اسماعیل بحریزاده؛ کارشناس آموزشی در نشست هماندیشی عدالت آموزشی در حکمرانی آموزش و پرورش درباره عدالت آموزشی در مدارس دولتی اظهار کرد: عدالت آموزشی یک فرایند است که به دنبال توزیع منابع فرصتها و امکانات است.
وی با اشاره به تنوع مدارس در کشور گفت: براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در سال ۹۷، بیش از ۲۰ نوع مدرسه در کشور داریم که مبنای شکلگیری این مدارس مجلس شورای اسلامی، شورای عالی اداری، شورای عالی فناوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش و شخصیت حقوقی وزیر و وزارت آموزش و پرورش است.
این کارشناسی آموزشی افزود: پیامد این وضعیت تقسیم ناعادلانه بودجه آموزشی کشور، محرومیت برخی مدارس دولتی عادی و بودجههای کلان برخی دیگر از مدارس است متأسفانه هماکنون در میان مدارس دولتی هم شاهد شکاف هستیم که این نشاندهنده بیعدالتی آموزشی در ۱۲ سال دوران تحصیل است و دانشآموزان به فرصتهای برابر دسترسی ندارند.
بحری زاده با اشاره به اینکه کمترین سطح دسترسی به تحصیلات متوسطه در استانهای سیستان و بلوچستان، کردستان و گلستان است، گفت: نتایج امتحانات نهایی یکی از شاخصهای بررسی کیفیت آموزشی است که در این زمینه بدترین وضعیت مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است همچنین میانگین کشوری نمرات امتحانات نهایی ۱۲.۶۶ است.
۴۹ درصد نمرات امتحانات نهایی دانشآموزان بعد از اعتراض افزایش یافت/ ۱۰ تا ۱۲ بیشترین نمرات کسبشده دانشآموزان
وی متذکر شد: هماکنون در دستیابی به آموزش ابتدایی وضعیت مناسبی در کشور داریم اما در دسترسی به آموزش متوسطه و کیفیت تحصیل وضعیت نامطلوبی داریم.
بحری زاده با اشاره به اینکه ۸۷ درصد دانشآموزان کشور در مدارس دولتی تحصیل میکنند، عنوان کرد: میانگین تراکم دانشآموزان در کلاسهای درس ۲۴ نفر است و جمعیت بازماندگان از تحصیل کشور از تعداد ۸۶۲ هزار نفر سال ۹۴ با ۲۲ درصد رشد به ۹۱۱ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ رسید. بیشترین بازماندگی از تحصیل در استانهای تهران، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی است.
این کارشناس آموزشی در پایان گفت: با وجود آنکه ۸۷ درصد دانشآموزان در مدارس دولتی تحصیل میکنند اما ۹۶ درصد رتبههای برتر کنکور مربوط به مدارس خاص و غیردولتی است.
نظر شما