عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: قرارداد معاونت علمی ریاست جمهوری با شرکت ملی نفت در زمینه صرفه جویی ۵۰۰ میلیارد تومانی از رهگذر استفاده از اقلام راهبردی تولید بار اول به ایجاد انگیزه در متخصصان داخلی منجر می شود. این طور قراردادها در سایر صنایع نیز باید پیگیری شود.

صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیارد تومانی از رهگذر استفاده از اقلام راهبردی تولیدات دانش‌بنیانی

استفاده از تولیدات بار اول شرکت‌های دانش بنیان که اغلب نوپا هستند، معمولاً محصول یا محصولاتی دارند که تاکنون موفق به فروش آن نشده‌اند یا در بهترین حالت، فروش بسیار محدودی داشته‌اند.

چنان‌چه این محصول از نوعی باشد که مشتری نهایی آن صرفا دستگاه‌های دولتی، خصولتی، عمومی و شرکت‌ها و موسسات وابسته به آنها باشد، موضوع فروش تولیدات بار اول بسیار پیچیده‌تر خواهد بود.

شرکت دانش بنیان باید برای فروش محصولش وارد فرآیند مناقصه شود. لازمه ورود به فرآیند مناقصه این است که شرکت دانش‌بنیان موفق شده باشد محصولات خود را در لیست بلند دستگاه متقاضی محصول ثبت نماید یا دارای رتبه پیمانکاری قابل قبول برای ورود به مناقصه باشد. به دلیل نداشتن مرجع و سابقه فروش قابل قبول، این امر برای بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان میسر نیست.

به منظور حل مشکلاتی که در بالا گفته شد و کمک به رشد شرکت های دانش بنیان و وارد شدن آن ها در لیست تأمین کنندگان سازمان ها و ارگان های دولتی، مجلس در قانون جهش تولید دانش بنیان موضوع ترک تشریفات برای تولیدات بار اول را مصوب کرد.

با اجرای طرح موفق تولید بار اول توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پشتوانه ی قوی قانونی ای که برای این موضوع در مجلس پیش بینی شد، تولید محصولات بار اول و عرضه ی آن ها به نهادهای دولتی مدنظر قرار گرفت.

در ارتباط با این موضوعات نظرات قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس را در ادامه می خوانید.

ساعدی با اشاره به این موضوع که نقش تنظیم گری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه ی ارتباط دادن صنایع و دانش بنیان ها را امری مهم و ضروری تلقی می کنیم، تصریح کرد: معاونت باید با جدیت به ایفای نقش رگولاتوری خود در این زمینه بپردازد و ضمن شناخت توانمندی های دانش بنیان ها و نیازهای صنایع به ارتباط دهی موثر آن ها مبادرت کند.

وی ادامه داد: تلاش های معاونت در زمینه ی ارتباط دادن صنایع و دانش بنیان ها در نهایت باید به تولید اقلام راهبردی و استراتژیک صنعتی منجر شود. به نحوی که نیازهای صنایع رفع شود و زمینه برای صادرات این اقلام به وجود آید.

ساعدی گفت: قرارداد اخیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با رئیس شرکت ملی نفت در زمینه ی صرفه جویی ۵۰۰ میلیارد تومانی از رهگذر استفاده از اقلام راهبردی تولید بار اول نوعی بازارسازی برای دانش بنیان هاست و به ایجاد انگیزه در متخصصان داخلی منجر می شود. این طور قراردادها در سایر صنایع نیز باید پیگیری شود و زمینه برای حضور حداکثری دانش بنیان ها در عرصه های عملیاتی اقتصاد کشور مهیا شود.

وی ادامه داد: شرکت های مقتدر فراوانی در کشور داریم که می توانند در سایه ی قوانین حمایتی مانند ترک تشریفات مناقصه و طرح تولید بار اول دستاوردهای بزرگی را برای کشور به ارمغان بیاورند، این ظرفیت ها تا کنون مورد توجه قرار نگرفته است. حالا در سایه ی سیاست گذاری های حمایتی در راستای استفاده از این ظرفیت ها گام برداشته ایم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: ورود معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به موضوع تولیدات بار اول بستری برای ورود جدی دانش بنیان ها به عرصه ی ارائه ی کالاها و خدمات به صنایع و نهادهای مختلف کشور فراهم می کند.

ساعدی گفت: در شرایط تحریمی فعلی فقط با استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها و تولیدات بار اول می توانیم به حیات اقتصادی خود ادامه دهیم و زمینه را برای رشد صنعتی کشور مهیا کنیم. نمونه ی موفق این امر را در صنایع نفت و گاز شاهد هستیم. به نحوی که در سایه ی اعتماد به توان داخلی و استفاده از تولیدات بار اول توانستیم ضمن رفع نیازهای خودمان به صدور خدمات فنی و مهندسی نیز اقدام کنیم.

وی ادامه داد: بهره مندی از ظرفیت های دانش بنیانی کشور نیاز به بسترسازی دارد و قانون ترک تشریفات مناقصه زمینه ی لازم را به منظور بازارسازی برای دانش بنیان ها فراهم کرده است.

ساعدی خاطرنشان کرد: اتکا به ظرفیت های داخلی و اعتماد به توان متخصصان داخلی این امکان را برایمان به وجود می آورد که در شرایط تحریمی روی پای خود بایستیم. از سوی دیگر، زمینه برای دستیابی به فرصت های صادراتی جدید مهیا می شود که می تواند ارزآوری برای کشور داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.