ممکن است با خودتان فکر کنید این روزها و با وجود مشکلات ریز و درشت زندگی، کمتر کسی به عمر طولانی و رسیدن به ۱۰۰ سالگی فکر می‌کند. خب اشتباه فکر می‌کنید. پیدا کردن اکسیر جوانی و رمز و راز طول عمر از گذشته‌های خیلی دور دغدغه انسان بوده است.

۱۰ تا ۱۰۰ سال بیشتر زندگی کنید

حوالی امروز/ دست‌کم دانشمندان و حکما هیچ‌وقت دست از مطالعه و تحقیق برای یافتن رمز زندگی طولانی برنداشته‌اند.‌
روز گذشته خیلی از خبرگزاری‌ها و سایت‌ها نوشتند: «محققان دانشگاه کپنهاگ ۱۷۶ فرد ۱۰۰ ساله سالم ژاپنی را مورد بررسی قرار داده و متوجه یک ویژگی مشترک در آن‌ها شده‌اند. باکتری‌های روده این شهروندان پیر ژاپنی مولکول‌های کاملاً جدیدی تولید می‌کنند که آن‌ها را در برابر میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا مقاوم می‌کند و این یکی از مواردی است که موجب می‌شود آن‌ها بیشتر از دیگران عمر کنند». دانشمندان همچنین متوجه شدند در باکتری‌های افراد ۱۰۰ ساله، تنوع بیولوژیکی زیادی وجود دارد بنابراین قصد دارند با انجام تحقیقات بیشتر، تعادل دقیق ویروس‌ها و باکتری‌ها را برای یک زندگی طولانی سالم و بدون بیماری مشخص کنند. «یواخیم یوهانسن» محقق اصلی این پژوهش گفته است: «ویروس‌هایی که در افراد ۱۰۰ساله ژاپنی سالم کشف کرده‌ایم، حاوی ژن‌های اضافی بوده‌اند که می‌توانند باکتری‌ها را تقویت کنند. ما متوجه شده‌ایم که آن‌ها می‌توانند موجب تقویت تبدیل‌های مولکولی خاصی در روده‌ها شوند که در نهایت برای تثبیت فلور روده و مقابله با التهاب مفید هستند».
​​​​​​​
واقع‌بین باشیم
حالا به فکر این نباشید که بگردید و باکتری‌ها و ویروس‌های مفیدی که به گفته دانشمندان دست به دست هم می‌دهند و سبب طول عمر می‌شوند را پیدا کنید. این یک طرح پژوهشی بود و هنوز معلوم نیست در آینده به چه فرضیه‌های جدیدی برسد. عاقلانه‌تر این است که به روش‌های واقع‌بینانه‌تر و عملی‌تر برای افزایش طول عمر فکر کنید. با توجه به زندگی‌های امروزی و افزایش انواع بیماری‌های مزمن، اگرانسان بتواند جوری زندگی کند که ۱۰سال به عمر مفید همراه با سلامتش اضافه شود، خودش خیلی است.‌
«پیتر عطیه» پزشک و جراح کانادایی - آمریکایی که تمرکزش بر افزایش طول عمر است، در کتاب تازه‌اش می‌گوید: کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و افزایش طول عمر در پنج رکن کلیدی نهفته است: «ورزش، بیوشیمی تغذیه (یعنی چه چیزی و چقدر می‌خوریم)، خواب، سلامت عاطفی و داروها و مکمل‌ها». «فرارو» در این باره  از قول دکتر عطیه می‌نویسد: این نسخه سلامتی برای همه یکسان نخواهد بود... پیری تا حد زیادی به  خود ما بستگی دارد و هرگز برای اقدام به جوان ماندن و سالم زیستن، دیر نیست.

ورزش در این مورد بیشترین قدرت را دارد که تعیین کند بقیه عمر خود را چگونه سپری کنید. ورزش کردن شروع بیماری‌های مزمن را به طور کلی به تعویق می‌اندازد، همچنین به طرز شگفت‌انگیزی در افزایش طول عمر، مفید است. رژیم غذایی نیز بسیار مهم است. بسیاری از ما به وضوح بیش از حد از مواد غذایی اشتباه و در واقع نامناسب می‌خوریم. سلامت عاطفی هم ممکن است مهم‌ترین مؤلفه طول سلامت باشد. هیچ عامل دیگری در مورد طول عمر بدون درجاتی از شادی، رضایت و ارتباط با دیگران ارزش زیادی ندارد همچنین ارتباط نزدیکی با سلامت جسمی و مرگ و میر دارد. اگر افسرده باشیم، ورزش نکنیم و غذای مناسب نخوریم، بدانید که داریم مسیر سراشیبی به سمت مرگ را می‌پیماییم.

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.