با اینکه مشکلات معده تجربه‌ای ناخوشایند و سخت است اما معمولا علائم آن به سرعت ناپدید می‌شوند. به تازگی محققان، مشکل جدیدی را در معده کشف کرده‌اند که برای بیشتر افراد صدق می‌کند و می‌تواند در درازمدت خطرساز شود.

مشکلات معده باعث ابتلا به آلزایمر می‌شود!

براساس مطالعه اخیر دانشگاه مک‌گیل در کانادا، یکی از مشکلات رایج معده که در ۲ سوم جمعیت جهان یافت می‌شود، می‌تواند با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط باشد. این تحقیق وضعیت سلامتی بیش از ۴ میلیون نفر از افراد ۵۰ سال به بالا در بریتانیا را در سال‌های ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۹ بررسی کرده است.

محققان طی این تحقیق دریافتند افرادی که به یک عفونت رایج معده به نام هلیکوباکتر پیلوری مبتلا بودند، ۱۱ درصد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به آلزایمر قرار داشتند. عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند باعث سوءهاضمه، ورم و زخم معده و در بدترین حالت، سرطان شود. این باکتری می‌تواند به بافت معده و ابتدای روده کوچک آسیب برساند.

در حالی که عوامل زیادی می‌توانند منجر به بیماری آلزایمر (شایع‌ترین نوع زوال عقل) شوند، محققان دانشگاه مک‌گیل امیدوارند که این مطالعه از ابتلا افراد به این بیماری جلوگیری کند.

با توجه به پیری جمعیت جهان، پیش بینی می‌شود تعداد زوال عقل در ۴۰ سال آینده به سه برابر آمار کنونی برسد؛ با این وجود همچنان برای درمان این بیماری با کمبود درمان مواجه هستیم.

براسارد، متخصص بهداشت عمومی بیان کرد: امیدواریم اطلاعات این تحقیق، بینشی جدید درمورد تاثیر هلیکوباکتر پیلوری بر زوال عقل ارائه دهد تا درمان آن میسر شود.

براساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر بیش از ۵۵ میلیون در سراسر جهان با زوال عقل زندگی می‌کنند که بیش از ۶۰ درصد آن‌ها در کشورهای کم برخوردار زندگی می‌کنند. همچنین زنان به شکل شدیدتری درگیر این مسئله هستند.

براساس گزارش فدراسیون جهانی انجمن‌های آلزایمر، تعداد افراد مبتلا به زوال عقل تقریبا هر ۲۰  سال، ۲ برابر می‌شود. طبق همین آمار، در سال ۲۰۳۰، ۷۸ میلیون و در سال ۲۰۵۰، ۱۳۹ میلیون مبتلا به آلزایمر پیش بینی شده است.

منبع: گاردین

ترجمه از تکتم شریفی نژاد -خبرنگار تحریریه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.