برآورد روزنامه عبری زبان یدیعوت احارنوت از ۴۰۰ میلیارد دلار خسارت وارده به اقتصاد اسرائیل تحت تاثیر جنگ در یک دهه آینده حکایت دارد.

صورت حساب۴۰۰ میلیارد دلاری در انتظار صهیونیست‌ها / هزینه جنگ غزه با کل بودجه امنیتی سالانه تل‌آویو برابر شد!

در کنار تاثیرات بزرگ عملیات طوفان الاقصی در حوزه های نظامی، انسانی، اجتماعی و ... بر رژیم صهیونیستی، اتاق فکرهای اسرائیلی هر روز جنبه دیگری از خسارات جنگ غزه بر اقتصاد اشغالگران را افشا می کنند. در این راستا رسانه های صهیونیست روز گذشته از هزینه بالای حملات ارتش علیه فلسطینی ها انتقاد کردند. طبق گزارش ها، هزینه جنگی که از هفتم اکتبر آغاز شد، تاکنون به ۶۵ میلیارد شکِل (واحد پول اسرائیل) رسیده و این مبلغ هنگفت با کل بودجه امنیتی سالانه این رژیم برابر است!

خسارت 8 میلیارد دلاری در ماه

هزینه مذکور بدون محاسبه کمک‌های آمریکا اعلام شده‌است. ایالات متحده تاکنون ۲۳۰ فروند هواپیمای باری و ۲۰ فروند کشتی حامل مهمات برای اشغالگران فرستاده‌است. حجم محموله های کمکی ارسالی واشنگتن به تل آویو 10 هزار تن برآورد می شود (نفربرهای زرهی، سلاح و مهمات، تجهیزات پزشکی و ....).

رسانه‌های یاد شده اعلام کردند که تل‌آویو در حال مدیریت اقتصاد جنگ است و حتی یکی از مسوولان امنیتی این رژیم اعتراف کرد: ارتش از بسیاری از مهماتی که داشت، در همان ابتدای جنگ استفاده کرد و مجبور شد انبارهای خود را دوباره پر کند، «این تهدید بسیار جدی‌تر از آنی بود که ما تخمین می‌زدیم».

طبق برآوردها هر روز جنگ در غزه برای صهیونیست ها چیزی در حدود 270 میلیون دلار آب می خورد؛ یعنی 8 میلیارد دلار در ماه! بودجه اعلامیِ سالانه وزارت جنگ، اما حدود 24 میلیارد دلار است. تحت تاثیر جنگ میزان کسری بودجه تل آویو در سال 2024 به نسبت امسال سه برابر شده و این در حالی است که تورم طی دو ماه گذشته از  7/3 به 5 رسیده است. در این میان برآورد روزنامه عبری زبان یدیعوت احارنوت از ۴۰۰ میلیارد دلار خسارت وارده به اقتصاد اسرائیل تحت تاثیر جنگ در یک دهه آینده حکایت دارد.

تعطیلی اجباری وزارتخانه‌ها

اوضاع اشفته اقتصادی و کسری بودجه تل آویو در نتیجه جنگ در غزه باعث شده تا مقامات تل آویو به فکر تعطیلی برخی وزارتخانه‌ها باشند. در همین ارتباط نیز گزارش شده است که وزارت دارایی اسراییل به نتانیاهو توصیه کرده است که ۱۰ وزارتخانه غیرضروری را برای پوشش کسری بودجه تعطیل کند. برخی وزارتخانه‌های مورد نظر عبارتند از: وزارت شهرک‌ها و مأموریت‌های ملی، وزارت اورشلیم و سنت یهود، وزارت اطلاعات، وزارت توسعه نقب، وزارت همکاری منطقه‌ای، وزارت امور دیاسپورا و برابری اجتماعی، وزارت امور استراتژیک، وزارت میراث و وزارت زنان. وزارت دارایی همچنین کاهش ۵ میلیارد شکل (۱.۴ میلیارد دلار) از بودجه ایتلافی، حذف یارانه‌ها بر قیمت بنزین، افزایش مالیات بر سیگار و اخذ مالیات بیشتر در صندوق‌های مالی را توصیه کرده است.

تحریم شرکت‌های اسرائیلی از سوی چین

فشار وارد شده در حوزه درونی بر اقتصاد اسرائیل در حالی است که یک روزنامه صهیونیستی مدعی شد که چین به دلیل جنگ غزه، کارخانه‌های فناوری اسراییلی را تحریم کرده و به آنها قطعات نمی‌دهد. به گفته واردکنندگان، تامین‌کنندگان چینی به طور آشکارا هیچ تحریمی علیه اسراییل اعمال و اعلام نکرده‌اند اما در عمل، به نظر می‌رسد که کاغذبازی‌ و مانع‌تراشی وجود دارد و چینی‌ها خواستار تکمیل فرم‌های متعددی شده‌اند که به تاخیر در ارسال محموله‌ها منجر می‌شود و در نتیجه تل اویو برای دریافت قطعات حیاتی با چالش روبه‌رو است.  قطعات مذکور هم برای مصارف غیرنظامی و هم نظامی قابل استفاده هستند. این روزنامه همچنین به نقل از یک منبع دولتی نوشت: «معلوم است که این موضوع مربوط به جنگ غزه است.»

در این وانفسا پایگاه خبری عبری زبان والا در یادداشتی تحت عنوان «آیا اسراییل در باتلاق غزه گرفتار شده است؟» بیان کرد که پس از گذشت دو ماه و نیم جنگ، ظاهراً به دلیل خسارات جانی و مالی دیگر حرف زیادی در مورد پیروزی قاطع در جنگ به میان نمی‌آید. پیشتر روزنامه «وال استریت ژورنال» گزارشی را منتشر کرد که حاوی داده‌های آماری درباره وضعیت اقتصاد رژیم صهیونیستی در پی کاهش تعداد کارگران به دلیل آغاز عملیات طوفان الاقصی بود. در آن گزارش عنوان شد، حدود ۲۰ درصد از ساکنان سرزمین های اشغالی به دلیل خدمت سربازی و یا انتقال به جای دیگر کار نمی‌کنند و هزینه تحمیل شده به اقتصاد به دلیل نبود کارگران صهیونیستی تا اواسط نوامبر به حدود ۳.۶ میلیارد دلار رسید. طبق گزارش این رسانه، هیچ جنگی در بیش از سه دهه گذشته مانند جنگ کنونی تا این اندازه برای اسرائیل خسارت بار نبوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.