جشنواره های ادبی کتاب های کودک و نوجوان در ایران معمولا با تعطیلی و وقفه‌های طولانی مواجه شدند. از میان این جشنواره‌ها می‌توانیم به جشنواره‌ «کتاب سلام» اشاره کنیم که با وجود این که از جشنواره‌های معتبر در این حوزه به شمار می‌رفت اما برگزاری آن با وقفه‌ای چندین ساله روبه‌رو شد.

دبیر چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی «کتاب سلام»: شرایط غیر قابل پیش‌بینی باعث تعطیلی این رویداد شد

باخبر شدیم با تلاش‌هایی که صورت گرفته، جشنواره دوباره قرار است امسال طبق روال گذشته در اواسط دیماه برگزار شود. علی باباجانی، دبیر جشنواره‌ کتاب سلام و شاعر و نویسنده‌ کودک و نوجوان با بیان اینکه نخستین دوره‌ این جشنواره با عنوان «کتاب سال سلام‌بچه‌ها و پوپک» در سال ۱۳۷۵ برگزار شد درباره دوره‌های برگزاری این جشنواره، توضیح داد: بعد از آن بجز سال 1378 جشنواره 13 سال به طور مستمر ادامه داشت. هر ساله سردبیر و همکاران مجلات سلام بچه‌ها، پوپک و سنجاقک به داوری کتاب‌های چاپ شده‌ کودک و نوجوان در زمینه شعر، داستان، معارف، ترجمه و تصویرگری می‌پرداختند و اختتامیه‌ جشنواره در تهران برگزار می‌شد. درسال ۱۳۸۹ بعد از برگزاری سیزدهمین دوره‌، این جشنواره با تعطیلی طولانی مدتی مواجه شد.

این نویسنده ادامه داد: امسال پس از ۱۳ سال، چهاردهمین دوره‌ این جشنواره در بخش‌های شعر، داستان، ترجمه، تصویرگری، معارف و بین‌الملل برگزار می‌شود. تاکنون داوری کتاب‌ها در سه مرحله انجام شده است. از بین ۶ هزار عنوان کتاب چاپ شده‌ی سال ۱۴۰۱، حدود ۳ هزار عنوان کتاب به مرحله‌ دوم راه یافته و بیش از ۲۰۰ عنوان به مرحله‌ی نهایی رسیده است که اکنون داوری این آثار در حال اتمام است. سال‌های قبل فراخوان داده می‌شد که امسال با همکاری خانه کتاب همه کتاب‌ها داوری شد.  

او در خصوص دلایل تعطیلی جشنواره سلام کتاب و وقفه چند ساله، گفت: موانع مختلفی وجود داشت از جمله مسائل مالی، تغییر مدیریت، تغییر سیاست‌گذاری و شرایط غیر قابل پیش‌بینی مثل کرونا که باعث تعطیلی خیلی از رویدادهای فرهنگی شد.

باباجانی در پاسخ به این پرسش که چرا در تمام این سال‌ها نتوانسته‌ایم در حوزه‌ ادبیات کودک و نوجوان جشنواره‌ای مستمر داشته باشیم، اظهار کرد: شاید دلیلش این باشد که جشنواره‌ها معمولاً متکی به یک نهاد یا گروه یا یک فرد است. گاه در جشنواره‌های داخلی شاهد بودیم که با تغییر مدیریت‌ها جشنواره کمرنگ یا تعطیل می‌شود. همین جشنواره سلام در سال‌هایی که برگزار می‌شد نگاه بی طرفی داشت و آثار خوبی را به جامعه ادبی معرفی کرد.

باباجانی ضمن اشاره به تاثیر جشنواره های ادبی در رشد و اعتلای ادبیات کودک، افزود: چنین رویدادهایی باعث ایجاد انگیزه در پدیدآورنده، تصویرگر و ناشر و کلاً عوامل فرهنگی می‌شود. از طرفی یک اثر برتر می‌تواند الگویی باشد برای نویسندگانی که تمایل به رشد دارند. جشنواره‌ها می‌توانند حرکت دهنده و شتاب دهنده‌ جریان فرهنگی کشور باشند.   

این نویسنده هماهنگی و برنامه‌ریزی و تامین منابع مالی را از چالش‌های برگزاری جشنواره ها عنوان کرد و البته سخت‌ترین بخش برگزاری یک جشنواره را داوری آن دانست تا حقی از کسی ضایع نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.