۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۱
کد خبر: 925067

کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع فلسطین راه بیفتد

فاطمه حداد، دکترای سیاست‌گذاری فرهنگی

در بازه زمانی کنونی، مسئله فلسطین از اهمیت فراوانی برخوردار است که با توجه به شبهات منتشر شده در فضای مجازی و بیشتر در میان دانشجویان، ضرورت بازخوانی مسئله فلسطین را در درون دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی می‌طلبد.

چراکه بازخوانی مسئله فلسطین و ورود صحیح به مبحث فلسطین در دوران گذار از نظم فعلی جهانی می‌تواند روند شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی را تسهیل کند؛ به شرط آنکه نگاه مخاطب، به‌خصوص جوان امروز نسبت به مسئله فلسطین، نگاه شفاف و دقیقی باشد.

نظامیان رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر بارها و بارها به مسجدالاقصی یورش بردند و این منطقه را هدف شدیدترین حملات خود قرار دادند؛ موضوعی که واکنش‌های مختلفی را در سطح جهانی به همراه داشت و سبب شد نسبت به این موضوع موضع‌گیری‌های جدی صورت بگیرد.

اما اینکه این موضوع در میان جوانان و نوجوانان ایرانی، هنوز جایگاه قابل اعتنایی پیدا نکرده و متأسفانه برخی موضع‌گیری‌های شاذ نیز در حمایت از رژیم صهیونیستی نیز در میان اقشار علمی دانشگاه اتفاق بیفتد، خود جای سؤال دارد.

این مشکل از آنجا نشأت می‌گیرد که نهادهای آموزشی و پرورشی ما و همچنین مسئولان متصدی، کمتر توانستند مسئله فلسطین و اهمیت آن را برای جوانان به‌درستی بازگو و تبیین کنند. هنوز تبیین نشده که ایجاد بی‌ثباتی در منطقه اعم از فلسطین و سایر مناطق غرب آسیا، می‌تواند منجر به بی‌ثباتی در ایران شود؛ بنابراین باید تأکید کرد اغتشاشات و ناامنی‌های سال گذشته ممکن است دوباره تشدید شوند و حوادث تلخی مانند حمله به شاهچراغ و حضور عناصر داعش در ایران تکرار شود.

قاعدتاً اگر جوانان نسبت به این مسائل آگاه باشند، می‌توانند سایر افراد جامعه را با خود همراه کنند و این مسئله به دلیل جایگاه مرکزی آنان در تولید روایت‌های خبری و دانشی است.  

یکی از ابزارهای قوی و کارآمد در این راستا برپایی کرسی‌های آزاداندیشی است. چنانچه رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۸ در دیدار با جمعی از نخبگان علمی کشور، بر ضرورت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه تأکید کردند و در سال ۱۳۹۰ نیز در گلایه از اجرا نشدن مناسب کرسی‌های آزاداندیشی نکاتی را یادآوری کردند.

حال جای این سؤال است که در بازه زمانی فعلی در حالی که یکی از مهم‌ترین مسائل جهان اسلام در حال اتفاق است، چرا در فضای علمی و آکادمیک کشور بحث و تبادل‌نظر جدی صورت نمی‌گیرد. این امر بدیهی است؛ زیرا برای اینکه یک فرهنگ و یک آرمان زنده بماند نیاز به بازتولید آن برای نسل‌های جدید وجود دارد و پرداختن به این مسئله مهم اتفاقاً برای جوانان جامعه که تشنه شنیدن و شنیده شدن هستند، فرصت بسیار مغتنمی است که بسیار ضروری است.

در دورانی که جنایات تاریخی رژیم منحوس اسرائیل در قبال مردم بی‌دفاع غزه دل هر آزاده‌ای را در سراسر جهان به درد می‌آورد، فرصت قابل اعتنایی وجود دارد که با تأکید بر آن، نسل جدید را نسبت به موضوع فلسطین و ضرورت حرکت جدی جهان اسلام آگاه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.