دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: آخرین وضعیت دریاچه از لحاظ مساحت آن تقریبا ۶۰۶ کیلومتر مربع، از نظر حجم آب هم ۵۸۰ میلیون متر مکعب و از نظر تراز هم ۱۲۶۹/۸۰ است و دریاچه ارومیه در پایین‌ترین سطح تراز خود قرار دارد.

حال بد دریاچه ارومیه/ حجم آب در پایین‌ترین سطح تراز

محمدصادق معتمدیان؛ استاندار آذربایجان غربی و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: بارش‌هایی که در چند روز اخیر رخ داده است، شرایط را کمی متفاوت کرده که امیدواریم با تکمیل برنامه‌های سخت‌افزاری شرایط اقلیمی مناسبی هم که داریم منجر به بهبود وضعیت دریاچه شود. در شرایط فعلی با توجه به عقبه‌ای که داشته وضعیت مناسبی نیست. با مجموعه برنامه‌های در نظر گرفته شده قطعاً شرایط بهتر خواهد شد.

اشتباه قیاس دریاچه ارومیه و دریاچه‌ای در وان

مهدی اسماعیلی؛ کارشناس محیط زیست نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: وضعیت قابل قبولی را در دریاچه ارومیه نداریم. با توجه به داده‌ها و مستندات موجود اگر قرار بود دریاچه ارومیه در یک وضعیت مطلوب قرار بگیرد به جای ۵۸۰ میلیون متر مکعب حجم آب باید ۱۳ میلیارد مکعب حجم آبی باشد که در آن ذخیره است و مساحت آن چیزی در حدود ۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع باشد که متأسفانه در حال حاضر این شرایط وجود ندارد. تراز اکولوژیک این دریاچه هم برای شرایط مطلوب و پایدار ۱۲۷۴ متر می‌بود که چندین متر از این عدد فاصله دارد.

وی ادامه داد: ما در وان در همسایگی ترکیه دریاچه‌ای را داریم که شاید مقایسه نامناسبی هم از لحاظ علمی بین این دو دریاچه انجام می‌دهند و وضعیت پرآبی آن دریاچه را صرفاً به دلیل عملکرد دولت‌مردان کشور ترکیه می‌دانند. طبق داده‌های آماری ۳۹ ساله‌ای که وجود دارد، دمای نسبی هوا در سطح دریاچه وان ۲ تا ۴ درجه سانتیگراد پایین‌تر از دریاچه ارومیه بوده و رطوبت نسبی به جز فصل زمستان ۶ درصد بالاتر بوده و عمق آب به طور متوسط ۲۹ برابر دریاچه ارومیه است و حجم آب آن ۱۰۰ برابر دریاچه ماست. این‌ها خود نشان می‌دهد که به لحاظ فیزیکی و شرایطی که وجود دارد نسبت به دریاچه وان وضعیت یکسانی نیست که این قیاس رخ دهد. بی‌توجهی به پروژه‌های سازه‌ای و طرح‌های سدسازی از علل خشک شدن دریاچه ارومیه است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.