختلفی از حوزه هنری فعال بودند. بخش مربوط به سینما بعدها شروع به کار کرد و اولین فیلم تولیدی حوزه هنری «توجیه» نام داشت که مجید مجیدی به عنوان بازیگر در آن اثر حضور داشت و نویسنده فیلمنامه محسن مخملباف بود.
هاشمی افزود: آقای مخملباف به واسطه ورود به حوزه هنری توانست فیلمساز شود. او خود را اسلامگرای تندرو میدانست و در تندروی، مشهورترین چهره حوزه بود. به واسطه تندرویهای برخی در اوایل انقلاب، این تصویر از بسیاری از افراد فعال در حوزه هنری آن زمان شکل گرفته بود. آن زمان فیلمهایی که در این نهاد تولید میشدند، فروش چندانی نداشتند و مردم با اتوبوس به سینما آورده میشدند. به علاوه زمانی که فیلم «برزخیها» اکران شد و چهرههای سینمای قبل از انقلاب مجددا به روی پرده ظاهر شدند، برخی افراد حاضر در حوزه و همچنین مردم عام نسبت به این اتفاق واکنش منفی نشان دادند.
سیدضیا هاشمی پیرامون خصلتهای اخلاقی مخملباف گفت: در آن سالها، در مجموعه سینما، فردی تندرو تر از محسن مخملباف نداشتیم و این ویژگی اخلاقی در او، بسیار بر دیگران اثرگذار بود. به یاد دارم که همراه مخملباف فیلم «حاجی واشنگتن» ساخته مرحوم علی حاتمی را دیدم و او از تماشای برخی صحنههای این فیلم بسیار عصبانی و برافروخته شد.
مهدی فخیم زاده، کارگردانو بازیگر نیز درباره مواجهه خود با محسن مخملباف گفت: نخستین بار علی الهیاری به همراه محسن مخبلباف که بسیار شبیه به پاسدارها بود به دفترم آمدند و من از دیدن او وحشت کردم! الهیاری او را معرفی کرد. آن زمان ما فیلمی را تهیه کرده بودیم که «فرار» نام داشت. مخملباف گفت من معتقد بودم که باید همه شما را اعدام کرد اما از آن فیلم خوشم آمده است. مخملباف مسئولین ارشاد و فارابی را فراماسون میدانست و از ما میخواست تا به صحبتهای آنها گوش ندهیم. دو سال بعد که او را دیدم کاملا از عقاید خود برگشته بود و به من و سیروس الوند گفت مراقب حزبالهیهای تندرو باشید که وارد شوراها نشوند. او تا این اندازه تغییر کرده بود!
سیدضیاهاشمی نیز گفت: مخملباف هیچ وقت به جبهه نرفت و فردی ترسو بود و حتی زمانی که به عملیات مرصاد تیم فرستادیم، حاضر نشد به منطقه جنگی برود. بهروز افخمی از همان ابتدا از محسن مخملباف متنفر بود و هیچ وقت حسی خوبی به او نداشت. در سینمای ایران آن زمان از حوزه انقلابیتر وجود نداشت و حتی فضای تلویزیون به نسبت بازتر بود. خاطرم هست که آن زمان تلویزیون فیلم «توبه نصوح» را که محصول حوزه بود، مسخره میکرد درحالی که این فیلم واقعا انبوهی از مخاطبان را با خود همراه کرده بود.
نظر شما