تحولات لبنان و فلسطین

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران توضیح داد: برای رفع ناترازی بنزین راهکارهای متنوعی را باید پیگیری کنیم که از تنوع‌بخشی به سبد سوختی کشور و اضافه شدن سوخت دوم تا گسترش حمل و نقل عمومی و اسقاط خودروهای فرسوده از جمله این موارد است که باید حاکمیت به سمت آن برود.

حل مشکل ناترازی بنزین با به کارگیری سوخت جایگزین/ اسقاط خودروهای فرسوده در کنار تقویت حمل‌ونقل عمومی

به زعم کارشناسان، اگر شرایط فعلی ادامه یابد و برنامه جامعی برای رفع ناترازی بنزین در کشور نداشته باشیم، پیش بینی‌ می‌شود کشور در سال 1412 روزانه حدود 110 میلیون لیتر بنزین وارد کند که ارزبری 24 میلیارد دلاری برایمان خواهد داشت. این رقم با درآمد حاصل از صادرات یک میلیون بشکه نفت کشورمان برابری‌ می‌کند.

عوامل مختلفی در بروز ناترازی بنزین در کشور موثر بوده اند. بالا بودن میزان مصرف خودروها و از رده خارج نکردن خودروهای اسقاطی و قیمت پایین بنزین در بروز این مشکل تأثیر زیادی داشته اند.

کارشناسان، راهکارهای مختلفی برای رفع مشکل ناترازی بنزین در کشور مطرح‌ می‌کنند. اما تقریباً همه‌ آن‌ها متفق القول هستند که بهینه سازی مصرف مخرج مشترک تمامی راهکارهاست. به زعم آنان، تا وقتی نتوانیم مصرف را در کشور کنترل کنیم، روش‌های دیگر پاسخگو نخواهند بود.

نظرات رضا پدیدار را به عنوان یک کارشناس انرژی و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در خصوص ناترازی بنزین، عوامل موثر در بروز این مشکل و راهکارهای پیش رو پرسیدیم که حاصلش را در ادامه‌ می‌خوانید.

پدیدار عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این موضوع که ضرورت چاره اندیشی برای رفع مشکل ناترازی بنزین بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: این موضوع را همه‌ می‌دانند که مسئله‌ انرژی برای کشور اهمیت بالایی دارد و باید برای رفع موضوع ناترازی بنزین راهکارهای اساسی در پیش بگیریم.

وی در ادامه گفت: ناترازی بنزین کاملاً به معنای زیان اقتصادی برای کشور است و به همین دلیل باید چاره اندیشی‌های لازم را برای برون رفت از شرایط فعلی داشته باشیم. البته دولت تا امروز بنزین مورد نیاز کشور را به طرق مختلف تأمین کرده است، اما باید از روش‌های امن برای تأمین انرژی بهره ببریم تا در درازمدت با مشکل مواجه نشویم.

نظر این کارشناس انرژی را در مورد طرح افزایش ظرفیت سی ان جی کشور که در برنامه هفتم توسعه در حال بررسی است و قرار است مصرف روزانه‌ این نوع سوخت در کشور از 23 میلیون متر مکعب در روز به 30 تا 46 میلیون متر مکعب برسد، پرسیدیم و وی در پاسخ گفت: این سیاست درستی است و باید تقویت مصرف سی ان جی در کشور در دستور کار قرار بگیرد. این نوع سیاست‌ها که به تنوع سبد سوختی کشور منجر می‌شود،‌ می‌توانند در رفع مشکل ناترازی بنزین موثر باشند.

وی در ادامه گفت: طرح‌هایی مانند افزایش بازدهی پالایشگاه‌های کشور و بهره برداری از فاز 4 ستاره خلیج فارس کمک‌ می‌کند که ناترازی مان را رفع کنیم و نوعی تعادل در تولید و مصرف به وجود می‌آورد.

پدیدار خاطرنشان کرد: نباید تصور کنیم که افزایش تولید به تنهایی‌ می‌تواند مشکل ناترازی را حل کند. باید چاره اندیشی‌های اساسی در زمینه‌ بهینه سازی مصرف داشته باشیم. فرهنگ عمومی در حوزه‌ استفاده از انرژی باید تصحیح شود. ما نمی توانیم تا بی نهایت تولید را افزایش دهیم و اجازه دهیم به موازاتش مصرف نیز افزایش یابد.

وی ادامه داد: حل و فصل موضوع ترافیک نیز می‌تواند بخشی از راهکارهای ما برای مقابله با ناترازی بنزین باشد. تعدیل زمان شروع و پایان کار کارمندان نز می‌تواند در حل مشکل تأثیرگذار باشد. یک سری برنامه ریزی‌های زیربنایی و فرهنگی مورد نیاز است. به طور کلی، باید مجموعه ای از راهکارها را به صورت موازی در کنار یکدیگر برای حل مشکل پیش ببریم.  

وی تأکید کرد: افزایش ظرفیت پالایشگاهی کشور قطعاً‌ می‌تواند به حل مشکل ناترازی بنزین در کشور کمک کند. متنوع سازی سبد سوختی کشور نیز اثرگذار خواهد بود. الان تمامی کشورهای دنیا این مسئله را در دستور کار دارند و از اتکای بیش از حد به یک نوع سوخت پرهیز می‌کنند. باید سرمایه گذاری‌های لازم در این حوزه انجام شود.

این کارشناس انرژی گفت: خودروهای فرسوده نیز بخشی از مشکل ما در حوزه‌ بروز ناترازی بنزین هستند. باید اسقاط این خودروها در دستور کار قرار بگیرد. عمر مفید خودروها در استانداردهای ملی و جهانی تعریف شده است، باید به این موضوع دقت کافی داشته باشیم.

پدیدار گفت: برای رفع ناترازی بنزین راهکارهای متنوعی را باید پیگیری کنیم که از تنوع‌بخشی به سبد سوختی کشور و اضافه شدن سوخت دوم تا گسترش حمل و نقل عمومی و اسقاط خودروهای فرسوده از جمله این موارد است که باید حاکمیت به سمت آن برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.