شرکتهای دانشبنیان که اغلب نوپا هستند، معمولاً محصول یا محصولاتی دارند که تاکنون موفق به فروش آن نشدهاند یا در بهترین حالت، فروش بسیار محدودی داشتهاند.
چنانچه این محصول از نوعی باشد که مشتری نهایی آن صرفا دستگاههای دولتی، خصولتی، عمومی و شرکتها و موسسات وابسته به آنها باشد، موضوع فروش تولیدات بار اول بسیار پیچیدهتر خواهد بود.
شرکت دانشبنیان باید برای فروش محصولش وارد فرآیند مناقصه شود. لازمه ورود به فرآیند مناقصه این است که شرکت دانشبنیان موفق شده باشد محصولات خود را در لیست بلند دستگاه متقاضی محصول ثبت نماید یا دارای رتبه پیمانکاری قابل قبول برای ورود به مناقصه باشد. به دلیل نداشتن مرجع و سابقه فروش قابل قبول، این امر برای بسیاری از شرکتهای دانشبنیان میسر نیست.
به منظور حل مشکلاتی که در بالا گفته شد و کمک به رشد شرکتهای دانشبنیان و وارد شدن آنها در لیست تأمین کنندگان سازمانها و ارگانهای دولتی، مجلس در قانون جهش تولید دانشبنیان موضوع ترک تشریفات برای تولیدات بار اول را مصوب کرد.
با اجرای طرح موفق تولید بار اول توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پشتوانه قوی قانونی ای که برای این موضوع در مجلس پیش بینی شد، تولید محصولات بار اول و عرضه آنها به نهادهای دولتی مدنظر قرار گرفت.
در ارتباط با این موضوعات نظرات دکتر مرتضی افقه، عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اهواز را در ادامه میخوانید.
افقه با اشاره به این موضوع که دانشبنیانها و شرکتهایی که محصولات تولید بار اول دارند، اغلب برای دسترسی به بازارهای فروش با مشکل مواجه هستند، تصریح کرد: قانون ترک تشریفات مناقصه که به معنای حذف روندهای بروکراسی پیچیده برای عرضه محصولات دانشبنیان و تولیدات بار اول به سازمانهای دولتی است، میتواند بسیار کمک کننده باشد و به رشد دانشبنیانها منجر شود.
استاد اقتصاد دانشگاه اهواز در خصوص بازارسازی 7 هزار میلیارد تومانی برای دانشبنیانها و تولیدات بار اول از طریق اجرای قانون ترک تشریفات مناقصه و طرح تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: بازارسازی برای تولیدات بار اول بستری برای دانشبنیانها مهیا میکند که بتوانند تولیدات خود را برای اولین بار به سازمانها و شرکتهای دولتی عرضه کنند و از سود حاصل از آن برای گسترش حوزه فعالیت شان سود ببرند.
افقه گفت: دانشبنیانها از اهمیت بالایی در اقتصاد کشور برخوردار هستند. اگر از توان آنها استفاده کنیم، میتوانیم اتفاقات خوبی را در کشور رقم بزنیم. هر قانون، مصوبه و طرحی که در راستای رشد آنها باشد، مثبت ارزیابی میشود.
وی ادامه داد: با توجه به بازارسازی بیش از 7 هزار میلیارد تومانی تولید بار اول برای شرکتهای دانشبنیان، علاوه بر اینکه این بازارسازی منجر به افزایش درآمد شرکتهای دانشبنیان و کمک به رونق آنها در نهایت به رشد اقتصادی بیشتر برای کشور خواهد شد؛ تولید بار اول در بینیازی صنعت به واردات نیز بسیار اثرگذار بوده است و حجم صرفهجویی ارزی حاصل از تولید بار اول کاملا مشهود است. قانون ترک تشریفات مناقصه و طرح تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که در راستای حمایت از تولیدات بار اول و دانشبنیانی در کشور به اجرا گذاشته شده، قطعاً کمک کننده است.
استاد اقتصاد دانشگاه اهواز خاطرنشان کرد: حمایت از دانشبنیانها و بازارسازی برای آنها باعث دلگرمی جوانان و ماندگاری آنها در کشور میشود. جوانان و افراد تحصیلکرده سرمایههای کشور هستند و نباید اجازه دهیم به راحتی به کشورهای دیگر بروند و تخصص خودشان را به آنها ارائه دهند.
نظر شما