برنامه مداربسته یک رئالیتی‌شو از گروه اجتماعی اقتصاد شبکه۲ به تهیه‌کنندگی محسن فراهانی، کارگردانی علی فراهانی‌صدر و سردبیری علی واسعی است. این برنامه دوشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها ساعت ۲۲ در حال پخش است که هر قسمت موضوع مشخصی دارد و بیشتر مسائل اجتماعی را مطرح می‌کند و جنبه آموزشی دارد.

حسین رفیعی، مجری «مدار بسته»: سلیقه تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار در انتخاب مجری مؤثر است

اجرای این برنامه را  حسین رفیعی و محمد شعبان‌پور بر عهده دارند. حسین رفیعی فعالیت هنری‌اش را با برنامه «۳۹» از سال ۱۳۷۲ آغاز کرد. او علاوه ‌بر بازیگری، به‌ عنوان مجری و نویسنده نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین آثار حسین رفیعی در حرفه‌ مجری‌گری، برنامه «دستپخت‌های خودمانی۳»، «سرآشپز بزرگ»، «میعاد شبانه» و... بوده است. تاکنون آقایان حسینی بای؛ گزارشگر صداوسیما، ناصر فیض؛ شاعر، محمدرضا شیرخانلو و علیرضا مهران به عنوان بازیگر و دکتر سعید عزیزی روان‌شناس میهمان این برنامه بوده‌اند. در ادامه به سراغ این مجری و بازیگر باسابقه و مجرب رفتیم تا تجربیات او را در این برنامه کمدی جویا شویم.

حسین رفیعی در ابتدا با بیان توضیحاتی درباره برنامه «مداربسته» گفت: این برنامه دو بخش دارد؛ دوربین مخفی و دوربین مداربسته. در بخش دوربین مخفی، مجری و دستیار مجری هر کدام متناسب با موضوع مطرح شده در برنامه، یک دوربین مخفی از سطح شهر ضبط می‌کنند. در بخش دوربین مداربسته که داخل استودیو است، میهمانانی مرتبط با موضوع برنامه دعوت می‌شوند. در این بخش اگر موضوع و میهمان برنامه اجازه دهد در داخل استودیو یکسری شگفتانه برای میهمان برنامه در نظر گرفته می‌شود و اگر این امکان فراهم نشود با چالش‌های از پیش تعیین شده، گفت‌وگویی ساختارمند با میهمان برنامه انجام می‌شود.

تیمی متشکل از رفیعی، روشن‌پژوه و شعبان‌پور

این مجری در خصوص چالش‌های ساخت برنامه با محوریت دوربین مخفی اظهار کرد: دوربین مخفی در سطح شهر همیشه با چالش‌هایی همراه است. بعضی از مردم همراهی می‌کنند و بعضی دیگر هم پس از اینکه متوجه دوربین مخفی می‌شوند، تمایلی به پخش شدن تصویرشان ندارند.

وی در خصوص موضوعات دوربین مخفی توضیح داد: سردبیر برنامه سناریوهای دوربین مخفی را براساس نظم، رفتار و مشکلات اجتماعی در جامعه طراحی می‌کند. این موضوعات شامل بلوغ و نوجوانی، زیرمیزی گرفتن، ترس، کنجکاوی و... می‌شود. بنده و محمد شعبان‌پور با گریم‌های خاص و متفاوت در میان مردم حاضر می شویم، چالش‌هایی را برای مردم به وجود می‌آوریم تا واکنششان را در شرایط مختلف بسنجیم. آقای مسعود روشن‌پژوه هم در دو قسمت همراه ما بود اما به دلیل مشغله‌های کاری نتوانستیم بیشتر در خدمتشان باشیم. من تجربه‌های بسیار خوبی با ایشان در شبکه‌های مختلف و افتخار شاگردی ایشان را دارم. محمد شعبان‌پور نیز جزو هنرمندان خوش انرژی کشورمان است.

رفیعی با بیان اینکه میهمانان برنامه فقط چهره‌های مطرح نیستند، اظهار کرد: میهمانان براساس موضوعات برنامه انتخاب می‌شوند. این میهمانان فقط از میان چهره‌های معروف و مطرح کشورمان انتخاب نمی‌شوند بلکه افراد عادی هم در برنامه ما حضور دارند و لزوماً انتخابمان براساس چهره‌های شاخص نیست. ما بیشتر به دنبال افرادی هستیم که در جامعه کمتر دیده شده‌اند. بسیاری از چهره‌هایی که به «مداربسته» دعوت می‌شوند، برای نخستین بار است که در یک برنامه به عنوان میهمان حضور پیدا می‌کنند.

بهترینِ رسانه ‌ملی

بازیگر نقش به یادماندنی «فّ‌فّ» در خصوص انگیزه‌اش از اجرای این برنامه گفت: زمانی که به من پیشنهاد حضور در برنامه داده شد، متوجه شدم عوامل این برنامه همگی جوان و خوش‌فکر هستند و این برنامه از شبکه۲، شبکه‌ای که در سال ۷۷ نخستین حضور رسانه‌ای من در آنجا کلید خورد، پخش می‌شود. قلباً دوست داشتم در این برنامه حضور داشته باشم. حرف‌هایی که در این برنامه زده می‌شود از دل جوان و نوجوان کشورمان است و قطعاً برای آن‌ها خوشایند است. من از نسل دهه ۴۰ هستم و خودم را در اختیار این مجموعه قرار دادم و با راهنمایی و فرمان این جوانان جلو می‌روم و مطمئنم اطمینان و اعتماد من، نتیجه بسیار خوبی دارد.

رفیعی مدعی شد «مدار بسته» می‌تواند جزو بهترین‌های رسانه ملی باشد. او در خصوص آیتم دوربین مدار بسته گفت: آیتم دوربین مخفی شاید پیش‌تر از تلویزیون پخش شده باشد، اما به این شکل که تلفیقی از موضوعات اجتماعی و میهمان باشد خیر. بعضی از اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد مشابهش در هیچ جای دنیا نیست. به عنوان مثال وقتی فردی در جامعه تقاضای کمک می‌کند، همه‌ افراد بسیج می‌شوند تا به او کمک کنند و این موضوع جذابیت‌های خودش را دارد و یا حتی مهارت «نه گفتن» در جامعه همیشه با چالش‌های مختلف همراه بوده و ما سعی کردیم این مهارت را در افراد تقویت کنیم. کار رسانه ملی تولید برنامه و محتواست و امیدوار هستیم برنامه ما هم مخاطب خودش را پیدا کند.

ماندگاری بازیگران کمدی در حافظه مردم

به باور این مجری و بازیگر  برنامه‌های طنز تلویزیونی می‌توانند در شرایط ناامیدی و بحرانی جامعه به مردم نشاط ببخشند. هر چقدر این نشاط بیشتر باشد، رفتار مردم هم در فضا و اتمسفر اجتماعی جامعه می‌تواند تأثیرگذار باشد.  

رفیعی اظهار کرد: از این موضوع خوشحالم که خاطراتم در روزهای شاد مردم بوده و زمانی که حالشان خوب بوده، من را به خاطر سپرده‌اند. من معتقدم کارهای کمدی و بازیگرانی که گرایش‌های کمدی دارند، در حافظه طولانی‌مدت جامعه ماندگارتر هستند و اگر بحث خودستایی نباشد موجب افتخارم است که در لحظات شاد مخاطبانم حضور داشتم و از من به شادی یاد می‌کنند.

ترکیب خوب پیشکسوت‌ها و جوان‌ها

او در پاسخ به این پرسش که صدا و سیما چگونه می‌تواند زمینه‌های بازگشت مجریان باسابقه را فراهم کند، گفت: اینکه بعضی از مجریان و بازیگران باسابقه فعالیت نمی‌کنند، یک بخشی از تصمیم آن‌ها به انتخاب خودشان بازمی‌گردد که تمایلی ندارند در پروژه‌ای حضور داشته باشند و یا اینکه دعوت به کار نمی‌شوند و این موضوع هم به سلیقه مدیران و تهیه‌کنندگان برمی‌گردد. من معتقدم جوان‌ها هم باید به صحنه بیایند و شانس خود را امتحان کنند.

رفیعی در پایان افزود: چه اشکالی دارد اگر مردم عادی که توان اداره یک برنامه را دارند، در تلویزیون حضور داشته باشند؟ بسیاری از پیشکسوتان کاربلد که استادان بنده نیز بوده‌اند و کنار آن‌ها کارهای زیادی را یاد گرفتم، هنوز هم می‌توانند در بعضی برنامه‌ها در کنار جوانانی که جویای نام هستند حضور داشته باشند و تجربیات خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند اما متأسفانه در حال حاضر سلیقه تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار است که تعیین می‌کند چه کسی برنامه را اجرا کند. من به شخصه گله‌ای ندارم، اگر برنامه‌ای پیشنهاد شود قبول و اگر نشود مانند همه مردم کشورم روزی خود و خانواده‌ام را از راه حلال تأمین می‌کنم.

حسین رفیعی، مجری «مدار بسته»: سلیقه تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار در انتخاب مجری مؤثر است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.