مدیر عامل جامعه معلولان ایران با بیان اینکه قوانین مناسب‌سازی امکان و معابر و برای معلولان به درستی اجرا نمی‌شود، گفت: برخلاف قانون هیچ نهاد و سازمانی بودجه مستقلی برای مناسب‌سازی دریافت نکرده است.

قانون مناسب‌سازی برای تردد افراد دارای معلولیت به درستی اجرا نمی‌شود

کامران عاروان، مدیر عامل جامعه معلولان ایران به مناسبت روز جهانی معلولان درباره وضعیت معابر عمومی برای تردد افراد دارای معلولیت، گفت: فیزیک شهرهای ایران طی چند هزار سال شکل گرفته و شهرهای تاریخی فراوانی در کشور دارای قدمت بسیار زیادی هستند که لازم است در این شهرها بافت تاریخی به گونه‌ای تغییر یابد که برای افراد معلول هم قابل استفاده شود. یک‌سری از بافت‌های حاشیه‌ای تودرتو نیز در شهرهای اطراف کلانشهرها وجود دارد که برای معلولان مناسب نیستند، البته این مسئله در مباحث نوسازی و بازسازی شهرداری‌ها در سطح کلان در نظر گرفته شده اما اجرای آن به کندی پیش می‌رود.

وی ضمن اشاره به اینکه بافت‌های مدرنی هم هستند که برای معلولان مناسب نشده و متاسفانه هیچ طرح تفضیلی با پیوست معلولان برای این مسئله ندارند، اظهار کرد: بیشتر ساختمان‌هایی که در حال حاضر ساخته می‌شوند ارتفاع بسیار بالایی دارند و حتما باید بالا بر داشته باشند تعدادی از این ساختمان‌ها پس از گرفتن پایان کار بالابر را بر می‌دارند و افراد معلول باید از پله‌ها بالا روند و این مسئله از پایه و اساس مشکل دارد، باید ساختمان‌ها یا از کف خیابان ایجاد شوند و احتیاج به بالابر نداشته باشد.

مدیرعامل جامعه معلولان ایران با بیان اینکه شیب رمپ تعدادی از وزارتخانه‌ها و ساختمان‌های دولتی تا ۳۰ درصد است و این در حالی است که باید بین ۵ تا ۸ درصد باشد، افزود: در قانون آمده که برای مناسب سازی باید بودجه مستقل تخصیص داده شود اما هیچ نهاد و سازمانی برای مناسب سازی و دسترس پذیری بودجه مستقل دریافت نکرده است.

رئیس هیئت مدیره شبکه‌های تشکل‌های مردم نهاد معلولان جسمی و حرکتی با بیان اینکه بیشتر مشکلات معلولان به عدم اجرای درست قوانین مربوط می‌شود، بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه لزومی نمی‌بیند بودجه جداگانه‌ای برای مناسب‌سازی اختصاص دهد و حتی ردیف قانونی بودجه را حذف کرده که این اقدام خلاف قانون است.

منبع: خبرگزاری میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.