فرماندار مشهد گفت: حدود ۸۰۰ نفر نیروی جهادی در حال همکاری با مجموعه بازرسی فرمانداری هستند که به سه شکل با مردم صحبت می‌کنند.

فرماندار مشهد: حدود ۸۰۰ نفر نیروی جهادی در حال همکاری با مجموعه بازرسی فرمانداری هستند

به گزارش قدس خراسان، جلسه مطالبه گری دانشجویان دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، با حضور فرماندار برگزار شد. در این جلسه، دانشجویان به طرح دغدغه خود چه به عنوان یک دانشجو و چه به عنوان یک شهروند عادی پرداختند و سوالات خود را هم در همین زمینه از محسن داوری فرماندار شهر مقدس مشهد پرسیدند.

محسن داوری، فرماندار مشهد در پاسخ به این سوال که چه سیستم نظارتی پیرو صیانت از حقوق شهروندی در ادارات حاکم است و بستر انجام این کار به چه شکل است، اظهار کرد: امروزه خود قانون هم ندانستن قانون را رافع مسئولیت نمی داند.امروزه همه باید نسبت به قوانین و حقوقی که دارند اشراف کامل داشته باشند و جهل به قانون از کم کاری است که متاسفانه در جامعه اداری هم ما شاهد آن هستیم. باید این فرهنگ در شهروندان ایجاد شود که هرکسی حقوق مربوط به خودشان را بدانند.

فرماندار مشهد با اشاره به خرید مردم از نرم افزار دیوار و شکایت‌هایی که مبنی برخرید غیر ایمن از این فضا مطرح شده است، افزود: برکسی پوشیده نیست که خرید از این فضا می‌تواند با مشکلاتی همراه باشد. لذا برای خرید از طریق فضای مجازی نیاز به فرهنگ سازی در بین مردم هست. ما برای حفظ حقوق شهروندان، تدابیری داشته ایم که نمونه‌ای از آن بازرسی‌های ما در ادارات شهرستان است. حدود یک‌سال است که پروسه‌ آموزش بازرسی در حال انجام است و زمانی که شهروندان نسبت به رعایت حقوق‌شان در یک دستگاه ناراضی هستند، بازرسی ما در آن دستگاه مشکل آن‌ها را مرتفع می‌کند.

در ادامه دانشجویان رشد و تعالی معنوی در فضای دانشگاه را حقوق و دغدغه خود خواندند و از وی در مورد برنامه ریزی دسته‌ها و نهادهای آموزشی و غیرآموزشی شهر مشهد و وحدت نگاه آن‌ها برای سوق دادن پایان نامه‌های دانشجویی به سمت پژوهش های کاربردی و مسئله محوری که به حل مسائل فرهنگی و اجتماعی مشهد الرضا کمک کند، پرسیدند.

فرماندار مشهد در پاسخ به این سوال گفت: یک مطلب واقعی این است که ما نتوانستیم محیط علمی و آموزشی  ومحیط کار را به هم نزدیک کنیم. دانشگاه‌ها از ما نیازهای شهر را برای پرداختن به آن در قالب پایان نامه جویا نشده اند. و اگر ما برای رفع نیازهای خود به سمت دانشگاه‌ها می‌رویم، نتیجه بدست آمده از پایان نامه‌ها با هم همخوانی ندارند. من در شهر مشهد آمادگی خود را مبنی بر همکاری با دانشگاه‌ها اعلام می‌کنم. ما قول می‌دهیم به پایان نامه ای که مطالعات میدانی و کتابخانه‌ای را به موضوعات علمی تبدیل کند و به ما تحویل دهد، همکاری لازم در این راستا انجام می‌شود. در این حوزه نقصی هست که بنده هم آن را درک کرده ام.

وی ادامه داد: حدود ۸۰۰ نفر نیروی جهادی در حال همکاری با مجموعه بازرسی فرمانداری هستند که به سه شکل با مردم صحبت می‌کنند. در شکل اول در هر منطقه، بخش یا روستا، با همکاری شوراهای اجتماعی و مساجد مشکلات مختلف اعم از فرهنگی و اقتصادی را الویت بندی می‌کنند.ما با جمعی از همه مسئولین مربوطه، در مورد الویت انجام هرکدام تصمیم می‌گیریم و مسائل را به ترتیب و طبق زمان بندی برطرف می کنیم. ما نظارت بر برطرف شدن این مسائل را به مردم واگذار کرده‌ایم. بخش دوم مربوط به مشکلات شخصی مردم هر محله یا روستا است که پس از شناسایی آن، فراخوان می‌دهیم و سه شنبه شب‌ها در مساجد می‌نشینیم. برگه‌هایی به مردم می‌دهیم که مسائل خود را در آن می‌نویسند. این فرم‌ها پس از بررسی توسط همکاران ما که همگی مردمی هستند و هیچ کدام کارمند دولت نیستند، تا حصول نتیجه ارزیابی می‌شوند.

داوری در ادامه افزود: در روزهای دوشنبه ساعت ۹ صبح مردم به فرمانداری مراجعه می‌کنند و مشکلات خود را با ما در میان می‌گذارند و ما نسبت به حل مشکلات آن‌ها تلاش می‌کنیم. تا بحال هیچ گروه جهادی نبوده‌ است که بتواند ادعا کند از ما مجوز نگرفته است. اگر این‌گونه است افراد می‌توانند با مراجعه به فرمانداری و برقراری ارتباط با مدیران نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند.

موضوع عدم کنترل هزینه اجاره های املاک مختلف چه خانه و چه مغازه، کمر بازاریان و کسبه و شهروندان مشهد را شکسته است و بخش عمده راه‌اندازی کسب و کار را به خودش اختصاص داده است.سوال دانشجویی این بودکه آیا بهتر نیست به جای اختصاص بودجه مستقیم به راه‌اندازی مشاغل، موانع پنهان ایجاد کسب و کار را شناسایی و در جهت رفع آن اقدامات نظارتی جدی و سنگین صورت بگیرد؟ فرماندار مشهد در این پاسخ به این سوال از نرم افزاری یاد کرد که در آن همه مشاوران املاک موظف به پیروی از یکسری قوانین و ساختار شده اند.با وجود اینکه کمی از آن عقب هستیم ولی با تشکیل کمیته با متخلفان در این زمینه برخورد می‌شود.از زیاد شدن این موضوع جلوگیری شده است امید داریم که بتوانیم روند کاهشی هم در قیمت املاک شاهد باشیم. 

همچنین ترویج فرهنگ فاقد عفاف و وقار در تبلیغات و فروشگاه های مختلف بویژه در مغازه های اطراف حرم مطهر، از دیگر مسائل مطرح شده توسط دانشجویان در این جلسه بود.که وی این‌گونه پاسخ داد: در این موضوع باید دو طرف را دید. هم بحث ایجابی را دید و هم موضوع سلبی آن را مدنظر قرار داد. این مشکل از یک موضوع فرهنگی به مسئله سیاسی تبدیل شده است. ما قرارگاهی را تشکیل داده‌ایم تا راهکارهای مختلف برای اجرای قانون را پیدا کنیم.

داوری اضافه کرد: از تولید کنندگان پوشاک اسلامی حمایت می‌شود و برای آن ها مشوق هایی در نظر گرفته می‌شود. اما این بحث کسب و کار است.کسی که برندی را پیگیری می‌کند که در آن درآمدزایی داشته باشد ما امروز در حوزه کسب و کار رقابت مطرح است. ذائقه ها و خواست مردم به سمت این مدل ها است. اشکالاتی هم ما درقانون داشتیم که اتحادیه مربوطه را مجبور تغییر برخی رویه هایشان کردیم. برای آنها شیوه نامه هایی نوشتیم و نظارت هم بر آن وجود دارد. انشاءالله با گذر زمان شاهد تغییرات اساسی بیشتری هم هستیم.

در زمینه زیرساخت‌های رسانه‌ای هم باید بسترهایی برای دفاع رسانه‌ای در مقابل دفاع دربرابر تبلیغات منفی فراهم باشد، نماینده کانون رسانه دانشگاه هم سوالی را مطرح کرد که چرا از ظرفیت افراد توانمند در شهر مشهد استفاده نمی‌شود مثل تیم برنامه سازی دی بی سی که از مشهد جوشیده شد اما به شبکه‌های دیگر منتقل شدند و برنامه‌های شبکه‌های استانی پیشرفت چندانی نداشته‌اند؟

رسانه ملی در کشور مطرح تر است و جذب شدن اهالی یک رسانه استانی به رسانه ملی ایراد نیست بلکه یک رشد است. اینکه ما بگوییم ما در خراسان رضوی از نظر نفوذ رسانه ای دچار ایراد هستیم درست نیست چرا که همه رسانه رسانه ملی نیست و درون رسانه ها اتفاقا رسانه های تولید مشهد موقعیت مناسبی دارند. 

داوری به این سوال هم پاسخ داد آیا می‌توان برنامه‌های رسانه ملی را با میل ما جوانان ساخت؟ در مورد مشکلاتی که مطرح شد، ما هنوز نتوانسته‌ایم برنامه‌ها و نوع مدیریت جامعه را با تفکر نسل جوان منطبق کنیم. این را قبول دارم و امروز بعضی از مدیریت‌ها سلیقه‌ای است. این مسئله در دستور کار است. تحقق این موضوع نیاز به مقاومت با خیلی از حوزه‌ها دارد و سخت هم است!

نماینده بسیج دانشجویان ضمن اشاره به اینکه جلسه امروز یکی از جلوه های مردم سالاری دینی  بود. افتتاح مدارس در سه شنبه هرهفته که در دستور کار فرمانداری قرار گرفته است هم را یاد کرد و افزود: فعالیت‌های شما در این زمینه به نحو احسن انجام می‌شود و مطالباتی که امروز مطرح شد صرفا دغدغه‌ مندانه و برای پیشبرد هرچه بهتر اهداف انقلاب اسلامی بود.

حقیقتا دیکته ننوشته است که غلط ندارد! لطفا بفرمایید برای جلوگیری از مهاجرت بی رویه دانشجویان و نخبگان به خارج از کشور چه تدابیری اندیشیده اید و چرا باید کشور ما جزو کشورهایی باشد که بیشترین دانشجو را به کشورهای خارجی را فرستاده است؟در همین شهر مشهد چه بستری برای دانشجویانی که با آرزوی پزشکی و با کلی دلار از کشور خارج می شوند فراهم شده است؟

فرماندار مشهد پاسخ داد در این مورد دو مبحث مطرح است. اول اینکه دشمن سندی دارد که آن را حدود ۳۶ موسسه اطلاعاتی در آمریکا تنظیم کرده‌اند یکی از ابزار دیده شده در این سند که مربوط به سال ۸۹ است،هویت است.تلاش آن‌ها بر این است که یک جامعه بی هویت را ایجاد کند و دیگر بخش تبلیغات دشمن است که خارج را بسیار زیبا و عالی نشان می‌دهد. می‌توان گفت حتی مهاجرت از حوزه دانشجویی به دانش آموزی تغییر پیدا کرده است.همه مهاجرت‌ها بد نیست به شرط اینکه برگردند و در کشور خودمان آموخته‌های خود را اجرا کنند.متاسفانه برخی از اساتید دانشگاه‌ها که خارج از کشور تحصیل کرده‌اند با تبلیغات زیاد در مورد کشورهای خارجی دانشجویان را به مهاجرت ارغیب و تشویق می‌کنند. در این مورد باید چاره اندیشی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.