تحولات لبنان و فلسطین

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از اختصاص سهمیه جذب هزار نیروی توانبخشی خبر داد.

هزار نیروی توانبخشی جذب آموزش و پرورش استثنایی می‌شوند

حمید طریفی حسینی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی حدود ۱۰۵ هزار دانش‌آموز در ۶ گروه معلولیت دارد، اظهار کرد: این گروه‌ها عبارتند از بینایی، شنوایی، معلولیت جسمی-حرکتی، طیف اتیسم، کم‌توان ذهنی و چند معلولیتی؛ همچنین چهار گروه اختلالات عصبی تحولی نیز وجود دارد، اختلالاتی مانند یادگیری ویژه، نقص توجه بیش فعالی، هیجانی-رفتاری و دانش‌آموزان نیازمند توجه خاص.

وی با بیان اینکه بزرگترین دستاورد سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایجاد یکپارچگی بین ارکان‌های این سازمان با آموزش و پرورش عادی و حتی فراتر از آن یعنی شرکای کاری مانند وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی است، گفت: ارکان اثرگذار دولت مانند سازمان امور استخدامی و برنامه و بودجه نیز در این طرح یکپارچه‌سازی حضور داشتند و منجر به رقم خوردن مجموعه اقداماتی شدند که مهم‌ترین آن‌ها طراحی استقرار "نظام تشخیص، توان‌بخشی و مداخله بهنگام" است که موجب تغییر در ساختار سازمان در کوتاهترین زمان با رویکرد ماموریت‌گرایی شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۵ هزار معلم استثنایی در ۱۷۵۰ مدرسه مشغول به فعالیت هستند، عنوان کرد: همچنین ۶۴۰ نفر از معلمان به‌عنوان نیروی توانبخشی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در آزمون آموزگاری امسال ۲۳۳۲ ظرفیت ویژه آموزش و پرورش استثنایی وجود داشت که ۷۰۰ نفر جذب شدند و سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر نیز از دانشگاه فرهنگیان به معلمان ما افزوده می‌شود.

طریفی حسینی با اشاره به اینکه برای اولین بار سهمیه جذب هزار نیروی توانبخشی برای آموزش و پرورش اختصاص داده شده است، بیان کرد: این موضوع باعث می‌شود تا نیروی کاردرمان و گفتاردرمان داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی این سازمان خاطرنشان کرد: الحمدلله مشکل کمبود بودجه نداریم و کمتر از ۱۰ درصد هزینه‌ها پرسنلی است و باقی بودجه در مدارس هزینه می‌شود. همچنین ارتباطات خوبی با بخش‌های دولتی و خیرین داریم، به نحوی که ۸۰ درصد از مدارس ما را خیرین می‌سازند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در قسمتی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه در کنکور سال گذشته ۱۲ نفر از دانش‌آموزان استثنایی رتبه زیر هزار داشته‌اند، تصریح کرد: یک دانش‌آموز معلول جسمی حرکتی امسال رتبه ۲۵ را کسب کرد که واقعا موضوعی بسیار مهم و نشان دهنده وجود استعداد در میان این دسته از دانش‌آموزان است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۲۲ هزار دانش‌آموز استنثایی در کنار دانش‌آموزان عادی تحصیل می‌کنند، این یعنی استعدادهای خوبی در میان این عزیزان وجود دارد و می‌توانند همچون باقی دانش‌آموزان به تحصیل بپردازند.

طریفی حسینی با اشاره به اینکه مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش استنثایی از بدو تشخیص آغاز می‌شود، گفت: آموزش‌های مختلفی برای این عزیزان در پایه‌های گوناگون داریم و براساس مقاطع مختلف و شرایط مناسب‌سازی انجام شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش درخصوص ایجاد رشته تحصیلی برای دانش‌آموزان استنثایی افزود: متناسب با استعداد باید رشته تحصیلی ایجاد شود، هنگامی این اتفاق رخ دهد هزینه تجهیزات کارگاهی داده می‌شود، برای مثال امسال ۹۰ رشته جدید ایجاد شد و بودجه‌ای ۷۰ الی ۱۰۰ میلیونی در اختیار مدیران مدارس قرار داده شد تا تجهیزات مورد نیاز را تامین کنند.

وی در خصوص ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی نیز یادآور شد: در قانون حمایت از معلولین بحث ایاب و ذهاب مشخص شده است و تکالیفی برای شهرداری‌ها تعین کرده‌اند، امسال این موضوع پیگیری شد و الان برای اولین بار در قانون بودجه ۱۴۰۲ کشور ردیف بودجه‌ ۱۸ هزار میلیارد تومانی در قالب اوراق به شهرداری‌ها داده شده تا این کار انجام شود.

منبع: پانا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.