۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۶
کد خبر: 950790

رفت و برگشت مواضع میان دو مقام ارشد سپاه و گروه حماس در فلسطین طی روزهای گذشته بیش از هرچیز سند دیگری بود بر آنچه دستگاه دیپلماسی ایران در سه ماه گذشته تلاش دارد اثبات کند و این گزاره چیزی نیست جز اینکه هسته‌های مقاومت در سطح منطقه به‌طور کاملاً مستقل از جمهوری اسلامی ایران عمل می‌کنند.

ماجرا از ترور سیدرضی موسوی افسر ارشد نیروی قدس سپاه در زینبیه دمشق به دست رژیم صهیونیستی که به شهادت وی منجر شد، شروع شد. بنا بر گزارش منابع رسمی از جمله سپاه پاسداران، سید رضی در دو دهه گذشته نقش جدی و بی‌بدیلی در تجهیز و تأمین لجستیک جبهه مقاومت در سوریه، لبنان و حتی کرانه باختری داشته است.

پس از وقوع این حادثه بحث انتقام از اسرائیل در محافل رسانه‌ای داخل کشور داغ بود که سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران نشست خبری را تشکیل داد و در جمع خبرنگاران به بیان مواضعی در این زمینه پرداخت.
سردار شریف «شکست‌های پی در پی» اسرائیل را در غزه علت اصلی ترور عنوان کرد و گفت از دست دادن آقای موسوی «ضایعه بزرگی» است.

سخنگوی سپاه همچنین تصریح کرد: «اگر کسی بخواهد بگوید انتقام از صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها در ترور شهید سلیمانی چه بود، یکی همین طوفان الاقصی است».
این جمله رمضان شریف خیلی سریع به تیتر اول بسیاری از خبرگزاری‌های داخلی و خارجی تبدیل شد.

العربیه در گزارشی با استناد به این جمله تأکید کرد حماس و گروه‌های فلسطینی، ابزار دست ایران شده‌اند. یورونیوز هم چنین خطی را دنبال کرد و گفت ایران در فعالیت‌های گروه‌های مقاومت دخالت دارد. صدای آمریکا هم طرف اصلی درگیری در اراضی اشغالی را ایران تعریف کرد.
شدت و حدت این موضع‌گیری‌ها تاجایی بود که واکنش حماس را هم در پی داشت. حرکت مقاومت اسلامی در فلسطین پس از این اتفاق در بیانیه‌ای صحت سخنان سخنگوی سپاه پاسداران را تکذیب کرد.

بلافاصله پس از این بیانیه، سردار شریف که متوجه شد از سخنان او سوءبرداشت اتفاق افتاده، مواضع خود را شفاف کرد و گفت: «اظهارات من در مورد انگیزه‌های طوفان الاقصی اشتباه گرفته شد. من اعلام نکردم که انگیزه عملیات طوفان الاقصی انتقام از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی است». او صحبت‌های پیشین خویش را با این جمله تبیین کرد که یکی از نتایج عملیات طوفان الاقصی انتقام از ترور سردار سلیمانی بود.

پس از این شفاف‌سازی، سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران نیز در سخنانی هرگونه ارتباط بین انگیزه‌های شروع طوفان‌الاقصی و ترور سردار سلیمانی را تکذیب کرد و تأکید کرد: «عملیات طوفان الاقصی یک عملیات کاملاً فلسطینی بود و توسط خود فلسطینی‌ها انجام شد. این عملیات بدون هیچ حمایت خارجی انجام شده و پاسخی به ظلم ۷۵ ساله است. طوفان الاقصی پاسخی است به آنچه فلسطینیان در غزه و کرانه باختری در معرض آن قرار دارند. عملیات طوفان الاقصی انتقام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نبود، ما انتقام او را خواهیم گرفت».

شفاف‌سازی سردار شریف و مواضع صریح سردار سلامی رسماً آتش فتنه‌ای جدید را که می‌رفت تا میان هسته‌های مقاومت جدایی بیندازد در نطفه خاموش کرد. اما همزمان دو گزاره مهم دیگر را هم اثبات کرد:

اول اینکه هسته‌های مقاومت کاملاً ارتکازی عمل می‌کنند و هیچ وابستگی میدانی به ایران ندارند.

دوم اینکه ملت انتظار دارند در قبال از دست دادن عضو مهمی از جامعه نظامی کشورمان، انتقامی دقیق و در سطحی بالاتر از شخصی که ترور شده است گرفته شود یا اگر این انتقام گرفته شده است به‌صراحت رسانه‌ای شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.