در ۲۱ اردیبهشت سال جاری، کشورمان به ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد انتخاب شد.

آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی فعالان مدنی اعتراضات جدی به این انتخاب داشتند. اقدام دیده‌بان حقوق بشر نیز به راه‌اندازی کارزاری برای لغو ریاست جمهوری اسلامی بر این مجمع افاقه نکرد و  این مجمع اجتماعی ، روز پنجشنبه و جمعه هفته گذشته نخستین نشست خود را به ریاست علی بحرینی، سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو باوجود همه مخالفت‌ها برگزار کرد.

 اما در واقع اعتراضات جدی، نشان‌دهنده آن است که ایران به جایگاهی به نسبت تأثیرگذار رسیده است.

این انتخاب اولاً به نوع فرایند پیچیده رایزنی دیپلماتیک برمی گردد که در نهایت به انتخاب ایران برای تصدی ریاست کرسی منجر شد و به نظر می‌رسد باتوجه به اعتراضات کشورهای غربی، پروژه منزوی کردن ایران نیز به شکست منجر شده است.  

جالب آنجاست که ایران به ریاست همان مجمعی انتخاب شده است که سال‌ها به نقض اصول آن محکوم شده بود. موضوع این مجمع در سال جاری «نقش علم، فناوری و نوآوری» در پیشبرد حقوق بشر است و این انتخاب می‌تواند به نوعی، به نقش ایران در تولید علم در سال‌های اخیر نیز بازگردد. البته اگر کشورهای استعمارگر بگذارند، شرایط کنونی فرصت مناسبی برای ایران خواهد بود .

دستاورد و پیروزی دیپلماتیک برای کشورمان در سطح جهانی هر میزان هم که باشد برای حمایت دیپلماتیک از اوضاع بغرنج و نسل کشی در فلسطین بسیار اهمیت دارد و ضروری است دستگاه دیپلماسی از این فضای ایجاد شده برای پیگیری حقوق بشری اوضاع وخیم در غزه بهره برد و با این ابزار برای اجماع و همسوسازی بیشتر کشورهای عضو تلاش کند. 

حضور بیش از ۶۰ عضو در این مجمع از جمله مقام‌های عالی‌رتبه، دیپلمات‌ها و سازمان‌های غیردولتی می‌تواند فضایی برای تعامل بیشتر در زمینه حقوق بشری باشد؛ جایی که می‌توان با معرفی دستاوردهای علمی زنان، اتهامات حقوق بشری را از دامان جمهوری اسلامی ایران زدود. در پایان باید تأکید کرد هر میزان حضور دیپلماتیک ایران در عرصه‌های بین‌المللی با هر عنوانی پررنگ‌تر باشد، جایگاه ایران در افکار عمومی جهان و تأثیرگذاری آن بیشترخواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.