به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی نمایشگاه بین المللی مشهد، بابک احمدی اظهار کرد: علی رغم تحریم ها این صنعت روی پای خویش ایستاده است و در منطقه تنها ترین تولید کننده صنعت خودرو هستیم و به این صنعت افتخار میکنیم.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصریح کرد: تامین منابع نقدینگی از مهم ترین دغدغه تولیدکنندگان قطعات خودرو کشور است که برای تحقق آن برنامههای ویژهای در دستور کار است و افزایش ظرفیتهای تولید قطعات موجب ورود به بازارهای جدید و در نهایت منطقی شدن قیمتها خواهد شد که برای تحقق آن نگاه ویژهای به کمیت تولیدات نیز شده است.
وی با اشاره به اینکه ایران، تنها تولیدکننده خودرو در منطقه است، توضیح داد: برخی از نگاههای بی انصافانه و نامهربانه به این صنعت، موجب ایجاد برخی مشکلات شده است که شرایط برای تولیدکننده قطعات خودرو در وضعیت تحریمها سخت تر کرده است.واقعیتها و مزیتها را باید بگوییم و به مردم نیز امید بدهیم. در منطقه و کشورهای همسایه صنعتی به نام خودروسازی وجود ندارد. اما باید به تقویت خودرو و صنعت خودرو مان بپردازیم و بتوانیم گامهای رشد و ارتقای صنعت خودرو را طی کنیم و در کنار ایرادهای که مطرح میشود و برخوردهای ناجوانمردانهای که در این صنعت صورت میگیرد در فضای منطقیتر به صنعتی که در شرایط سخت تحریم روی پای خویش و خودش را حفظ کرده است و همچنان به تولید خودش ادامه میدهد، افتخار کنیم.
احمدی در پاسخ به این پرسش که خودروهای داخلیمان در آینده به چه شکلی خواهد بود؟ گفت: بطور قطع سالهای جدیدی است که رکورد تولید در داخل کشور را داریم و در همان سالها نیز واردات خودرو را داشتیم و تولید خودروهای داخلی و واردات خودروهای خارجی تفاوت معناداری دارد و جای نگرانی وجودندارد. این امرحتماً به تنوع و رشد کیفیت کمک میکند و امکان ایجاد مقایسه قیمتی با خودروهای خارجی را در مسیری که مورد تایید وزارت سمت است را فراهم میسازد.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاکید کرد: واردات خودرو به این معنا نیست که تولید داخل افول پیدا کند. بلکه سبب ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی و مقایسه با خودروهای خارجی است و این باعث خواهد شد رقابتی در خودروسازان قرار بگیرد. این یک سیاست انتخاب شده کشوراست و تبدیل به قانون شده است و ظرفیتهایی وجود دارد که متناسب با منابع ارزی که دسترس است، واردات خودرو صورت میگیرد اما این را هم باید در نظر بگیریم که تولیدات داخلی نیز به قطعات خارجی و مواد اولیه خارجی نیازمند است و باید متناسب با ظرفیتهای ارز دسترس کشور صورت بگیرد.
وی در خصوص این نمایشگاه بیان کرد: طی سالهای اخیر برگزاری نمایشگاهها در شهرهای مختلف بارقه امید را ایجاد میکند که توزیع منابع اتفاق میافتد و به جز پایتخت شهرهای دیگر نیز از ظرفیتها بهره میبرند و امروز در مشهد ایجاد فضا و شرایطی را میبینیم که قطعه سازی ما آخرین دستاوردها و ظرفیتهای خودش را به منصه ظهور بگذارند و عرضه کنند و از طرفی صنایع جانبی و غیرخودرویی میتوانند از ظرفیتهایی که در صنعت خودرو وجود دارد برای توسعه خودشان استفاده کنند و این فضای مناسبی برای مصرف کننده است.
احمدی در خصوص بحث بدهی به قطعه سازان نیز گفت: در هر مجموعه زنجیره تامین، همواره یک تعداد محصول تولید، تبدیل به فاکتور، به مشتری تحویل و در دوره منظمی پرداخت میشود و این روال است و همیشه میزان معقولی از بدهی وجوددارد. اما امروز از یک طرف ما محدودیت قیمت خودرو برای خودرو سازان راداریم و این واقعیتی است و از طرفی شبکه بانکی ما باید بتواند آن را پشتیبانی کند که به جهت مشکلاتی که در گذشته وجود داشته، مطالبات انباشته شده است اما بدلیل مقیاس این صنعت که تیراژ آن بالاست این اعداد و ارقام بزرگ است و از طرفی ضعف حمایت های جدی از خودرو سازان سبب تلاطماتی میشود اما به اعتقاد من بحرانی را در حوزه مطالبات قطعه سازی وجود ندارد.
معاون وزیر صمت اظهار کرد: به نظر من در کنار معایب باید واقعیتها و مزیتها را بگوییم به مردم نیز امید بدهیم در منطقه و کشورهای همسایه صنعتی به نام خودروساز وجود ندارد. اما باید به تقویت خودرو و صنعت خودرو مان بپردازیم و بتوانیم گامهای رشد و ارتقای صنعت خودرو را طی بکنیم و در کنار ایرادهای که مطرح میشود و برخوردهای ناجوانمردانه در این صنعت صورت میگیرد در فضای منطقیتر به صنعتی که در شرایط سخت تحریم روی پای خویش ایستاده است و خودش را حفظ کرده و همچنان به تولید خودش ادامه می دهد به این صنعت افتخار کنیم.
نظر شما