سید محمدمهدی میرزایی قمی با اشاره به آسیبپذیری دانشآموزان در مواقع آلودگی هوا درخصوص کاهش مواجهه دانشآموزان با آلودگی هوا اظهار کرد: درخصوص کاهش مواجهه دانشآموزان و گروههای حساس که بخشی از آنها دانشآموزان هستند، باید گفت که در دستورالعمل شرایط اضطرار مواردی مطرح شده که مربوط به تعطیلی مدارس، کاهش فعالیت مدارس و ممنوعیت فعالیت بدنی(زنگ ورزش) دانشآموزان در فضای باز مدارس است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: هنگامی که شاخص کیفیت هوای تهران در وضعیت آلودگی هوا در شرایط ناسالم قرار بگیرد با دستور کمیته اضطرار و تصمیماتی که در جلسه اتخاذ میشود یا فعالیت مدارس بهصورت حضوری تعطیل میشود یا اینکه کلاسهای ورزش برگزار نمیشود.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته مصوبهای در دولت تصویب شد تا اگر تصمیم کمیته اضطرار مبنی بر تعطیلی مدارس بود، وزارت آموزش و پرورش و اداره آموزش و پرورش استان نیز این تصمیم را تایید کند تا اجرا شود. این تغییری است که نسبت به سال گذشته اتفاق افتاده است. بنابراین امسال اقدامات مربوط به کاهش مواجهه دانشآموزان با آلودگی هوا باید با تایید آموزش و پرورش انجام شود.
میرزایی قمی تاکید کرد: البته تعطیلیها مشکلات و موانعی هم ایجاد میکند که لطمه آن به روند آموزش وارد میشود و مدیریت آن باید از سوی متولیان آموزش و پرورش باشد. در واقع هر ساله با شروع فصول سرد سال و پدیده وارونگی هوا در شهرهایی همچون تهران با آلودگی هوا مواجه هستیم و اقدامات طبق تصمیمات کمیته اضطرار انجام میشود که در اینجا لازم است نظام آموزشی در تقویم آموزشی پیشبینیهای لازم را در اینخصوص انجام دهد.
وی با یادآوری پیشنهاد مطرح شده به آموزش و پرورش برای تعطیلات زمستانه مدارس گفت: پیشنهادی هم به آموزش و پرورش درباره تعطیلات زمستانه مدارس ارسال شده بود که در یک بازه زمانی مشخص که اوج آلودگی هوا است مدارس در یک مقطع زمانی مشخص و بهصورت رسمی تعطیل باشند که البته جایگزین این ایام تعطیل با کاهش تعطیلات تابستانی صورت خواهد گرفت تا هم به لحاظ آلودگی هوا کاهش مواجهه صورت بگیرد و سیستم آموزشی نیز لطمه نبیند و موارد جبرانی را هم در نظر بگیرند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه کرد: پیشنهاد تعطیلات زمستانه مدارس، به کاهش آلودگی هوا و انتشار آلایندهها کمک میکند، منتهی برای اجرای این راهکارها به یکسری تمهیدات مدیریتی برای هماهنگی نیاز است که باید آموزش و پرورش انجام دهد.
میرزایی قمی همچنین اظهار کرد: زیرساختهای استفاده از شبکه شاد در فضای مجازی برای دانشآموزان در ایام کرونا آماده شد تا بهصورت برخط بتوانند از آموزش بهرهمند شوند. در مواقع آلودگی هوا نیز میتوان بهجای تعطیلی مدارس، فعالیت مراکز آموزشی را مجازی کرد و از ظرفیت شبکه شاد که زیرساخت آن موجود است، استفاده کرد که هماهنگی و تصمیمات یکپارچه در این رابطه به سیستم آموزشی مربوط است.
وی درباره نقش خانوادهها برای کاهش مواجهه دانشآموزان با آلودگی هوا نیز گفت: خارج از محیط مدرسه موضوع مواجهه دانشآموزان با خانوادهها است تا در ساعاتی که دانشآموزان از فضای آموزشی دور هستند، حضورشان در فضای باز هنگام مواقع آلودگی هوا مدیریت و کنترل شده باشد. علاوه بر این در بحث تغذیه نیز خانوادهها باید مراقبتهای لازم را برای سلامت دانشآموزان در ایام آلودگی هوا انجام دهند.
نظر شما