تحولات لبنان و فلسطین

سرانجام پس از چهار ماه تأخیر، اول آبان جلسه نهایی شورای عالی نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی با حضور وزیران صمت، جهادکشاورزی، اقتصاد، رئیس سازمان ملی استاندارد و سه نفر از اعضای اتاق بازرگانی برگزار و با رأی اکثریت شرکت‌کنندگان، حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق بازرگانی ایران برکنار شد.

این اتاق سیاست ندارد!/ انتخابات اخیر اتاق بازرگانی ابطال شد؛ اعضا از وضعیت فعلی این نهاد می‌گویند

به گزارش قدس آنلاین، خاندوزی، سخنگوی دولت در این باره گفت: نفع همه ما و اقتصاد کشور التزام به قانون است.

وی تأکید کرد: وجه غیرقانونی بودن انتخابات اتاق بازرگانی از ۱۰ روز پیش از انتخابات از سوی هیئت نظارت مطرح شده بود و دیروز هم مصوبه این امر نگاشته شده و امضای بنده و رئیس سازمان استاندارد را گرفته است، اما زمان می‌برد همه افراد امضا کنند و به محض نهایی‌ شدن و اخذ تمامی امضاها این موضوع به صورت رسمی اعلام می‌شود.

قدس در گفت‌وگو با برخی اعضای اتاق بازرگانی و کارشناسان، آینده این نهاد مهم را پس از برکناری سلاح‌ورزی مورد بررسی قرار داده است.

سیاسی شدن اتاق بازرگانی ودور شدن از کارکرد اصلی!
محمدرضا سبزعلیپور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران پیش از این در گفت‌وگو با قدس تأکید بر اینکه اتاق بازرگانی فعلی، آن اتاق قدیم نیست، گفته بود: در حال حاضر این اتاق هیچ سودی برای کشور ندارد و متأسفم از دولت و مجلسی که بخشی از عوارض و مالیات شرکت‌ها و مردم را به ‌اتاق بازرگانی‌ای می‌دهند که نه‌تنها هیچ ثمری ندارد، بلکه مشخص نیست این پول‌ها را صرف چه اقداماتی می‌کند.

وی ضمن درخواست از مسئولان مربوط برای بازنگری در قانون اتاق بازرگانی، درخصوص علت وضعیت فعلی در این نهاد، ابراز کرد: متأسفانه یک‌سری بی‌تعهدی‌ها سبب شده افراد غیرمتخصص به‌ این عرصه بیایند و تنها به‌فکر منافع شخصی خویش باشند و منافع مردم و اعضا را از بین ببرند.

وی یادآور شد: تا زمانی که افراد قدیمی در اتاق سکاندار بودند و اختیار اتاق را داشتند به‌دلیل تعهدی که داشتند اتاق، کارکرد و عملکرد خوبی داشت، اما وقتی اتاق سیاسی شد و در مورد همه چیز نظر داد و همچنین زمانی که اتاق ایران و تهران از هم جدا شدند؛ همین مسائل و سیاسی شدن اتاق و دراختیار گرفتن یک‌سری افراد بی‌تعهد و منفعت‌طلب، وضعیت را به‌ جایی که امروز مشاهده می‌کنید، رسانده‌اند.

راه رفع مشکلات، تشکیل دوباره وزارت بازرگانی است
محمدحسین روشنک، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم در گفت‌وگو با قدس نتیجه اتفاق‌های اخیر در انتخابات اتاق بازرگانی را ‌نبود متولی حوزه بازرگانی دانست و ابراز کرد: فرض را بر این بگیریم انتخابات غیرقانونی بوده، چرا جریانی که از ابتدا بر انتخابات اتاق نظارت داشت در همان ابتدا جلو رخ دادن چنین اتفاق‌هایی را نگرفت.

وی ضمن بیان اینکه نبود وزارت بازرگانی موجب شد در چند ماه اخیر اقتصاد بخش خصوصی از کار بیفتد، اضافه کرد: روزی که وزارت بازرگانی را ادغام کردند باید می‌دانستند این کار تبعاتی خواهد داشت.

 روشنک با اشاره به‌اینکه چنانچه انتخابات دیگری هم برگزار شود به‌نظر می‌رسد فردی با تفکر رئیس برکنار شده بر سر کار خواهد آمد، ادامه داد: چندماه اتاق بازرگانی در بی‌سروسامانی به‌سر بُرد و احتمال می‌رود چند ماه دیگر هم این وضعیت بی‌سامان ادامه یابد.

وی با تأکید بر اینکه از حسین سلاح‌ورزی دفاع نمی‌کنم و معتقد نیستم که وی باید حضور داشته باشد، گفت: اما معتقدم این وضعیت بی‌سروسامان به‌اقتصاد کشور ضربه خواهد زد و اگر انتخابات ایراد داشت، چرا چند ماه در برگزاری جلسه برکناری سلاح‌ورزی تعلل صورت گرفت.

وی اضافه کرد: تا پیش از اینکه وزارت بازرگانی منحل شود، این وزارتخانه ناظر بر انتخابات اتاق بازرگانی بوده و بعد از انحلال این وظیفه به وزارت صمت منتقل شد، چرا پیش از این حواشی و پیش از برگزاری انتخابات جلو آن گرفته نشد، البته معتقدم دولت باید حاکمیت نظارتی بر اتاق بازرگانی داشته باشد.

رئیس اتاق در جلسات مختلف نظام شرکت می‌کند و حتماً باید از مدافعان و سربازان نظام باشد؛ اما می‌شد به‌گونه‌ای عمل کرد که شاهد این حواشی نباشیم. روشنک افزود: راه رفع این مشکلات تشکیل دوباره وزارت بازرگانی است.

پیش از انتخابات باید جلو حضور سلاح‌ورزی گرفته می‌شد
حسین سلیمی، رئیس اتاق ایران و افغانستان هم در این خصوص به ‌خبرنگار قدس گفت: به‌صورت کلی تعداد نامزدهایی که شرکت کردند زیاد بود و برای تأیید و بررسی سوابق و کارنامه آنان زمان زیادی صرف شد و برکناری وی به‌معنی تکرار دوباره این مسیر طولانی است.

وی با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد چنانچه مشکلی وجود داشت پیش از برگزاری انتخابات باید جلو حضور وی گرفته می‌شد، اظهار کرد: برای نخستین بار است در اتاق بازرگانی این اتفاق‌ها رخ می‌دهد و به‌نظر می‌رسد چند ماه دیگر هم، اتاق در بلاتکلیفی خواهد بود. سلیمی بلاتکلیفی در اتاق را عامل دلسردی بخش خصوصی دانست. 

فرد خاطی باید توبیخ شود
کاظم شیردل، دبیر اتاق ایران و تاجیکستان هم به ‌قدس گفت: باید این واقعیت را بپذیریم که چنانچه سلاح‌ورزی صلاحیت حضور نداشت، باید پیش از برگزاری انتخابات برای عدم این حضور تدبیری اندیشیده می‌شد.

وی با تأکید بر اینکه باید شفاف‌سازی در این زمینه صورت گیرد، تصریح کرد: با این اتفاق ظاهر اتاق بازرگانی که پارلمان بخش خصوصی و مشاور سه قوه است، ضعیف نشان داده می‌شود. پیش از برگزاری انتخابات صلاحیت‌ها مورد بررسی قرار گرفت، بنابراین باید شفاف‌سازی شود که در صورت نداشتن صلاحیت، چرا وی حضور یافت؟

شیردل تأکید کرد: چنانچه وزارت اطلاعات صلاحیت سلاح‌ورزی را رد کرده است، فرد یا نهادی که موجب شده، حضور وی ادامه یابد، باید توبیخ شود. دبیر اتاق ایران و تاجیکستان بیان کرد: شرایط خاصی ایجاد شده و در شرایط فعلی دستگاه‌های نظارتی باید در این زمینه شفاف‌سازی کنند که چنانچه این اتفاق رخ نداد، اتاق بازرگانی متضرر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.