تحولات لبنان و فلسطین

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه باید به سمت برنامه‌هایی برویم که فارغ‌التحصیلان محیط‌های آموزشی ما در تعامل با نسل جوان توانمند باشند،‌ نکاتی را در خصوص باز پس‌ گیری شأن تأثیر گذار حوزه مطرح کرد.

ضرورت باز پس‌گیری شأن تأثیرگذار حوزه‌های علمیه/ تدوین برنامه‌ جامع رشد آموزش دفتر تبلیغات

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه باقرالعلوم(ع) ضمن تشکر از تمامی افرادی که در بهسازی و توسعه فضای آموزشی این دانشگاه شرکت داشته‌اند، گفت: امروز شاهد رشد کیفی و کمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) هستیم و تعداد دانشجویان و اعضای هیئت علمی رشد بسیار خوبی داشته است.

وی با بیان اینکه نکته قابل توجه این است که این اعداد و آمار مختص به مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) هستند، افزود: ویژگی بارز این دانشگاه پذیرش دانشجو با رویکرد کیفیت‌گرا در مقاطع ارشد و دکتری است و اگر دانشگاه نگاهی کمیت‌گرا داشت، می‌توانست با پذیرش دانشجو در رشته‌های مختلف دوره کارشناسی، آمار دانشجویان خود را بالا ببرد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حضور دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشگاه فرهنگ اسلامی در کنار یکدیگر را از اتفاقات مبارک سالیان اخیر دانست و گفت: بعضی از اعضای هیئت علمی دانشگاه در بخش‌هایی از پژوهشگاه مسئولیت و همکاری دارند و به طور متقابل، پژوهشگاه نیز در تعریف و اجرای رشته‌های مختلف به دانشگاه باقرالعلوم(ع) کمک می‌کند و عملاً عهده‌دار وضع علمی بعضی رشته های دانشگاه باقرالعلوم(ع) است و این همکاری و پیشرفت دوجانبه از اتفاقات بسیار خوب سالیان اخیر است.

وی با اشاره به رویکرد بین‌المللی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: دریافت مجوز بین‌المللی شدن دانشگاه باقرالعلوم(ع) از اتفاقات بسیار مهم بود که با همکاری وزارت امورخارجه و تلاش و پیگیری دوستان موفق شدیم مجوز بین المللی شدن دانشگاه را بگیریم و این کار به طور حساب شده و با نگاه ویژه به کیفیت دانشجویان بین‌المللی در حال اجرا است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی اضافه کرد: البته دانشگاه زمانی به معنای واقعی بین‌المللی می‌شود که اقداماتی از جمله تبادل اساتید و استفاده از ظرفیت‌های علمی بین‌المللی رخ دهد و باید به این سمت حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اقدامات خوبی توسط مدیران دانشگاه در خصوص فعالیت‌های بین‌المللی در حال انجام است و از جمله فعالیت‌های بسیار خوب اداره امور بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم(ع) جذب دانشجویان بین‌المللی، برقراری ارتباط با مراکز علمی در سطح دنیا و انجام تعاملات بین‌المللی است و تمامی این فعالیت‌ها مقدمه‌ گام‌های بعدی بین‌المللی شدن دانشگاه باقرالعلوم(ع) است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی نهاد آموزش دفتر تبلیغات را نهادی جامع دانست و گفت: از آموزش‌های کاربردی تا آموزش‌های منتهی به مدرک در علوم اسلامی برای خواهران و برادران، از دانشگاه باقرالعلوم(ع) تا سایر شعب، تمامی این‌ها باعث ایجاد ظرفیت بسیار خوبی در دفتر تبلیغات شده است و از اتفاقات خوب دیگر این است که دامنه رشته‌های ما وسیع بوده و تنوع آن شامل دانش‌های بنیادی و دانش‌های کاربردی است.

وی افزود: با این وجود در برخی زمینه‌ها نقص هایی وجود دارد که باید جبران شوند که به برخی از آن ها اشاره می کنم:

۱- تنوع و جذابیت بیشتر در رشته ها و آموزش‌های منتهی به مدرک حوزوی

امروزه دوره‌هایی در موسسات مختلف برگزار می شود که با توجه نیاز مخاطبان مورد استقبال قرار می گیرد. بنابراین لازم است ما با این همه ظرفیت در دانشگاه و پژوهشگاه به فکر تعریف رشته هایی باشیم که طلبه ما چه خواهر و چه برادر با علاقه و با اهتمام از آن رشته استفاده کنند.

البته قبول دارم موانعی هست و همه چیز دست ما نیست؛ اما می شود با طراحی خوب و یک کار کارشناسی قوی نهادهای مسئول را متقاعد کرد تا مجوزهای لازم صادر شود.

۲- توانمندشدن دانش آموختگان در حوزه مهارت به خصوص مهارت‌های تعامل با نسل جوان

نکته بعد این است که باید به سمت برنامه‌هایی برویم که فارغ التحصیلان محیط‌های آموزشی در تعامل با نسل جوان توانمند باشند.

مرجعیت‌های سنتی در تأثیرگذاری بر ذهن و روان و دنیای ذهنی و افق معنایی نسل جوان، در حال تضعیف شدن است و آن مجاری که ذهنیت، شبکه باورها،  علایق و سبک زندگی نسل جوان را می‌سازند، متحول شده و در واقع امور دیگری مثل تولیدات رسانه‌ای فرا مرزی، سلبریتی ها، زیست بوم فضای مجازی یا گروه‌های هم‌سال و... هستند که بیشترین تأثیر را بر نسل جوان می گذارند.

اگر حوزه بخواهد شأن تأثیر گذار خود را بازپس گیرد باید خیلی ماهرتر، دانشمندتر، کارآزموده‌تر و به‌روزتر از قبل نسبت به این مسئولیت ایفای نقش کند. بنابراین بحث‌های صرفا نظری و تحلیلی بخشی از ماجرا هستند و باید دانش آموختگان ما زمان شناس و مخاطب شناس و تاثیرگذار باشند و علاوه بر اینکه نظامِ مسائل واقعی را خوب درک کنند بتوانند شیوه و روش تعامل و تأثیر گذاری بر نسل جوان را به خوبی بیاموزند.

این که چه محتوایی عرضه کنند و در چه قالبی اسلام را معرفی کنند و چگونه در نظام معنایی، ارزشی و شبکه باورهایشان بتوانیم باورهای اصیل ایرانی و نظام ارزشی و فرهنگ انقلاب اسلامی را برای آنها باور پذیر کنیم باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

۳- تدوین برنامه‌ جامع رشد آموزش دفتر تبلیغات

نکته آخر این که رشد کمی و کیفی خوبی نسبتا ایجاد شده اما این نباید مانع شود که ما برای دفتر و نه فقط برای دانشگاه، یک نظام جامع برنامه‌ریزی آموزشی داشته باشیم.

مجموعه آموزش، پژوهش، دفتر برنامه ریزی و مجموعه فرهیختگان دفتر تبلیغات اسلامی در بخش های مختلف، باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم برنامه جامعی برای رشد آموزش دفتر تبلیغات داشته باشیم، برنامه‌ای که منجر به یک توسعه نظام‌مند باشد و اینطور نباشد که ما به شکل نگاه موضعی و مقطعی هر کداممان توسعه‌ای را در کار خودمان بخواهیم بلکه باید دورنما و تصویر ماهواره‌ای داشته باشیم و با آن نقشه کلی بدانیم که در آینده دور و نزدیک، قرار است به کجا برسیم و در راستای آن فعالیت کنیم.

این نکات از جمله مواردی است که نیازمند توجه بیشتری هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.