درپی جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی، دولت آمریکا به حمایت از اسرائیل پرداخته و مقامات آن ایران را به حمله نظامی تهدید کردند.

تهدید نظامی با کارکرد انتخاباتی/ بررسی میزان عملیاتی شدن تهدید حمله به ایران توسط آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، کنعانی درباره تلاش رسانه‌های آمریکایی و ضدانقلاب برای مرتبط کردن تحولات سرزمین‌های اشغالی و حماس به ایران و پول‌های آزاد شده اخیر هم گفت: مقاومت فلسطین اعلام کرد عملیات انجام شده در پاسخ به تکرار هتک حرمت قدس و جنایات روزمره علیه فلسطین است و طرح ادعا با نام ایران و حزب‌الله فرافکنی و برای توجیه شکست سنگین و فروریختن هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی است و به هیچ نحوی از مسئولیت‌های آمریکا واسرائیل در حمایت از جنایات اسرائیل کم نمی‌کند. مقاومت مردم فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی مشروع و در سطح بین‌المللی شناخته شده است.

فرشید باقریان، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت‌وگو با قدس درباره تهدیدات مقامات آمریکایی علیه ایران پس از شروع ماجرای طوفان الاقصی، اظهارکرد: ابتدا باید به مسئله غزه پرداخت. اینکه حماس چقدر پیشرفته و منسجم عمل کند، برای کسی مشخص نیست و ابهامات بسیاری درباره اسرائیل وجود دارد. نتانیاهو تا هفته قبل در حال سقوط بود، اما اکنون درصدد است در داخل رژیم صهیونیستی اتحاد به‌وجود بیاورد و حس ملی‌گرایی را تقویت کند تا حکومت خود را پابرجا سازد. تعداد اسرا و کشته‌ها نشان‌دهنده گستردگی حمله است و چنین حمله‌ای برای نخستین بار رخ می‌دهد. در این شرایط امکان اینکه درگیری به کشورهای دیگر سرایت کند بالا بوده و اینجاست که پای آمریکا به حمله باز می‌شود. آمریکا درصدد تقویت مالی و تسلیحاتی اسرائیل است، درحالی‌که رژیم صهیونیستی نیازی به سلاح مازاد ندارد؛ زیرا مسافت خاک سرزمین‌های اشغالی اجازه نمی‌دهد از موشک قاره‌پیما استفاده کند.

باقریان گفت: در درون این سناریو بزرگ دو فرضیه مطرح است، یکی سناریو تهدید و دیگری سناریو واقعیت. از سناریو تهدید معمولاً بهره‌برداری سیاسی صورت می‌گیرد. اکنون انتخابات چالشی در ایالات متحده مطرح است که در آن برای نخستین‌بار از دکترین‌های بقای آمریکا استفاده می‌شود. تاکنون چنین دکترینی در کارزارهای انتخاباتی آمریکا نبوده است. وقتی مسئله بقا در آمریکا به وجود می‌آید، دکترین‌های قدیمی کنار گذاشته شده و دکترین جدید ایجاد می‌شود. مسئله بقای آمریکا صرفاً شامل این کشور نیست، بلکه آمریکا حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰  پایگاه نظامی در نقاط مختلف دارد و اسرائیل تنها متحد استراتژیک واقعی آمریکاست. مسئله بقای آمریکا بقای اسرائیل را هم دربر دارد و چون این‌ها به یکدیگر وابسته هستند، حمله حماس برای آمریکا بسیار جدی است.

تهدید به حمله باهدف کسب نظر مثبت لابی یهودی 
این کارشناس سیاسی افزود: کارزار انتخاباتی به نحوی شدت گرفته که گروه‌های دموکرات معتقدند اگر حکومت دست جمهوری‌خواهان بیفتد آمریکا نابود خواهد شد و باید اکنون فکر چاره بود. بنابراین نخستین استمداد را از لابی صهیونیستی دارند و کمک‌های نظامی و حمایت‌ها را با هدف کسب نظر موافق لابی یهودی انجام می‌دهند. این کار به دستور بایدن و بااجازه پنتاگون صورت می‌گیرد. بایدن و دموکرات‌ها در حال سبقت از جمهوری‌خواهان برای کمک به اسرائیل هستند. اشتیاق برای کمک فوری به اسرائیل کارکرد انتخاباتی دارد، درحالی‌که رژیم صهیونیستی نیازی به تسلیحات ندارد و غافل‌گیری به‌وجود آمده به دلیل خلأ اطلاعاتی بود. عنوان می‌شود شتاب آمریکا برای کمک به اسرائیل با هدف حمله به ایران است، اما تمامی این‌ها جنگ تبلیغاتی است. برای حمله به ایران باید فاکتورهای بسیاری محقق شود. باوجود اینکه رژیم صهیونیستی درصدد پیش بردن شرایط به‌سوی جنگ پیشدستانه علیه ایران است، اما آمریکا نمی‌خواهد از گزینه حمله استفاده کند.

باقریان گفت: دولت آمریکا خود را در جنگی که سرنوشت آن مشخص نیست درگیر نمی‌کند تا تأثیر منفی در انتخابات نگذارد. درمجموع، آمریکا برای بقای خود تلاش می‌کند و با هدف جبران خلأ اطلاعاتی اسرائیل در منطقه حضور یافته است. عامل دیگر هشدارهای روسیه به اسرائیل درباره گنبد آهنین و تأکید بر عدم دخالت این رژیم در مسئله اوکراین است. تهدیدات آمریکا می‌تواند به نحوی پاسخ به روسیه هم باشد. در مجموع، ۸۰ درصد تهدیدات و کمک‌های نظامی به اسرائیل با هدف کمپین انتخاباتی صورت می‌گیرد و ۱۵ درصد به واکنش در برابر روسیه مرتبط است و مابقی هم به کشورهای همسایه رژیم اشغالگر برمی‌گردد. جنگ به این زودی تمام نمی‌شود و ممکن است دامنه درگیری‌ها به لبنان، دیگر نقاط و حتی ایران به‌صورت غیر مستقیم سرایت کند. هدف آمریکا درگیری مستقیم با ایران نیست. همچنین، آمریکایی‌ها اگر تهدیدات را به واقعیت تبدیل کنند، سند مشروعی به ایران خواهند داد تا سلاح هسته‌ای تولید کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.