دولت سیزدهم در شرایطی روی کار آمد که تحریمهای حوزه نفتی ایران به بیشترین میزان خود رسیده بود و تجارت نفت خام و گاز طبیعی در ایران با بن بست مواجه بود. با وجود چنین شرایطی، دولت تصمیم گرفت به جای مذاکره برای رفع تحریمها، به سمت خنثیسازی حداکثری آن ها برود.
از همین رو تصمیم به ایجاد یک بازمعماری جدید در حوزه سیاستهای تجاری بخش انرژی گرفته شد. در نهایت توانستیم بعد از مدتها، بدون تکیه بر بازارهای سنتی، بازارهای جدیدی برای تجارت انرژی کشور بیابیم. این موضوع، مهمترین نقطه کلیدی در جهت تبدیل شدن ایران به محور توسعه و رشد اقتصادی کشور است.
سیاستهای کلیدی و جدید دولت سیزدهم در زمینه گسترش تجارت نفت خام نظیر تمرکز بر بازارسازی جدید و ایجاد تقاضای جدید در بازار با تکیه بر فعال کردن ظرفیت مستهلک شده پالایشگاهی در نقاط مختلف دنیا نظیر آفریقا و آمریکای جنوبی و همچنین حرکت به سمت تنوع مبادی صادراتی از طریق بازاریابی نوین در زمینه مینی ریفاینریها در شرق آسیا توانست میزان صادرات کشور را به رقم بیسابقهای بعد از آغاز دوباره تحریمها در سال ۲۰۱۸ برساند. به طوری که رکورد تولید ۳.۳ میلیون بشکهای نفت خام در روز در اوج دوران تحریمی رقم خورد.
همچنین دولت سیزدهم با توجه به رویکرد کلیدی در زمینه تمرکز بر تجارت گاز طبیعی، علاوه بر پیگیری همکاریهای گازی با کشورهای شمالی به سمت افزایش صادرات گاز طبیعی رفت که این قدم بزرگ و مهم، تجارت گاز ایران را به حدود ۲۰ میلیارد مترمکعب در سال افزایش داد.
نظرات بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس را در خصوص اقدامات دولت سیزدهم در حوزه ی نفت و گاز و تأثیری که این سیاست گذاری ها بر افزایش رشد اقتصادی کشور داشته است، در ادامه می خوانید.
محبی در خصوص رشد اقتصادی شش ماهه ی اول سال جاری تصریح کرد: رشد اقتصادی ۷ و نیم درصدی در این برهه ی زمانی بر اثر به اجرا گذاشتن سیاست های صحیح در حوزه های مختلف به دست آمد. استفاده از ظرفیت های دانش بنیانی عامل موثری در دستیابی به این دستاورد بزرگ بود. در صنعت نفت و گاز به ظرفیت و توان داخلی اعتماد کردیم و نتیجه اش افزایش رشد اقتصادی کشور شد.
به گفته ی این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، سیاست های دولت سیزدهم در بازطراحی تجارت انرژی کشور و بازاریابی و بازارسازی برای فروش نفت در نهایت اثر خودش را گذاشت و کشور را به رشد اقتصادی مطلوبی در شش ماهه ی اول سال جاری رساند.
وی ادامه داد: دولت سیزدهم طرح افزایش روابط با همسایگان را اجرا کرد. وزارت نفت نیز همین سیاست را در پیش گرفت. به نحوی که شاهد افزایش روابط نفتی تهران با ازبکستان و پالایشگاه داری در این کشور بودیم.
قطعاً اقدامات دولت سیزدهم در زمینه ی افزایش روابط نفتی و پالایشگاهی با کشورهای مختلف از جمله ونزوئلا و ازبکستان را می توانیم به عنوان یک موفقیت برای وزارت نفت فعلی و دولت به حساب بیاوریم که در بهبود رشد اقتصادی کشور نیز موثر بود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه ی مجلس خاطرنشان کرد: در شرایطی که تحت تحریم های شدید و همه جانبه قرار داریم، نیاز بود برای فروش نفت به مسیرهای خاصی روی بیاوریم و بتوانیم تحریم ها را دور بزنیم و فروش نفت را داشته باشیم. این اتفاق در دولت فعلی در سایه ی سیاست گذاری های دقیق و صحیح رخ داد.
وی ادامه داد: همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی بستری برایمان مهیا کرد که ضمن ایجاد بازار تضمینی برای نفت کشور به صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای هدف بپردازیم.
محبی در مورد این موضوع که صنایع نفت و گاز بیشترین رشد اقتصادی را نسبت به صنایع دیگر داشته اند، تصریح کرد: رساندن فروش نفت کشور از روزانه ۴۰۰ هزار بشکه به بیش از ۱.۵ میلیون بشکه قطعاً در سایه ی سیاست گذاری های صحیح و رو به جلو اتفاق افتاد. این امر نیازمند ظرفیت های قابل توجه و ارتباطات گسترده بود که در دولت فعلی رقم خورد. در کنار این موضوع، صنعت نفت و گاز به سمت دانش بنیان شدن حرکت کرده است و اتکا به توان داخلی شرکت های توانمند دانش بنیانی کشور و استفاده از تولیدات بار اول نیز در توسعه تجارت نفت خام و پیشرانی نفت و گاز در اقتصاد کشور موثر بوده است.
به گفته ی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، چشم اندوختن به نتیجه ی مذاکرات نیز در افزایش رشد اقتصادی کشور تأثیرگذار بود. تجربه به ما آموخت که برای رشد و پیشرفت نباید منتظر امداد بیرونی باشیم، باید به توان داخلی و دانش بومی تکیه کنیم و راه پیشرفت از این این امر می گذرد.
نظر شما