سازمان ملل اعلام کرد، آنتونیو گوترش و رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ امروز (پنجشنبه) از رهبران خواستند قوانین بین‌المللی جدیدی را برای منع و محدود کردن استفاده از سیستم‌های تسلیحاتی خودکار برای «حفاظت از بشریت» وضع کنند.

گوترش خواستار تدوین قوانین ممنوعیت استفاده از سلاح‌های خودکار شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، سازمان ملل در بیانیه‌ای به نقل از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد: «امروز ما نظرات خود را برای رسیدگی به یک اولویت فوری بشردوستانه یکی کردیم. سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) از کشورها می‌خواهند که ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های خاصی را بر روی سیستم‌های تسلیحاتی خودکار ایجاد کنند تا از نسل‌های کنونی و آینده در برابر پیامدهای استفاده از آنها محافظت کنند. در چشم‌انداز امنیتی کنونی، تعیین خطوط قرمز روشن بین‌المللی به نفع همه کشورها خواهد بود.»

به ویژه میریانا اسپولیاریک، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و گوترش «از رهبران جهان می‌خواهند که مذاکرات مربوط به یک سند جدید الزام‌آور قانونی را برای تعیین ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های واضح در مورد سیستم‌های تسلیحاتی خودکار و پایان دادن به چنین مذاکراتی تا سال ۲۰۲۶ آغاز کنند» و از کشورهای عضو می‌خواهند که «اکنون اقدام قاطعانه برای محافظت از بشریت انجام دهند.»

سازمان ملل افزود که توسعه و تکثیر سیستم‌های تسلیحاتی خودکار - سیستم‌هایی که می‌توانند بدون دخالت انسان، اهدافی را هدف قرار دهند و بر علیه آنها زور اعمال کنند - «نگرانی‌های انسانی، حقوقی، اخلاقی و امنیتی جدی» را به همراه دارد و «پتانسیل تغییر قابل توجهی در روش جنگ‌ها را در پی دارد» و «به بی‌ثباتی جهانی و تشدید تنش‌های بین‌المللی کمک می‌کنند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما باید اکنون برای حفظ کنترل انسان بر استفاده از زور اقدام کنیم. کنترل انسان باید در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با مرگ و زندگی حفظ شود. هدف قرار دادن انسان‌ها توسط ماشین‌ها یک خط اخلاقی است که ما نباید از آن عبور کنیم. ماشین‌هایی با قدرت و صلاحیت برای گرفتن جان انسان‌ها بدون دخالت انسان، باید توسط قوانین بین‌المللی ممنوع شوند.»

سازمان ملل همچنین اضافه کرد که افزایش دسترسی و در اختیار بودن فناوری‌های جدید مانند رباتیک و هوش مصنوعی که می‌توانند در این سیستم‌ها ادغام شوند، نگرانی‌هایی را در میان سازمان‌ها و همچنین دانشمندان و رهبران صنعت در حال توسعه این فناوری‌ها ایجاد می‌کند.

در این بیانیه آمده است: «این به معنای ممنوعیت سیستم‌های تسلیحاتی مستقلی است که به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که اثرات آنها قابل پیش‌بینی نباشد. برای مثال، اجازه دادن به سلاح‌های خودران برای کنترل شدن توسط الگوریتم‌های یادگیری ماشین - نرم‌افزاری که اساسا غیرقابل پیش‌بینی است و خودش برنامه خودش را می‌نویسد - یک پیشنهاد غیرقابل قبول و خطرناک است.»

سازمان ملل همچنین گفت که محدودیت‌های واضح - از جمله محدود کردن مکان، زمان و مدت زمان استفاده از این سیستم‌ها، انواع اهدافی که مورد حمله قرار می‌گیرند و مقیاس نیروی مورد استفاده - برای «همه انواع دیگر سلاح‌های خودکار» برای اطمینان از انطباق با «قانون بین‌الملل و مقبولیت اخلاقی» لازم است. سازمان ملل همچنین خواستار اطمینان از توانایی «نظارت موثر انسانی» و «مداخله به موقع و غیرفعال‌سازی» شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.