برخی رسانه‌ها از تلاش نمایندگان کنگره آمریکا برای توقیف دارایی‌های آزاد شده کشورمان خبر می‌دهند.

خطر توقیف در کمین پول‌های ایران/ بررسی ادعای آمریکا برای مسدودسازی دوباره پول‌های آزاد شده

به گزارش قدس آنلاین، در همین راستا، گرچه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گزارش‌ها درباره انسداد اموال را تأیید نکرد اما از سوی دیگر مدعی شد آمریکا حق دارد دوباره پول‌های ایران در قطر را مسدود کند. 

در همین زمینه، امیرعلی ابوالفتح تحلیلگر مسائل آمریکا در گفت وگو با قدس درباره امکان یا عدم امکان عملیاتی شدن ادعای مقامات آمریکایی برای مسدودسازی اموال ایران، اظهار کرد: مقامات ایرانی معتقدند دولت آمریکا نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد و در مقابل آمریکایی‌ها نیز عنوان می‌کنند اجرای این تصمیم در حیطه اختیار آنان است. از سوی دیگر، بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هم تلویحاً گفته دولت می‌تواند هر زمانی تمایل داشت پول‌های ایران را دوباره بلوکه کند. فارغ از اینکه دولت آمریکا چه تصمیمی خواهد گرفت، کنگره می‌تواند به گونه‌ای عمل کند و قانونی را به تصویب برساند که جلو انتقال پول‌ها را بگیرد. در حال حاضر نمایندگان کنگره لایحه‌ای را در همین باره در دست بررسی دارند و ممکن است مفاد لایحه را به نحوی تصویب کنند تا حتی اگر دولت آمریکا هم برای مسدودسازی حساب تمایل و همراهی نداشته باشد، مجبور شود از اجرای آن تبعیت کند. بنابراین تا زمانی که اموال کشورمان بابت خرید یا تبادل کالا هزینه نشده باشد، این خطر هر لحظه وجود دارد آمریکایی‌ها حساب را مسدود کنند.

تصویب لایحه مسدودسازی اموال محتمل است
ابوالفتح گفت: بدعهدی آمریکایی‌ها به روشنی آشکار است؛ زیرا در توافق برجام شاهد بودید به تعهدات خود عمل نکردند. درنتیجه ممکن است دولت فعلی یا دولت بعدی آمریکا نیز توافق تبادل زندانیان و آزادسازی ۶ میلیارد دلار اموال ایران را رد کند و به بانک‌های قطری دستور دهد اجازه خروج یا انتقال این پول‌ها از حساب را نخواهند داشت. ادعای مقامات قطری به پایبندی کشورشان بر اجرای توافق درباره مبالغ آزادشده ایران بسیار خوشبینانه است و نباید آن را جدی گرفت. قطر جای خود دارد، اما حتی بانک‌های قدیمی و قدرتمندی همانند بانک‌های اروپایی، آلمانی و فرانسوی هم جرئت سرپیچی از دستورالعملهای وزارت خزانه‌داری آمریکا را ندارند. این موضع قطر درحالی است که دولت آمریکا هنوز تصمیمی نگرفته است، اما اگر دولت آمریکا تصمیم به مسدودسازی پول‌ها بگیرد، دولت قطر اراده و توانی برای مقابله با این دستور آمریکا و اجرای تعهدات در قبال ایران نخواهد داشت.

این کارشناس بیان کرد: زمانی که خبر توافق تبادل زندانیان و آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در بانک‌های کره جنوبی در رسانه‌ها منتشر شد، جمهوری‌خواهان با این موضوع مخالفت کردند. همچنین روزی که این اتفاق افتاد و مبادلات صورت گرفت و اموال از کره به قطر منتقل شد، دوباره جمهوری‌خواهان انتقاد کردند و این اقدام را باج‌دهی به جمهوری اسلامی و خوش رقصی دولت بایدن دانستند. بنابراین تمامی این موضعگیری‌ها قبل از حمله حماس مطرح بود و جنگ فلسطین و رژیم اسرائیل صرفاً ماجرا را تشدید کرده است.

ابوالفتح معتقد است: حمله اخیر حماس عملاً اراده عده‌ای که مخالف آزادسازی بودند را مصمم‌تر کرده است تا به بهانه حمله حماس و فلسطینیان جلو انتقال اموال را بگیرند، بااین حال پیش از هفت اکتبر هم تلاش‌هایی برای مسدودسازی دوباره اموال در کنگره در جریان بود. آن موقع فقط جمهوری‌خواهان در صف اجرای این اقدام بودند اما اکنون دموکرات‌ها نیز به تدریج به آنان ملحق می‌شوند، چرا که فضای ضدایرانی و ضدفلسطین و گروه‌های مقاومت فوق‌العاده افزایش یافته است. این‌ها درصددند از هر ابزار و اقدامی برای تشدید فشارها به ایران بهره ببرند تا به باور خود منابع مالی حماس را قطع کنند. بنابراین در چنین وضعیتی تصویب لایحه مسدودسازی اموال محتمل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.