حمیدرضا خانمحمدی گفت: بهمن سال گذشته، 1100 مدرسه توسط رئیس جمهور افتتاح شد و هدفگذاری شد 2 هزار مدرسه به تعداد 9200 کلاس درس دیگر در 6 ماهه نخست امسال تحویل داده شود.
وی افزود: طرحهای عمرانی در آخرین مرحله اعتبارات را دریافت میکنند اما باتوجه به اهمیت ساخت مدرسه، با همراهی خیران و مصوبات مربوط به سفرهای استانی رئیس جمهور توانستیم ساخت 2 هزار مدرسه را به نتیجه برسانیم که 54 درصد این مدارس با مشارکت خیران و مسئولیت اجتماعی شرکتها ساخته شد.
وی گفت: در دو سال اخیر 5800 طرح و 27 هزار کلاس درس به میزان 3.5 میلیون متر مربع تحویل شد که 54 درصد این مدارس در مناطق محروم و روستایی قرار دارد؛ خیران بیشتر تمایل به ساخت مدرسه در مناطق روستایی و مرزی دارند البته در مناطق شهری و حاشیه شهرها به مدارس بزرگ نیاز داریم و در برنامه هفتم نگاه دولت این است به سراغ مدارس بزرگ و 15 کلاسه برود چون به لحاظ نیرو انسانی نیز به نفع آموزش و پرورش است.
خانمحمدی بیان کرد: در نظر داریم 200 مدرسه بزرگ مقیاس را از محل مولدسازی و مسئولیت اجتماعی شرکتها آغاز کنیم، تفاهمنامههای خوبی با بنیاد مسکن و وزارت راه داریم که با وجود زمینهای وسیع بتوانیم این مدارس را بسازیم.
وی ادامه داد: ساخت مدارس بزرگ عمدتاً به صورت مجتمع پسرانه یا دخترانه است؛ یعنی مقاطع ابتدایی، متوسطه و حتی هنرستان در یک فضا حضور دارند و مدرسه دارای فضاهای مختلف مانند کارگاه، سالن اجتماعات، مسجد و نمازخانه است، هزینه ساخت این مدارس معمولاً بسیار سنگین است یعنی برای یک مجتمع 10 هزار متری حداقل 150 میلیارد تومان هزینه میشود.
کمبود مدرسه در شهرها
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه در حاشیه شهرهای بزرگ مانند بهارستان، شهریار و شهر قدس در تهران، ارومیه و تبریز با کمبود مدرسه مواجه هستیم چون سرعت تغییر ترکیب جمعیت از ساخت و ساز مدارس بیشتر است، بیان کرد: یکی از مصوبات مهم دولت در سفرهای استانی رسیدگی به حاشیه شهرها در بحث فضای آموزشی است به عنوان مثال در شهرستان بهارستان به دلیل تراکم بالای جمعیت با دستور رئیس جمهور 10 مدرسه 15 کلاسه ساخته شد.
خانمحمدی با اشاره به مشارکت قرارگاه خاتم در ساخت این مدارس گفت: به واسطه مشکلاتی که در تأمین منابع اعتباری به وجود آمد، قرارگاه خاتم به عنوان یک دستگاه تخصصی کنار ما قرار گرفت.
وی ادامه داد: واقعیت موجود در خصوص سرانه فضای آموزشی، این است که در بعضی مناطق خالی از جمعیت به دلیل مهاجرت، مدارسی وجود دارد که عملاً دانشآموز ندارند اما در میانگین ما محاسبه میشود، این چالش بزرگی است که ما باید با ارقامی که در برنامه هفتم پیشبینی شده است بتوانیم آن ها را حل کنیم.
وی بیان کرد: از 720 منطقه آموزشی، 286 منطقه، سرانهای زیر متوسط کشور دارند و 134 منطقه نیز سرانهای برابر با استاندارد سند تحول بنیادین دارند که البته آن هم به واسطه ساخت و ساز نیست، به واسطه کاهش جمعیت است، اگر این دو عدد را از هم کم کنیم و سرانه فضاهای خالی را در نظر بگیریم حدود 75 هزار میلیارد تومان برای جبران این وضعیت نیاز است که اگر با اعتبارات فعلی پیش برویم، 10 تا 12سال طول میکشد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: در برنامه هفتم پیشنهادات خوبی دادهایم و امیدواریم مصوب می شود تا با ساخت مدارس، دانشآموزان در محیط های استاندارد و ایمن تحصیل کنند.
نگرانی از مدارس مسکن مهر
خانمحمدی با اشاره به اینکه مهمترین مشکل ما در بحث مدرسه مربوط به پروژههای مسکن مهر است، گفت: طبق قانون شوراها، انبوهسازان به ازای ساخت 200 واحد مسکونی باید یک مدرسه بسازند معمولاً در اینجا عدم تبعیت از قانون شکل میگیرد و تفاهمنامهای با وزارت راه و بنیاد مسکن انجام دادیم تا دیگر نتوانند از قانون سرباز بزنند و ملزم به ساخت مدرسه شوند همچنین تا سهم ما و سازندهها در ساخت مدارس مشخص شود باید توجه داشت که بودجه ما کفاف ساخت مدرسه در پروژههای مسکن مهر را نمیدهد چون سالانه یک میلیون مسکن ساخته میشود و از سوی دیگر 9 هزار مدرسه نیمه تمام داریم که اولویت تکمیل آن ها است.
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص مشکلات کمبود مدرسه در منطقه 22 تهران گفت: شهرداری به ما کمک کرده و زمین اختصاص داده است، سپاه و ارتش در منطقه 22 انبوهسازی دارند و توافقاتی را برای ساخت مدرسه با ما داشتند همچنین خیرین اعلام آمادگی کردند تا یک سوم مدارس مورد نیاز را بسازند.
نظر شما